Nu vet jag inte alls hur er tomt eller huset ser ut men:

Går det att lösa med någon annan förr in till huset? Ifall det finns en altan på baksidan med dörr kanske du kan stenlägga en gång till den och sen bygga in en ramp upp till altanen.
 
R Robin Wahlman skrev:
När vi byggde i Östersund för 3 år sen då räckte det med att rita in rampen på situationsplanen och visa att den var möjlig att bygga.
Exakt som ni vill göra.
Hur stor/lång ramp rörde det sig om?

Jag gissar att byggnadsnämnden gjort bedömningen att det i detta ärende inte rör sig om en åtgärd som är enkel att fixa i efterhand.
 
  • Gilla
pavement och 4 till
  • Laddar…
Om du väljer att bygga ett fritidshus på tomten istället så tror jag att kravet på tillgänglig väg upp till huset kommer att utgå.
 
  • Gilla
Erik träskalle och 2 till
  • Laddar…
Får jag fråga om tomten är väldigt kuperad?
Sluttar den ner mot vägen?

Oftast ger de dispens för att inte uppfylla just dessa regler om det inte går att lösa på ett rimligt sätt.
Skulle vilja se hur tomten ser ut.

I Huddinge där jag bor får en del dispens på vissa tomter. Men inte där det enkelt går att lösa parkeringen mer i nivå med husets entre.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
När vi byggde (2019) behövde vi redovisa rampen på ritning inför bygglovet. Kommunen vill endast se att det finns en möjlig lösning om ni skulle behöva en ramp eller hiss i framtiden.
Så prata med er bygglovshandläggare. Det kanske räcker med en ritning (Har svårt att se att de kan kräva en hiss eller ramp om ni har ett småhus)
 
M MetteKson skrev:
Byggnadsnämnden kan kräva enligt PBL kräva att tillgängligheten uppfylls och brukar vara ganska tuffa när det gäller nybyggnad. Vill ni ha något att luta er mot är det punkt 4 i paragrafen nedan. Har handläggaren sagt att ni får avslag på bygglovet om ni inte ordnar tillgängligheten?

[bild]

Det finns flera sätt att lösa tillgängligheten på en fastighet än en lång ramp monterad utanför ingången om man tänker lite kreativt. Det kan vara utformningen av byggnaden, placeringen på fastigheten, parkeringens läge mm. Försök se andra lösningar än ramp. Har ni pratat med någon sakkunnig inom tillgänglighetsanpassning (certifierade finns på Boverkets hemsida) eller med en arkitekt? De brukar kunna ge bra råd.

Vill du fördjupa dig så läs rättsfall som rör tillgänglighet och hur högre instanser har bedömt frågan (jag kan se om jag hittar någon länk).
EDIT;
Fel av mig i detta inlägg, det är punkt 5 jag tänker på, inte 4 som jag skrev.
 
För privata enfamiljshus bör det räcka att förbereda med el för eventuell trapphiss och visa att ramp går att anordna.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Du nämner 2m höjdskillnad till parkering, hur mycket höjdskillnad har du till infarten/gatan.
Har du mer lutning än 8cm(har jag för mig) per meter? Isåfall kan man hävda att rullstolsbunden ändå inte kan komma in på tomten
 
  • Gilla
PeterPingvin och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Får jag fråga om tomten är väldigt kuperad?
Sluttar den ner mot vägen?

Oftast ger de dispens för att inte uppfylla just dessa regler om det inte går att lösa på ett rimligt sätt.
Skulle vilja se hur tomten ser ut.

I Huddinge där jag bor får en del dispens på vissa tomter. Men inte där det enkelt går att lösa parkeringen mer i nivå med husets entre.
Ja, det hänger mycket på hur tomten ser ut och om det finns möjlighet att lösa på alternativt vis genom att planera fastigheten på ett annat sätt eller välja annan utformning på byggnaden.
 
H Hedberge skrev:
Hej! Mitt första inlägg på byggahus.

Jag och min fru har köpt en fastighet med ett befintligt hus som ska rivas i en kommun i närheten av Stockholm och råkat på patrull med bygglovshandläggaren gällande tillgänglighetsanpassning av tomten.

Huset ligger på samma plats som huset som står där idag står vilket är ca 2 höjdmeter över där parkeringen finns anlagd idag.

Vår handläggare hävdar att vi behöver anlägga en ramp mellan vår parkering och entrén till vårt hus en höjdskillnad på ca 2 m. Vilket resulterar i en ramp på ca 24-28 m med lutning 1:12 och vilplan. Vi vill gärna undvika att bygga en ramp då vi i dagsläget ej har behov av det, och rampernas avtryck på tomten kommer nästan bli lika stor som huset.
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.

