Hej,
kommer att bygga ett stenhus med Lättbetong (37 cm solid, ingen plast). Vilken typ av putssystem skall man välja och varför?

Vi skall ha putsat både på insida och utsida.

/F
 
Tjockputs utvändigt och gipsputs invändigt...
Tjockputs för att det har samma egenskaper som lättbetongen... de kan samverka på ett bra sätt.
Gipsputs invändigt för att det är lätt att jobba med, och du kan skapa allt från en helt slät vägg för tapetsering till en vägg som liknar natursten.
OBS!!! Näta både invändigt och utvändigt
 
måste man näta?

/anette
 
Enligt min uppfattning JA, att inte göra det är dumsnålt...
 
Vill du bli min byggherre, du verkar kunna det mesta. Vi är så okunniga på detta och vi känner oss helt beroende av andras kunskap. Jag försöker lära mig men någon expert har jag inte tänkt att bli.

så vad säger du...byggherre eller expertispanel?
 
Det är du som är byggherre...! -och jag är bara teoretiker, inte entreprenör/byggmästare ;) så jag får hålla mig till att vara "expert" ;D
Var skall ni bygga?
 
Finns ju bra leverantörer av ett helt koncept oxå. Caparol är en bra sådan!
 
LyckeK skrev:
Det är du som är byggherre...! -och jag är bara teoretiker, inte entreprenör/byggmästare ;) så jag får hålla mig till att vara "expert" ;D
Var skall ni bygga?
Är det bara teoretiker som tycker att man skall näta eller? ;) Skämt åsido, jag snackade med en putsare som tyckte det var onödigt att näta en villa - handlar det om att ta det säkra före det osäkra helt enkelt eller behövs det?

Hur många "komponenter" ingår normalt när man tjockputsar, är det bara nät och puts eller finns det mer? Har hört att en del putssystem består av upp till sju komponenter.

Hur fästs nätet förresten?

Blir lite nyfiken varför du frågar var fitzpatrick skall bygga - skall man tänka på olika saker i olika delar av landet eller? Själv skall vi bygga i lättbetong på Ekerö utanför Stockholm - något särskilt man skall tänka på då eller? ;)
 
K
Nätning utvändigt är att rekommendera då nätet fungerar som armering och rörelseupptagare. Sen om man vill näta på insidan så råder delade meningar. Jag skulle definitivt göra det om det var mitt hus. Inte så kul om det spricker. Mest kritiska ställena är ju fönster- och dörr-hörn.

Tjockputs på lättbetong består av grundning, sockning, finputsning och yta (tex. målat, stänkt, spritat)

Nätet fästs på med hållare som borras fast som distansierar nätet ca 5 mm från fasaden.
 
Vad kostar det egentligen att näta, dvs pris per kvadratmeter inkl distanser? Tar det lång tid att smälla upp näten? Är det samma nät utvändigt som invändigt?
 
K
Ja, det är samma nät invändigt som utvändigt...
Priset vet jag inte...
 
ktm250 skrev:
Nätet fästs på med hållare som borras fast som distansierar nätet ca 5 mm från fasaden.
Aha. Hur tätt sätter man såna hållare? 10, 20, 50 eller 100 per m2 eller är det olika tätt beroende på hur "komplicerad" ytan är (vinklar, fönster, etc.)?
 
K
I snitt 5 st/m² beroende på leverantör iofs.
 
Invändigt använder man/många glasfiberarmeringsduk isf "hönsnät" billigare och enklare att montera. Utvändigt är det bara hönsnät som gäller. Jag skulle aldrig putsa ett nytt hus utan nät, mycket billig investering jmf med allt annat. Problemet med puts såväl invändigt som utvändigt är ju kostnaden för arbetstiden. materialet i sig är relativt billigt. Alla priser jag fått är 600-700 kr / m2 "bruttoyta" + moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.