Håller på att bygga nytt i lösvirke och satt in nya 3-glas fönster för cirka 2månader sedan och märkte i morse att sidoljuset till entrén har spruckit dom senaste dagarna!! den innersta rutan har en spricka uppifrån och ner!! -jag antar att detta är ett fabrikationsfel inget har ju fallit mot rutan eller dyligt -dessa rutor brukar ju vara svår som f-n att krossa :( -detta borde väll gå på garantin , någon med egna erfarenheter?
 
En arbetskamrat råkade ut för samma sak i sin utbyggnad. Helt klart en garantireparation, kontakta leverantören så får de ordna med ett utbyte!
 
Det är inget som har uppkommit efter skummning?

Jag vet inte ifall jag inbillar eller ifall det helt enkelt var så från början (men det tvivlar jag på) men så jag skulle börja med fönstersmygarna märkte jag till min förvåning att en karm på ett fönster var böjt inåt. Någon som vet ifall det är vanligt med fogskum?
 
Om man skummar fast fönster skall man vara försiktig, oftas är rekommendationen att stämpa/staga upp karmen först!

När jag skummade mina fönster i sutterängplan skummade jag i omgångar vilket har fungerat bra.
 
Detta får mig att tänka på när de bytte ytterdörr på en föredetta arbetsplats. De fäste upp karmen och skummade den och när sedan dörren skulle stängas saknades ca 2 cm på mitten då skummet tryckt ihop karmen. Måste jag säga att de va tvugna att skära loss den igen?? ;D ;D ;D
 
Bygganytt: Nu har det snart gått en vecka sedan jag skummade fönstren. Tror du att det finns någon risk att de går sönder så de blir otäta mellan glasen eller att något glas spricker? Har gått runt och knackat på rutorna och de har olika ton (jag är pianostämmare :) , vilket torde tyda på att de sitter under mer eller mindre spänning-
 
Om det har gått en vecka så skall inget mera hända, åtminstonde inte med fog/bygg-skummet...

Om du nu har konstaterat olika spänningar (svårt att avgöra på distans), kan du nu OCKSÅ verifiera detta med att karmen är böjd/skev med någonting som är plant/rakt (vattenpass/rätskiva)? Då kan du ju alltid skära loss karmen delvis och skumma om i omgångar och ev. i kombination med stämp.

Är inte karmarna böjda/skeva skulle jag sova lugnt!
 
Det är det som är grejjen. En del ser jag (ganska säkert där det gick in mer fogskum) är välvda in mot glaset på mitten. Mycket eller lite är svårt att säga. Lite är mycket i detta fall känns det som :)

Låter jobbigt att skära bort skum... har som precis fått dit fönstersmygarna. Har iofs inte spacklat skruvhålen så jag kan ju ta bort dem igen om du tycker att jag bör göra det. Frågan är ifall det kommer räcka med att skära bort skummet just på den sidan. Det är ju väldiga krafter från de två intilliggande sidorna också. Usch... nu blev jag trött :)
 
Fönstret sprack cirka en månad efter att det skummads fast och inte är karmen böjd heller, så det kan ju knappast bero på det
 
Ojdå, det lät konstigt. Kom de fram till vad det kunde vara? För lite marginaler mellan glas och karm?
 
Dom skickar ett nytt utan gnäll -skönt
 
dogen skrev:
Bygganytt: Nu har det snart gått en vecka sedan jag skummade fönstren. Tror du att det finns någon risk att de går sönder så de blir otäta mellan glasen eller att något glas spricker? Har gått runt och knackat på rutorna och de har olika ton (jag är pianostämmare :) , vilket torde tyda på att de sitter under mer eller mindre spänning-
När det gäller nya fönster så kilas isolerglsakasseten på plats för att hålla bågen i vinkel. Därför kan det bli olika spänning i dom.
 
Aha, ok, så det är alltså inte karmen som trycker mot glaskassetten så de därför har olika spänning (och resonansfrekvens)?
 
Det kan vara karmen som trycker på men man skall inte utgå ifrån att det är det bara pga att glasen sitter under olika spänning. I nya fönster så är det glasen som håller bågen i vinkel och då måste glaskasseten kilas fast i rätt läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.