V
Hej, potentiellt dum fråga!

Vi har möjlighet att få lite jobb gjorda innan inflyttning - supersmidigt! Så under en vecka kommer vi ha två olika hantverkare i huset.

Jag kan dock inte vara där och släppa in dem/låsa efter dem då vi i dagsläget bor i en annan stad, det blir orimligt att åka varje dag för att vara framme innan de vill börja, sedan åka tillbaka och samma visa på kvällarna igen. Det går inte ihop med livet. Jag har heller ingen annan som kan åka i mitt ställe. Arbetena är dock av den art att vi inte vill vänta till efter inflytt.

Hur brukar man göra? Lämna ut nyckel till båda hantverkarna? Ha en nyckel under dörrmattan? Jag har förtroende för dem båda, så på så sätt är det inget problem. Jag funderar bara på vad som är brukligt/smidigast.
 
Du har väl inga värdesaker i huset? I så fall är det troligen ingen stor risk att lämna ut nyckel. Du bör ge en nyckel till vardera hantverkare, ska de ha en gemensamma det bli strul. Nyckel under dörrmatta är mindre lämpligt. Någon obehörig kan notera och gå in och kanske förstöra. Hoppas ni kan lösa detta, och få jobb gjort före inflytt är värt mycket.
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
V
K klimt skrev:
Du har väl inga värdesaker i huset? I så fall är det troligen ingen stor risk att lämna ut nyckel. Du bör ge en nyckel till vardera hantverkare, ska de ha en gemensamma det bli strul. Nyckel under dörrmatta är mindre lämpligt. Någon obehörig kan notera och gå in och kanske förstöra. Hoppas ni kan lösa detta, och få jobb gjort före inflytt är värt mycket.
Nej, inga värdesaker. Det är tomt, sånär som på lite renoveringsmaterial. Lutar nog mot att de får varsin lånenyckel, tror det är den enklaste lösningen. Tack för input!
 
  • Gilla
MikaelJS och 4 till
  • Laddar…
Sätt en byggcylinder eller temporär cylinder i entrédörren och ge dem varsin nyckel. Alt. om du vill ge dem den permanenta om du nu liter på dem.
 
  • Gilla
123abc och 10 till
  • Laddar…
Du vill väl ändå byta lås när du flyttat in så låna ut var sin nyckel som de andra sagt och byt lås efter.
 
  • Gilla
Mazdarune och 17 till
  • Laddar…
JonasZent JonasZent skrev:
Vi har en liknande sådan här ”nyckelgömma” med kodlås uppsatt vid dörren till gästhuset. Kanske kan du ta en tur till huset och sätta upp en sådan och sen lämna koden till hantverkarna?

[länk]
Absolut den smidigaste lösningen då de flesta hantverkare gärna slipper släpa runt på och ansvara för nycklar också.

Sätt gärna upp denna så den inte är jättesynlig från gatan eller liknande är ett tips.
 
  • Gilla
tank77 och 5 till
  • Laddar…
Perfekt läge att skaffa sig Yale doorman.
 
  • Gilla
TechChad och 41 till
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Perfekt läge att skaffa sig Yale doorman.
Det är så klart ett supersmidigt sätt också att installera det direkt man tar över huset. :)

Jag bara älskar Yale. :p
 
  • Gilla
Jonte67 och 7 till
  • Laddar…
Om du lånar ut 2 nycklar och de glömmer låsa efter sig med t.ex vandalisering som följd då kan de bara peka på varandra. Ingen är ansvarig.
Jag skulle låna ut en nyckel och en av dem har ansvaret att låsa efter sig eller i sin tur låna ut nyckeln till den andra hantverkaren.

Den som besitter nyckeln har även ansvaret att se till att det blir låst vid dagens slut.
 
  • Haha
  • Gilla
ravsqi och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Om du lånar ut 2 nycklar och de glömmer låsa efter sig med t.ex vandalisering som följd då kan de bara peka på varandra. Ingen är ansvarig.
Jag skulle låna ut en nyckel och en av dem har ansvaret att låsa efter sig eller i sin tur låna ut nyckeln till den andra hantverkaren.

Den som besitter nyckeln har även ansvaret att se till att det blir låst vid dagens slut.
Hade du varit beredd på att betala för att de ska lägga tid och körningar på att hämta och lämna nycklar av varandra då ??
 
  • Gilla
TechChad och 4 till
  • Laddar…
Ju mer strulig nyckelhantering, som att dela på en nyckel, desto större risk att något strular, antingen att siste man inte har nyckeln att låsa med, eller att någon missar ett antal timmar för att han med nyckeln inte är där och kan släppa in.

Antingen får man ta lite risker med hantverkare, eller så får man ta ledigt och sitta och övervaka själv.
 
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
JonasZent JonasZent skrev:
Vi har en liknande sådan här ”nyckelgömma” med kodlås uppsatt vid dörren till gästhuset. Kanske kan du ta en tur till huset och sätta upp en sådan och sen lämna koden till hantverkarna?

[länk]
Hoppas verkligen att du inte har nån nyckel där permanent. Att öppna ett sådant kodlås är barnsligt enkelt.
 
  • Gilla
123abc och 5 till
  • Laddar…
G
Cheesen Cheesen skrev:
Hoppas verkligen att du inte har nån nyckel där permanent. Att öppna ett sådant kodlås är barnsligt enkelt.
Jo, det tar under 10 minuter att testa alla kombinationer på ett sådant lås.
 
G GargamelSE skrev:
det tar under 10 minuter att testa alla kombinationer på ett sådant lås.
Ja det är säkert rätt kassa men att det tar mindre än 0,06 sekund per test betvivlar jag. Då ska man vara f-n så mycket snabbare än vad jag är i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.