F
Hejsan Arkitekterna!

Vad har ni använt för kalkylmallar som underlag för beräkning av produktionskostnad? Hur pass noga bryter ni ner varje del? Ex. hur många löpmeter 2tum4 som går åt, hur många meter rör som röris behöver m.m.?

Finns det något sätt att utifrån en ritning med hjälp av diverse tumregler komma fram till en uppskattning av den totala produktionskostnaden?

Det är det ett intressant projekt ni är involverade i ;)
 
Det finns en bok som heter "arkitektritad villa" som ger bra hjälp att beräkna pris. Den har vi använt! Kolla med bokhandel på nätet eller butik.
 
Calle Anka skrev:
Det finns en bok som heter "arkitektritad villa" som ger bra hjälp att beräkna pris. Den har vi använt! Kolla med bokhandel på nätet eller butik.
Håller med föregående talare; har också använt mig av denna. Ni kan läsa om den på Arkus hemsida
http://www.arkus.se
 
Hemmakatten
Vi har också köpt denna bok. Mycket bra, framförallt det schematiska upplägget med allt från idén att vilja bygga hus, till ritningar till bygglov till upphandling till färdigt hus. Men när jag köpte den för knappt ett år sedan så var den utgången, även på förlaget. Hittade den till slut hos Svensk Byggtjänst i Stockholm som hade några få exemplar kvar.
 
Tack för tipset!

Ett exemplat beställt.
 
F
Den boken hade vi visst hemma i hyllan ;D Tack för tipset!


mvh
 
Hej på er!


Jag använder mig av en bok som heter Sektionsfakta. Där framgår hur mycket 2 tum 4 som behövs i en viss regelvägg per kvadratmeter samt hur många hantverksminuter som det kravs att sätta upp den och även vilket U-värde som väggen får. Naturligtvis måste man ta resultatet med en nypa salt då men inte bygger en vägg per kvadratmeter. Det blir alltid spill och vissa delar av huset tar längre tid att uppföra. Men Resultatet är tillräckligt korrekt för att man skasll kunna ha det som underlag när man räknar på hus.

Med de allra vänligaste hälsningar Calle Posse
 
F
Ja det stämmer den är gräsligt dyr, om man ser till att räkna på sitt eget hus. För mig som räknar på många hus är den ovärderlig. Med lite tur kanske ni kan låna den på någon byggkonsultbyrå eller av någon annan som har ett äldre exemplar som dom kan undvara, Ny upplaga utkommer varje år. Löpmeterpriset på 2tum4 ökar varje år men åtgången är den samma varje år. så ni kan räkna ut åtgången och liknande på ett äldre exemplar. Annars är den villa boken som ni tidigare diskuterat en bra bok.

Calle Posse
 
Kalkyler dessa kalkyler. Böcker, böcker, böcker. Hur mycket man än läser om kalkyler, hur man räknar osv, så är det tyvärr så. Att vet man inte hur jobbet utförs är kalkylken i stort sett värdelös. Nyckeltal och produktionsdata blad i all ära, sanningen är långt därifrån. Jag menar till och med rutinerade kalkylatorer har fel i 80% av fallen. Detta beror på en mängd orsaker. Och skall man som lekman göra bygg kalkyler så är man ute på djupt vatten, vare sig man är ekoniskt kunnig, analytisk osv. Man måste kunna se också.

Man kan överslags räkna på nyckeltal /kvm och kubikmeter och använda sig av det då hamnar man hyffsat nära sanningen. Vilket ofta räcker för att få en överskådlig blick över de totala kostnaderna. Nu har jag inte läst några kalkyl böcker inom bygg men jag vet hur man gör kalkyler :)

Men nu med 4D Cad kommer både kostnadskalkyler och tidsplanering att data hanteras redan initialt. Dessa kostnader och tider får ALDRIG tas med för stor seriositet.

Byggentreprenörer om några kan tider och många har erfarenhets rapporteringar om tidsåtgång, kostnad/ enhet osv. Vill man ha en precis kalkyl anlitas ett proffs. Gör man det själv så kan man ju pröva, men inte bli förvånad om man äår helt åt helvete i priset. Se på Timell killen kan spika men han gör det som en klåpare. Vad jag vill ha sagt är att alla kan, men inte lika ofta:)
 
Jag har gjort en egen kalkylmall i excel med lokala priser på materiel.
Samt egen tidsuppskattning.
Bara för att få en översikt på hur mycket tid det kan gå åt samt hur stor materielkostnaden blir.
Egentligen tillverkad för annat, men den funkar för mig ändå!
Boris ;)
 
Jag har yrkesmässigt byggt många datoriserade kalkylmodeller, men ett husbygge är så enkelt i sin struktur, att det inte lönar sig ödsla krut på sådant (längre än till MS Excel). Datoriserade kalkylmodeller är till för långt mera komplicerade strukturer än ett hus. Kan man Excels principer (överföra sina uttänkta "papperssystem" till ett eller flera ark) räcker det för de flesta husbyggare, anser jag. ;). Själv gör jag så här:

Jag ritar upp allt i ett billigt allround ritprogram (Smartdraw, http://www.smartdraw.com/exp/fpn/examples/index.htm ), trots att jag har tillgång till mer avancerade program.

Sedan överför jag alla volymer, antal st etc till några Excel-ark, där jag lagt in komponent och materialpriser. Priser tar jag från nätet (Byggmax och andra leverantörer, har aldrig behövt gissa).

Sedan summerar Excel fram totalkostnad för färdigt hus (exkl mitt eget arbete) med tillräcklig precision för mig.

Och jag vågade först inte tro på mina förkalkyler. De blev så otroligt låga. Nu när jag har efterkalkylen klar för grunden, har jag lärt mig varför hus blir så dyra. Ca 75% av vad ett hus kostar är olika skatter :surprised:, och mitt "gör det själv arbete" undgår dessa pålägg ;D

Nu följer jag diskussionen om Polen-priser med stort intresse :p för ev inskaffning av de saker jag inte kan göra själv. För en kalkyl är extra rolig, om man dessutom får det både billigare och bättre än vad man räknat med ;D ;D ;D
 
Vår första kalkyl på det första lösvirkeshuset var helt åt pipan. Problemet när man sätter ihop sin första kalkyl är att man aldrig hört talas om det mesta av materialet och verktygen som behövs. Sedan är det också lätt att underskatta hantverkstiden och de dolda kostnaderna som banken/staten prackar på en.
Det är svårt att peka ut någon del av materialet/tjänsterna som signifikant påverkande. Det är många bäckar små som ofta stjälper lasset. ;)
Skulle man ändå försöka peka ut några större kostnader så skulle det isf vara markarbetet och fönsterinköpen.

mvh
David
 
Gammal tråd men aktuell igen för många?

Fram nu med era kalkyler i excel! :) Speciellt före/under/efterkalkyler för mindre lösvirkeshus är MYCKET intressant för exempelvis mig.

Eller är det så att de flesta egenbyggare tröttnat, öppnat plånbokskranen och raderat sina excelark från datorn?:D

Maila gärna om ni inte vill träda ut i offentligheten. MYCKET tacksam för tips på kalkylark!
 
Har gjort ett antal mer eller mindre (in)korrekta kalkyler vid det här laget men min nuvarande slutsats är att det antagligen är närmare sanningen att räkna på nyckeltal som kvadratmeterkostnad och sedan lägga på fördyrande moment med 10-tusentals kronors noggrannhet. Better safe than sorry.
Wikells sektionsfakta är bra för att få koll på specifika moment men risken blir att man missar helheten om man fokuserar för mycket på detaljerna.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.