Ska Putsen bort innan man isolerar?

Hej skulle vilja ha lite info om vi behöver ta bort putsen i fasaden innan man utvändigt isolerar väggarna på vårt sk. funkishus.

materialet i väggarna från insidan och ut är: innerpanel, ståendeplank tjärpapp, vassmatta, nät, puts.

Som ni förstår så är det inte mycket till isolering och det medför dyra värmekostnader, därför vill jag isolera och klä huset med lockpanel.

Då åter till min fråga behöver man ta bort putsen innan? Hur har ni gjort och hur har ni isolerat?

Hoppas att ni har lössningen!

Med vänlig hälsning
C. Ljung
 
Hoppas huset inte är k-märkt. Det lär ju förändra utseendet radikalt med panel istf puts.
Upplevs väggarna kalla eller försvinner värmen någon annanstans? Som det brukar sägas är det ofta inte i första hand väggarna som behöver isoleras.
 
Tack för inlägget Benno!

Nej huset som tur är inte K-märkt. Huset är ett 2:våningshus det är bara övre del vi kommer att isolera och klä om på utsidan med lockpanel och väggarna är kalla det räcker att ha handen 2 -3 cm ifrån för att känna att de avger kyla.

Taket är i mycket god kondition helrenoverad tak och väl-isolerad så som det ska, husets tak renoverades helt för 3 år sedan. Så vi har en bra mössa så att säga och fönterna är ubytta. Så då återstår bara väggarna. källaren kommer att isoleras från insidan och då kommer nedrevåning forfarande att ha reverterad puts.

Några förslag?
 
C_Ljung skrev:
Då åter till min fråga behöver man ta bort putsen innan? Hur har ni gjort och hur har ni isolerat?
Jag tycker definitivt att du ska ta bort putsen. Den har ingen eller obetydlig isolerande funktion. Om du går in på vår hemsida kan du se hur vi gör. Vi har i princip samma stomme. Enda skillnaden är att utanpå tjärpappen har vi spikläkt och panel därefter putsen.
Efter at ha rivit putsen beslutade jag mig för att även ta bort den gamla panelen. Detta för att väggen inte skulle komma för långt ut.
På timmerstommen reglar jag och isolerar med 70 mm Isover. Utanpå det kommer det en vindspärr (Windy) därefter spikläkt och till slut panel.
På insidan kommer jag att sätta plast (diffspärr) mot den gamla väggen. Därefter blir det en installationsvägg med 45 mm Isover.
 
Tack Immobil! kanon hemsida du har! :D

Nu är det så att jag har ingen chans att isolera på insidan tyvärr.

Men med viss risk att låta tjattig, om jag inte tar bort putsen vad skulle hända då?

-Jag tror att det som skulle kunna hända är att putsen ramlar av emellan lockpanelen eller så gör den inte det?

Finns det några byggtekninska nackdelar att låta den vara kvar? (skulle spara en stor arbetsmoment att låta bli)

 
Blir det inte lättare att montera spikläkten om du tar bort putsen.
Putsskikten brukar ju inte vara jämna.
 
C_Ljung skrev:
-Jag tror att det som skulle kunna hända är att putsen ramlar av emellan lockpanelen eller så gör den inte det?
Jag tror att den kommer att lossa förr eller senare. Därför tog jag bort den innan förr och mycket tidigare än senare. ;D
Putsen är inte så svår att få bort, så det tror jag inte du behöver oroa dig för. Det gäller att få hål på den och sedan tar du en kofot eller ett spett. Sticker in det bakom putsen och drar till. Oftast rasar putsen i stora sjok. Värre är det där putsen sitter på kycklingnät. :p
Skitig blir man också, det dammar som tusan! :p ;D
 
Ju det är ju sant Immobil och även roli :)

materialet i väggarna från insidan och ut är: innerpanel, ståendeplank tjärpapp, vassmatta, nät, puts.
putsen sitter uppe med nät. :(
 
C_Ljung skrev:
putsen sitter uppe med nät.  :(
OK, men det går, bara man är envis. ;)
 
:-/
Vi får se om man kan hitta bra verktyg (powertools) som kan uderlätta jobbet, ska jag duscha väggen innan man knackar bort putsen, för att unvika damm, vad tror du Immobil?

Tack för förslagen, hälsningar C. Ljung
 
Powertools har du väl i armarna? ??? Om inte så får du ;D.

Väggduschen tror jag inte spelar så stor roll eftersom det mesta vattnet hamnar på ytan. Den torra putsen finns under ytan och frigörs under brytningen. :p

Möjlig lösning: :surprised:Våtdräkt + cyklop + ständig begjutning av vatten :surprised:. Dock något obekvämt! ;D

Ska se om det kan bli några actionbilder (på hemsidan) när jag river putsen på nästa sida av huset.
 
Immobil skrev:
Om du går in på vår hemsida kan du se hur vi gör.
WOW Immo vilket cool hus ni har!!! Oh vilket jobb, jag är lika imponerad som vanligt... :D :D :D
 
Sophia skrev:
WOW Immo vilket cool hus ni har!!! Oh vilket jobb, jag är lika imponerad som vanligt...  :D  :D  :D
Man bugar och tackar! :D Vänta bara till det blir färdigt. ;) Arbetet har legat nere i stort sett hela vintern, men snart sätter jag fart igen. Ska göra en ny virkesbeställning idag. 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.