Hej allihopa.

Jag har en friskluftsventil som ser ut som på bilden i själva kanalen. Brukar det finnas asbest i sånna här kanaler?
Själva ytterväggen är av betonghålsten men ser ut som något annat bruk av något slag är pålagt.

Inre vy av en friskluftsventil och betongkanal med synlig bruk och nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En ska ju aldrig säga aldrig, men det finns fog för att påstå att det är ytterst osannolikt att det skulle finnas asbest där.
Varför är du orolig, ska du göra något där?
 
Ser bara putsbruk.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En ska ju aldrig säga aldrig, men det finns fog för att påstå att det är ytterst osannolikt att det skulle finnas asbest där.
Varför är du orolig, ska du göra något där?
Okej!
Ja, det satt ett glest galler för ventilen förut, så jag knackade bort det och satte dit en ventil i plats istället. Blev lite grusigt när jag knackade bort gallret, så blir lite nojig i efterhand
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ser bara putsbruk.
Bra, läste någonstans att det kunde finnas i gamla ventilationskanaler men de ser nog ut på annat sätt.
 
Tror du kan vara lugn!
 
  • Gilla
Tommytommytommy
  • Laddar…
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Bra, läste någonstans att det kunde finnas i gamla ventilationskanaler men de ser nog ut på annat sätt.
Vad jag vet använde man inte asbest-bruk eller massa på det viset. Däremot finns ventilationsrör av eternit, men det var färdiga rörbitar som monterades.
 
Absolut inte en eternitkanal, fel dimension och ytan liknar inte alls eternit. Jag ser mer en målad ram av järn och någon form av spackel/puts/bruk eller liknande. Men du kan ju om du vill klä in kanalen i plåt så ser det snyggare ut och blir lättare att rengöra.
 
  • Gilla
Tommytommytommy
  • Laddar…
Gammal eternitkanal synlig längst in i en murad öppning täckt av spindelnät och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite halvdåligt bild, men det du ser längst in är en eternit kanal. Så ser man till din bild, så skulle även jag säga att det inte är eternit med 90% säkerhet :)
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Lite halvdåligt bild, men det du ser längst in är en eternit kanal. Så ser man till din bild, så skulle även jag säga att det inte är eternit med 90% säkerhet :)
Tack för svaret!
Känns som läget är under kontroll :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.