Hej.

Måste stolpar till en stomme för ett uterum stå rakt ovanför en plint eller är det ok att stolpen står lite förskjuten mellan två plintar förankrad i bärlinan?

Det rör sig om ett uterum på ca 6,5 x 4 meter.

Plintavstånd är under två meter och golvreglar är på cc60. Dimension 45x170.
 
E EasyCash skrev:
Hej.

Måste stolpar till en stomme för ett uterum stå rakt ovanför en plint eller är det ok att stolpen står lite förskjuten mellan två plintar förankrad i bärlinan?

Det rör sig om ett uterum på ca 6,5 x 4 meter.

Plintavstånd är under två meter och golvreglar är på cc60. Dimension 45x170.
Stolpar och stomme kommer vara i limträ.
Stolpar 120 x 120. Takbjälkar 56x225.
Kanalplast som tak, 32mm.
 
Hej!
Med tanke på dimensionerna du har på virket så låter det som en uterumsstomme från Skånska Byggvaror. Det mesta av vikten från uterummets framdel och tak inkl snö hamnar på stolparna i framkant. Jag skulle valt att ha en plint under för att minska risken för framtida sättningar. Lite extrajobb för att slippa göra om det sedan.
 
Kommer du åt att förstärka/dubblera/trippla bärlinan?
 
S s97danl skrev:
Hej!
Med tanke på dimensionerna du har på virket så låter det som en uterumsstomme från Skånska Byggvaror. Det mesta av vikten från uterummets framdel och tak inkl snö hamnar på stolparna i framkant. Jag skulle valt att ha en plint under för att minska risken för framtida sättningar. Lite extrajobb för att slippa göra om det sedan.
Inte skånska. Har kollat runt och hämtat inspiration från flera leverantörer. Det lutar åt att jag måste bygga löst då höjden inte är på min sida.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kommer du åt att förstärka/dubblera/trippla bärlinan?
Allt går men det är klart att det blir besvärligt. Som jag har nu så kommer en stolpe hamna ca 70 cm från en plint.

50% av de jag frågat säger att man kan bara skruva allt rakt på trallen om bjälklaget under är korrekt utformat, då oberoende av förhållandet mellan stolpe/plint.

50% säger att en stolpe ska vara rakt ovanför en plint.
 
Beror ju på hur taket ser ut och hur mycket last som kommer ner på den pelaren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej @EasyCash!

Har samma fundering som du hade. Hur gjorde du till slut?
 
  • Gilla
Noll koll
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Allt går men det är klart att det blir besvärligt. Som jag har nu så kommer en stolpe hamna ca 70 cm från en plint.

50% av de jag frågat säger att man kan bara skruva allt rakt på trallen om bjälklaget under är korrekt utformat, då oberoende av förhållandet mellan stolpe/plint.

50% säger att en stolpe ska vara rakt ovanför en plint.
Så hur gjorde du? Är i samma sits.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.