D dibb skrev:
Väcker den här tråden då jag undrar om minsta avstånd till mitt eget hus, då det ska bli ett växthus på tomten.
För och slippa såga ner ett fint äppleträd, så är enda bra stället ca 55 cm från husets yttervägg.
På 55 cm kommer jag åt att underhålla husen. Växthuset är på 11 m2, i aluminium och glas.
Det jag undrar mest över är att ca 8 cm av växthusets långsida då ligger under husets takfot? Plus takränna.
Räknas det då som fristående, eller som hopbyggt, trots att byggnaderna inte rör varandra då växthuset är lite lägre?
Har inte kvar Attefallsytan, utan bara Friggebodsyta max 15 m2.
Jag ser inte hur man skulle se husen som sammanbyggda

Huvudbyggnaden takutsprång räknas dock inte in i BYA, aka byggrätten om den är <50 cm. I detta fallet om utspringet är 55cm eller mer är redan BYA "upptagen"

Det gör inte heller friggebodsyta, du får bygga den utöver tillåten BYA.


Men om du skulle byggt ett växthus på säg 17 kvm, och "gömt" 2 kvm är under takutsprånget hade du nog fått problem.

Även om husen står nära varandra ärdet ju också bara en liten bit deras BYA sammanfaller.
 
Kan du inte bygga växthuset som en bygglovsbefriad tillbyggnad, max 15 kvm, en sk attefallstillbyggnad?
 
Tobbe.A
Frågan om hur nära husväggen, i centimeter, man får bygga förråd har ställts till Boverket som bara hänvisar till att det inte får sitta ihop med befintlig vägg om det ska vara utan bygglov. Kommunen säger att det inte ska se ut som det är sammanbyggt...

Från vilket avstånd bedömer man om det ser ut att vara sammanbyggt? Under 1 cm på nära håll går att se att det inte är sammanbyggt, 10 cm på lite längre håll går kanske inte att se att det inte är sammanbyggt... :thinking:
 
Det ÄR en luddig regel. men regeln är just att det inte får ge intryck av att vara ihopbyggt.

Beroende på utformning kan man tydligt se att en byggnad på 30 cm, avstånd inte är ihopbyggd. Med en annan utformning kan en byggnad på 1m avstånd se ihopbyygd ut. Så det går inte att översätta till en tydlig regel.

Och det är väl i praktiken inget problem, utom för den som egentligen vill bryta mot reglerna och bygga ihop friggeboden med huset.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Tobbe.A
H hempularen skrev:
Och det är väl i praktiken inget problem, utom för den som egentligen vill bryta mot reglerna och bygga ihop friggeboden med huset.
Det hela grundade sig i att Boverket och kommunen initialt hade tolkat regler olika och det var först efter stommen byggts med infästning i huset, som det uppdagades att det lilla enkla förrådet på 5 kvm räknas som attefallshus. Så istället för att betala för anmälan och skicka in massa papper, så blir det massa extrajobb. Som tur är, är det inte mitt förråd, utan min brors :)
 
Tobbe.A
Nu kom ett nytt svar från kommunen, minst en meter från huvudbyggnaden ska det vara så man kan utföra underhåll på alla fasader.
 
O
Instämmer i att denna fråga är luddig och att det verkar saknas något konkret svar.

Ingen som har läst någon dom där just detta berörs och där det tydliggörs samt resoneras kring hur nära en komplementbyggnad kan uppföras en huvudbyggnad innan den blir sammanbyggd?
 
Tobbe.A
Har inte hittat något mål där det nämns centimeter, men det ska kunna underhållas från alla sidor och inte vara ihopbyggt eller se ihopbyggt ut med huvudbyggnaden.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Det hela grundade sig i att Boverket och kommunen initialt hade tolkat regler olika och det var först efter stommen byggts med infästning i huset, som det uppdagades att det lilla enkla förrådet på 5 kvm räknas som attefallshus. Så istället för att betala för anmälan och skicka in massa papper, så blir det massa extrajobb. Som tur är, är det inte mitt förråd, utan min brors :)
Mn om stommen var infäst i huset, så kan man väl inte med någon tolkning av reglerna får det till att vara godkänt?
 
Tobbe.A
H hempularen skrev:
Mn om stommen var infäst i huset, så kan man väl inte med någon tolkning av reglerna får det till att vara godkänt?
Jag har bara fått det återberättat för mig, men jag förstod det som att kommunen först gav klartecken att bygga förrådet med infästning i huvudbyggnaden, men att de sedan kom på att det behövs bygglov/bygganmälan. Hur personen på kommunen tänkte, det har jag ingen aning om. Problemet var ju att brorsan redan hunnit påbörjat bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.