Hej! Vet inte om det är rätt ställe men slänger ut en fråga.

Idag köpte jag en begagnad Hillerstorp utegrupp av trä. Den har stått ute och har massa svart på bordsskivan och armstöden. Jag provade att rengöra en serveringsbricka med vatten och diskmedel men det hjälpte inte mycket. Om jag skrapar med nageln lossnar det men då även det som verkar vara nån sorts lack och det blir trärent. Vad är bästa sättet att snygga till dessa? Slipa och betsa? De ska stå i inglasat uterum.

Närbild på begagnad Hillerstorp träutegrupp med svarta märken och slitage på bordsskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

T Trrttsch skrev:
Hej! Vet inte om det är rätt ställe men slänger ut en fråga.

Idag köpte jag en begagnad Hillerstorp utegrupp av trä. Den har stått ute och har massa svart på bordsskivan och armstöden. Jag provade att rengöra en serveringsbricka med vatten och diskmedel men det hjälpte inte mycket. Om jag skrapar med nageln lossnar det men då även det som verkar vara nån sorts lack och det blir trärent. Vad är bästa sättet att snygga till dessa? Slipa och betsa? De ska stå i inglasat uterum.

[bild]
Hej.

Du är rätt ute. Slipa och antinge lacka, olja eller måla beroende på vad du vill ha för slutresultat. Den stora boven är när man låter möblerna stå ute i väder och vind år in och år ut.

Vh Alexander
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Tack för svar. Ja, då har jag lite härligt arbete framför mig. :)
 
T Trrttsch skrev:
Tack för svar. Ja, då har jag lite härligt arbete framför mig. :)
Biltemas färgbortagningsklet funkar ofta på lack också
 
Frustrator Frustrator skrev:
Biltemas färgbortagningsklet funkar ofta på lack också
Är det lättare än att slipa? Det är ju lite svårt att komma åt med alla dessa springor.
 
T Trrttsch skrev:
Är det lättare än att slipa? Det är ju lite svårt att komma åt med alla dessa springor.
Ibland är det lättare. Ibland funkar den halvdåligt. Då är allt lockigt+kladdigt..
 
Är möbeln skruvad och du vill lägga ner tiden kan det vara en idé att plocka ner den i småbitar och hantera varje bräda för sig. Som du säger är det ganska svårt att komma åt överallt annars. Naturligtvis ett extrajobb att demontera och montera men vill du ha bra resultat kanske det ändå lönar sig i slutändan.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vissa delar är skruvade så det ska jag nog göra men det mesta är nog tappfogat och limmat (eller vad det nu heter).

Har provat att spraya en del med prick-fri för att se om det hjälper mot det svarta. Ska förstås slipa och lasera efteråt men läste nånstans att man kan råka gnida in mögelsporer i träet när man slipar.
 
T Trrttsch skrev:
läste nånstans att man kan råka gnida in mögelsporer i träet när man slipar.
Inget jag skulle fundera på det minsta! Låter som någon som jämställer mögel med kärnkraftsavfall författat detta. Mögel finns överallt och är förhållandena de rätta dyker det upp.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Ok! Ja, jag ser ingen större skillnad efter prick-fri så det var nog helt onödigt.
 
T Trrttsch skrev:
Ok! Ja, jag ser ingen större skillnad efter prick-fri så det var nog helt onödigt.[/QUOTE ] Ska du ändå slipa så är det onödigt.
 
BigR
Jag har också en vattenskadad Hillerstorpsgrupp. Slipningen fungerade inget vidare då slippappren snabbt sätts igen av lasyren/lacken. Mycket snabbare att använda bra färgskrapor typ dessa som jag använder https://www.bauhaus.se/fargskrapor-set-bahco . Sedan avslutar man med slipning.

Tyvärr var träet inte jättesnyggt och mögelprickarna gick ganska djupt så jag behandlade några varv med med en mörk pigmenterad olja och resultatet blev klart godkänt (y).
 
En metod som kan kännas lite bakvänd är att blötlägga möbeln och sedan skrapa bort lack alternativt gammal olja.
Vår teakmöbel som oljats "in absurdum" under säkert 20 år hade ett ogenomträngligt lager olja som mer var att likna vid svartnad fernissa.
Slängde dem i sjön (förankrade i bryggan) och efter en dag i vattnet hade oljan dels blivit mjuk men möbeln hade även sugit åt sig vatten genom ändträ och div skador in under oljeskiktet.
Nu gick det lätt att skrapa bort oljan med en färgskrapa och få stolarna trärena.
 
Ah, ny bra info. Jag har ingen sjö i närheten men funderar på om jag ändå skulle prova högtryckstvätten som man inte ska använda enligt tillverkaren.

Eller kanske använda ånga med tapetborttagaren.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.