Reglen som handläggaren hänvisar till är 3:132 i Boverketsbyggregler. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén.
[länk]

När vi kontaktar Boverket så säger dem att det inte är så reglerna ska tolkas och dem rekommenderade att vi skulle JO-anmäla detta.

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning från kommunen och löst frågan på ett bra sätt?
Eller har drivit frågan vidare mot kommunen?

Är det någon som har erfarenhet av vad enkla åtgärder är? Är det en kostnads definition eller vad ska man basera om det är enkelt eller svårt på?

Tacksam för alla tips och råd som kan ges.

Om jag missat någon info så be om den så ska jag försöka förtydliga och förklara bättre.
När vi byggde hus 2015 ville vi bygga huset på en liten kulle med parkering nedanför och trappor upp. Detta för att slippa spränga och fylla så mycket. Bygglovshandläggaren köpte dock inte detta utan krävde antingen en ramp eller körbar väg fram till ytterdörren. Detta för att hålla höjdskillnaden mellan parkering och hus så liten som möjligt. Så här står det hos boverket: "
  • Entrén till ett en- eller tvåbostadshus behöver inte vara tillgängligt om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Undantaget gäller inte krav på tillgänglighet inne i en- eller tvåbostadshuset."
Min tolkning är att regelverket är lite flytande här. Om det inte är orlimligt att spränga och eller fylla lite så skall entren vara tillgänglighetsanpassad. Vi bråkade inte med kommunen om detta utan låt markfirman spränga lite extra och fylla upp så vi kunde köra bilen fram till ytterdörren. Det blev kanske inte så snyggt och en massa tomt gick åt till detta men jag måste säga att det är väldigt skönt att ha så nära till bilen och slippa spring i trappor med matkassar och barn :)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Är detta alltså på riktigt? Måste man alltså bygga en rullstolsramp till sina hus idag? Låter ju helt sinnessjukt.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 15 till
  • Laddar…
Man behöver ju inte ha en bilväg fram till dörren, det räcker med en hårdgjord gång man kan köra rullstol på.
Som jag fattar det så är det just en sån väg kommunen kräver i TS fall. Inte en hiss eller stålramp upp till själva dörröppningen.

Sen är det såklart praktiskt att ilallafall möjligheten finns att komma fram med en bil så man slipper bära pianot uppför en trappa när man flyttar in.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som jag fattar det så är det just en sån väg kommunen kräver i TS fall. Inte en hiss eller stålramp upp till själva dörröppningen.
Ja bildvalet på förstasidan var extremt clickybaity....

Jag kan nog förstå kommunerna faktiskt. Det kan kännas småsint när man köpt en liten kuperad tomt till högt pris. Men faktum är ju att om inte husägaren skapar tillgängligheten så behöver kommuninnevånarna lägga ut en massa pengar när denne sen inte kan ta sig in eller ut från huset.

Sen är det ju en fråga om att bygga vettiga fastigheter som kan användas normalt. Att kunna gå in med barn/matkassar/leveranser utan att gå i trappor utomhus på vintern kan kännas rimligt.
 
  • Gilla
Solblå och 7 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Hur stor/lång ramp rörde det sig om?

Jag gissar att byggnadsnämnden gjort bedömningen att det i detta ärende inte rör sig om en åtgärd som är enkel att fixa i efterhand.
Höjdskillnad 2 meter.

Bifogar situationsplanen som vi skicka med bygglovet. Detta räckte för oss.
För att sedan göra situationen ännu lite värre är ju att vi inte riktigt byggde som det ritades. Kontentan är att det idag skulle vara svårt att bygga enligt nedan plan.

Detta släpptes dock igenom utan kommentar vid slutsamrådet.

Situationsplan för byggprojekt med höjdangivelser, bostadshus, garage och tillgänglig gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
H Hedberge skrev:
Tack för svar!

Ja det är väl frågan om det är en enkel åtgärd eller inte. Beror på vad man jämför med.

Att få något skriftligt från boverket Ska jag ta med mig och försöka få tag i.

Vad tänker du på för hiss? Typ trapphiss som man sätter upp utomhus? Det skulle kunna vara en ide vi behöver juh ändå bygga en trappa.
Det är för min familj sådana här anpassningar görs. När jag nyligen hade handläggare här för att titta på anpassningar vi ska få så menade han att en ramp för fyra trappsteg troligen var i samma prisregion som en trapphiss (samt att han tyckte den tog för mycket tomtyta). Det är inte detsamma som att det är beslutat ännu, men det verkar luta åt det hållet.

Så i ditt fall så bör en trapphiss av något slag vara billigare än en ramp - åtminstone om man jämför nypris på båda sakerna. Samt att hissen tar upp mindre yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.