C
Hej

Portfirman skall komma och sätta in en Hörmann takskjutport hos mig.

Behöver jag sala den sista biten innan portmontaget eller är detta bättre att göra efteråt?

Som syns på bilden så la jag en 120 som salning i samband med att jag gjorde fasaden. Tanken är nu att klyva en bräda för den sista biten så att säga.

Känns som om det blir lättare att klämma dit en bit när porten är på plats?

Någon som har erfarenhet?

Inomhusvy av en garageöppning som delvis är forsalad, intill gul isolering och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Bäst är om omfattningen är klar jämns med insida vägg,förutsatt att bredden/höjden på öppningen blir rätt:) porten monteras på insida vägg.
 
C
Handyman 1 skrev:
Bäst är om omfattningen är klar jämns med insida vägg,förutsatt att bredden/höjden på öppningen blir rätt:) porten monteras på insida vägg.
Ok, var ute och gjorde klart det precis. Klöv foderbrädorna så de sitter jämns med OSB/Gips.

Nu kan jag ringa portfirman imorgon och förhoppningsvis få den monterad snart.

Uppdaterar med bild senare
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C
Portfirman har nu varit hör och satt in porten. Dessvärre har jag upptäckt fel som behöver åtgärdas.

* glipa mellan golv och portskena på höger sda.
* porten behöver justeras, sluter inte tätt upptill
* fattas muttrar

Ett par saker jag funderar på om jag överhuvudtaget kan driva dock.

Porten är monterad mot gips utan någon som helst tätning mellan, är detta korrekt? Borde det inte bli kallras? Ser ut att sluta tätt ordentligt mot gips men ändå?

Övre skena sitter bara fast i ändarna? Sladdrar om man drar i den?

Jag menar jag har ju köpt en isolerad port, detta kan väl inte vara ok?
 
Att porten inte sluter tätt ner mot golv kan vara så enkelt att gjutningen inte är i våg, eller så är detta en justering på porten.
Är nedersta portbladet i våg?
Ang anslutning mot gips, det är så det görs vill du ha det tätare dra en fog mellan port och din utsalning.
Muttrar skall så klart kompletteras

Mvh
 
Bilder hade varit bra men utifrån din beskrivning så verkar dom slarvat med montaget.
Nu har jag bara erfarenhet av industriportar men där ska övre skenan sitta fast mot böj och längst bak.

Enda jag blir lite fundersam över är vad du menar med ”montering mot gips”.
Antar att det är sidoskenan som sitter mot gipset och är skruvad i regel bakom.
Har samma montering på min port hemma och inom industrin så ser det likadant ut.
Viktiga är att gummilisten sluter tätt mot porten vid stängt läge och då bör du inte få kallras när skenan ligger innanför port och vägg

hoppas det klarnade lite
 
A
T Toermae skrev:
Bilder hade varit bra
 
C
Tack för alla svar. Är inte hemma just nu men skall komplettera med bilder så fort jag kan.
 
Att du har glipa mellan skena och golv, betyder nog att golvet inte är plant. Man monterar alltid porten i våg o lod, inte efter hur byggnaden/golvet är.
Man kan inte sätta porten snett för att golvet är snett.
 
C
Ursäkta dröjsmålet. Här kommer lite bilder

Närbild på glipan mellan garageportskant och betonggolv som orsakar drag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glipan gör att det blir ett hål mellan porten och gjutningen på cirka 1x3cm. Där drar det rakt in

Garageport intillande en vägg med synlig glipa där draget kommer in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Glipa mellan garageportens kant och betonggolvet som orsakar drag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur gick det här? Håller också på med installation så är nyfiken!
 
C
J jostsweden skrev:
Hur gick det här? Håller också på med installation så är nyfiken!
Har fullt upp här hemma på så många plan så har knappt hunnit reflektera över det.

Jag ringde till portfirman och de var här på stört. Justerade porten så den det slöt tätt upptill ordentligt. Angående att det inte riktigt når ner till golvet på ena sidan hade mycket riktigt att göra med att golvet inte var helt plant. Diffade en centimeter eller två.

Nu tog jag ju maxbredd vad jag kunde få plats med i mitt garage 2500x2000 så att det diffar lite är väl inte så konstigt egentligen. Bättre att porten är i våg.

Sedan drog de ett par skruvar i den övre skenan så den sitter nu fast.

10 års garanti från Hörmann så jag är inte jätteorolig egentligen.
 
  • Gilla
jostsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.