Hej.
Har en sotig skorsten i mexitegel, har läst en del trådar om liknande problem men inte hittat någon som skrivit att "detta fungerar". Så min fråga lyder, någon som provat tvätta bort med gott resultat?.
 
  • Sotig mexitegelskorsten på ett hus med halmtak mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Hur har det gått Tomas?

Jag har samma fundering.
 
N
Högtryckstvätt med varmvatten och rengöringsmedel kopplat till tvätten.
Man kan ju dock först prova med en billig högtryckstvätt med kallvatten.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Claes Sörmland
Utan att ha testat så skulle jag föreslå lut. Att rengöra spisglaset går ju bra med asklut. Jag slammar upp aska i lite vatten och rengör sotet med det klara vattnet.

Askan kan säkert bytas mot natriumkarbonat eller t o m kaustiksoda.
 
D
Tack,

blir spännande har sot och smuts på mexitegel både inne och ute. Tänkte tvätta och blir det inte perfekt så målar jag.
 
N
Går inte att måla på sot och smuts.
 
D
Nej precis därför tvättar jag först
 
Har nu provat petrokemiska avfettningsmedel, starkt alkaliska ph 13-14,,,tillsammans med högtryckstvätten, inget verkar bita. Grrrr.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
T Tomasmexitegel skrev:
Har nu provat petrokemiska avfettningsmedel, starkt alkaliska ph 13-14,,,tillsammans med högtryckstvätten, inget verkar bita. Grrrr.
ser ingen bild.
 
Bild på vad, skorstenen är lika skitig nu som när jag startade tråden, bild finns högst upp i tråden.
 
Jag skulle kolla närmare på blästring med kolsyra, torr-is. Kolla här,
https://allblastring.se/isblastring/
Jag har ingen egen erfarenhet av hur bra det funkar på tegel men jag skulle prata med någon firma som pysslar med detta.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle kolla närmare på blästring med kolsyra, torr-is. Kolla här,
[länk]
Jag har ingen egen erfarenhet av hur bra det funkar på tegel men jag skulle prata med någon firma som pysslar med detta.

Jepp, det är min tanke med.
 
N
T Tomasmexitegel skrev:
Bild på vad, skorstenen är lika skitig nu som när jag startade tråden, bild finns högst upp i tråden.
Ok, såg inte att du bytt namn. Trodde inte du var TS.
 
Tappade bort inloggningsuppgifterna, men missade att jag hade bytt när jag svarade.
 
Hej, hur gick det med detta? Har liknande problem och lyckas inte få bort det. Har testat klorin, avfettning, såpa, diskmedel, högtryckstvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.