Jag håller på att ta bort tapet i ett gammalt torp från 1850, korsvirkeshus. Längst ut satt en vävtapet, sedan två olika tapeter under det och på en del ställen någon vit massa. Vad kan detta vita vara för något? Det sitter hårt och när jag har ångat på det blir det bara kladdigt och är svårt att få bort.
 
  • Renoveringsarbete där flera lager gammal tapet tas bort, exponerar vit kladdig massa på väggytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en vägg med delvis borttagen tapet som avslöjar olika lager och en vit, kladdig massa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nus73
Spackel?
 
Nus73 Nus73 skrev:
Spackel?
Det kändes för mjukt och klistrigt för att vara spackel men det kanske det är?
 
  • Gilla
Sina Jeddi
  • Laddar…
Kan det vara limfärg kanske? Den går isf att tvätta bort med ganska mycket möda...
 
Skånepöjk
Fancy_fanny Fancy_fanny skrev:
Jag håller på att ta bort tapet i ett gammalt torp från 1850, korsvirkeshus. Längst ut satt en vävtapet, sedan två olika tapeter under det och på en del ställen någon vit massa. Vad kan detta vita vara för något? Det sitter hårt och när jag har ångat på det blir det bara kladdigt och är svårt att få bort.
gammalt tapetlim?
 
Vad är det för väggmaterial? Det är inte så att det är en tretex/träfiberskiva med vitmålad yta? Är den gammal blir det mest gegga när det blir fuktigt.
 
J joelpap skrev:
Vad är det för väggmaterial? Det är inte så att det är en tretex/träfiberskiva med vitmålad yta? Är den gammal blir det mest gegga när det blir fuktigt.
Väggen är putsad. Möjligt att det kan vara det med tanke på att det blev väldigt kladdigt när vi ångade på det.
 
J joelpap skrev:
Kan det vara limfärg kanske? Den går isf att tvätta bort med ganska mycket möda...
Ja kanske, vet du vad man i så fall kan använda?
 
Fancy_fanny Fancy_fanny skrev:
Väggen är putsad. Möjligt att det kan vara det med tanke på att det blev väldigt kladdigt när vi ångade på det.
om det är putsat borde det inte sitta tretex på, men allt är möjligt i gamla hus... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.