Vi har fått bygglov men inte startbesked. Letar efter en byggnadskonstruktör i Skåne som är certifierad. Vi behöver hjälp med en teknisk konstruktionsritning till tillbyggnad. Kostnad?
 
Hur många trådar ska du skapa?
 
N Nucky skrev:
Hur många trådar ska du skapa?
Sorry första gången här inne trodde jag kunde lägga samma fråga i olika kategorier
 
Kostnaden kan variera stort beroende på omfattningen och hur komplicerad utbyggnaden är. Bifoga gärna ritningar från bygglovet. Dessvärre finns det inga certifierade byggnadskonstruktörer, förutom några fåtal SBI certifierade stålbyggnadskonstruktörer. Dock är det inte den typ av konstruktör du är i behov av utan en allmännkonstruktör.
 
B bossespecial skrev:
Kostnaden kan variera stort beroende på omfattningen och hur komplicerad utbyggnaden är. Bifoga gärna ritningar från bygglovet. Dessvärre finns det inga certifierade byggnadskonstruktörer, förutom några fåtal SBI certifierade stålbyggnadskonstruktörer. Dock är det inte den typ av konstruktör du är i behov av utan en allmännkonstruktör.
Tack för svar Bosse. Bifogar ritningar som min sambo gjort. På vårt beviljade bygglov står det att startbesked beviljas ej. För att genomföra åtgärden krävs en kontrollansvarig. Brandskyddsbeskrivning måste tas fram. Kontrollplan och tekniska handlingar ska tas fram. Jag som tyckte min sambo gjort en så fin och utförlig ritning med alla mått men det hjälper inte. Vad tror du om det?
 
Ritningarna är nog inte fackmässigt utförda. Behövs mer info ang väggar och plattan. Tror dock att en van bygglovsritare löser detta.
/allmänkonstruktör
 
  • Gilla
syrenblomman
  • Laddar…
S syrenblomman skrev:
Tack för svar Bosse. Bifogar ritningar som min sambo gjort. På vårt beviljade bygglov står det att startbesked beviljas ej. För att genomföra åtgärden krävs en kontrollansvarig. Brandskyddsbeskrivning måste tas fram. Kontrollplan och tekniska handlingar ska tas fram. Jag som tyckte min sambo gjort en så fin och utförlig ritning med alla mått men det hjälper inte. Vad tror du om det?
Har du fått hjälp med detta?

Jag är civilingenjör från KTH med inriktning mot huskonstruktion :)
 
Vill bara flika in en grej.

Kommunen ser gärna att det är något företag med konsultansvarsförsäkring som "backar" ritningen.

Finns inga formella krav på certifierade konstruktörer i dagsläget i Sverige.

Kommunen har inte kompetensen att bedöma det tekniska utförandet så om du som privatperson tar fram handlingarna själv gäller det att det verkligen ser ut som du vet vad du håller på med och skickar in rätt handlingar med rätt innehåll.

Dimensionera takbalkarna med Moelvens enkla beräkningsprogram. Sen skriver du uppbyggnaden för tak, väggar och bottenplatta på sektionen.

Leta upp någon konstruktör som kan göra "dimensioneringskontroll" av din takkonstruktion och stomstablisiering åt dig och skriva ett enkelt PM att de utfört dimensioneringskontroll och med vilka handlingar som underlag. Detta är en enkel konstruktion och kräver ingen specialkompetens för att bedöma rimligheten i och göra ett överslag för hand eller i något beräkningsprogram.

Leta lite efter någon mall för kontrollplan på tillbyggnad. En del kommuner har lagt upp på sin hemsida.

Anlita en brandkonsult, finns det rätt många av och detta är en enkel grej som inte kräver någon speciell expertkompetens. Men säg att du bara vill ha ett PM på max en A4. Mer ska inte behövas.

Lycka till!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.