K kia2 skrev:
Nu har jag kollat på en massa youtubefilmer. Inser att jag behöver få bort värmevredet för att nå blandaren. MEN - jag lyckas inte få bort vredet. Det finns två hål, men det finns ingen skruv därinne. Jag har testat att vrida vredet så långt ut som möjligt, och sedan dra den rakt upp - men det fungerar inte heller. Några tips?

Se film:

[media]
Det är inte någon form av lite insexa som sitter där?
 
H Hacke66 skrev:
Det är inte någon form av lite insexa som sitter där?
Det finns ett litet hål, men jag har testat alla insexnycklar jag har men får inget grepp. Har även testat liten stjärnskruvmejsel och platt mejsel. Har även testat att trycka inåt i det lilla hålet. Det händer ingenting. Jag har testat att blåsa med varmluftpistol på värmevredet och banka lite lätt. Men det går inte att dra av. Vad mer kan man testa?
 
Jag ger upp med värmevredet nu. Får försöka spola igenom rör och så mycket jag kan nå med ättika/vatten-mix. Men innan jag gör det, en fråga: kan diametern på anslutningsslangen orsaka missljud? Jag har för mig att den ena anslutningsslangen gick sönder och att jag då bara tog första bästa liknande på Biltema. Jag kanske gjorde fel?

Som synes är den ena smalare än den andra. Jag är osäker på vilken jag använt till varmvatten resp kallvatten.

Men vilken sorts anslutningsslang skall man välja till dusch? På Biltema finns endast en diameter. Och på andra byggvaruhus så står det inte något om diameter på anslutningsslang.

Två anslutningsslangar bredvid varandra, en tunnare än den andra, mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två olika tjocka anslutningsslangar hålls upp i närbild som jämförelse, en med smalare öppning än den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tror att det kan finnas en risk för det. Jag har råkat ut för tidigare att vid förkalkning ljudet ändrats. Då har förkalkningen get upphov till en förträngning. Det skulle kunna vara samma här.
Har du samma ljud om du spolar med enbart varmt eller kallt vatten? Och ändras ljudet med flödesmängden? Du lär få ett högre tryck i den smala slangen vid samma flöde.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Just nu har jag inte monterat duschen, men JA: ljudet ändras med flödesmängden. Osäker på om den ändras beroende på om jag endast spolar med kallt eller varmt vatten.

Hur gör jag för att hitta rätt anslutningsslang? Skall jag ha liten diameter eller stor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.