Hej! Jag har idag inrätt min privata villafastighet med 5 smålägenheter + har kvar typ halva huset för mig själv. De 5 lägenheterna har egen ingång dusch och wc och pentry!
Jag har planer på att bilda bostadsrätter av hela fastigheten. Motsvarande lösning finns i området redan,och som kommunen godkänt.
Fråga1.
Hur går jag till väga
 
C
Nr. 1 är väl frågan om det finns bygglov för denna förändring?
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Nej! Men har meddelat kommunen om förändringarna!
 
U U.lilja skrev:
Jag har planer på att bilda bostadsrätter av hela fastigheten.
Jag undrar mest varför? Ekonomi antar jag väl? Känns dock lite läskigt för om jag fattar rätt skulle du bo kvar i en bostadsrätt omfattande ungefär halva huset som skulle ha totalt sex bostadsrätter. Är det inte en risk att du helt tappar kontrollen över föreningens utveckling? Eller missförstår jag upplägget?

Välkommen hit för övrigt!
 
Min tanke är ekonomiska! Tänkte typ bildar bostadsrätter! Säljer hela fastigheten till bostadsrättsföreningen! Säljer sedan varje lägenhet separat, och flyttar själv ut
 
Kan gå, men tyvärr är bankerna numera väldigt rädda att låna ut till små föreningar och/eller ägare av bostadsrätter i små föreningar. Börja med att prata med din bank för att se vad dom säger. Alternativt kan du ju sälja in kåken till ett AB och sälja AB med befintliga hyresgäster som en verksamhet.
 
C
U U.lilja skrev:
Nej! Men har meddelat kommunen om förändringarna!
Misstänker att kommunen inte är helt nöjda med att bara bli underrättade om att din villa nu omvandlats till ett flerbostadshus. Så det kanske är första steget att reda ut det.

Bostadsrättsföreningen kan förvisso bildas i förväg. Det finns inga krav på att en BRF skall äga ett hus. Då behöver ni vara minst tre medlemmar och hålla en konstituerande stämma, där stadgar m.m. skall fastställas och sedan skall den registreras hos bolagsverket. Kommer dock inte ihåg detaljerna.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vad står det i detaljplanen för området? Får du ha 6 bostäder på fastigheten?

Det kan bli en herrans soppa av alltihop, om kommunen ex. ger föreläggande om att återställa till enbostadshus, när du har sålt allt. Du kommer att åka på en rejäl stämning.

Det har ju funnits en nästan desperat marknad även för sådana här miniföreningar. Men som sagt, flera (alla?) banker vägrar ge lån till köp av bostadsrätt i föreningar som är mindre än 9 - 12 bostadsrätter. Det varierar lite mellan bankerna. Jag har uppfattat att marknaden för sådana här bostadsrätter har mattats av rejält på senare år.
 
  • Gilla
Paragrafryttaren och 1 till
  • Laddar…
U U.lilja skrev:
Nej! Men har meddelat kommunen om förändringarna!
Har de gett dig okej att inreda fler bostäder?
Hade de ingen övrig kommentar kring utformningen av lägenheterna?
 
Har för mig att det kostar runt 25' att få hjälp med att bilda en förening (iaf med han jag pratade med som gjort det flera gånger)

Bilda förening som köper huset av dig, du äger alla lgh som du sedan säljer
Känns lite som man får betalt 2ggr :)
 
  • Gilla
U.lilja
  • Laddar…
Glöm inte att det rätt säkert blir en del VA avgifter att betala när du nu har 6 hushåll i stället för 1 på fastigheten.
 
R Robert-san01 skrev:
Glöm inte att det rätt säkert blir en del VA avgifter att betala när du nu har 6 hushåll i stället för 1 på fastigheten.
Ja i vissa kommuner så kan det vara upp mot 30.000/lgh

Finns det egna elmätare till varje lgh?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag tycker du har fått väldigt bra svar i denna tråd. Jag vill bara tillflika att det är nästan inga banker som ger lån till föreningar under sex st lägenheter, vissa har sju och vissa har åtta som gräns. Beroende på hur lägenheterna och bostadsmarknaden i ditt område ser ut kan det bli problem för såväl köpare som BRF att få lån. Omständigheten att lägenheterna är bildade utan bygglov hjälper nog inte i den frågan heller.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Måste väl ändå bero på priset för brfen om banken ska låna ut eller inte och även prisläget för lgh
 
nino nino skrev:
Måste väl ändå bero på priset för brfen om banken ska låna ut eller inte och även prisläget för lgh
Jo som jag skrev så spelar ju bostadsmarknaden in, men problemet är ju att medlemmarna i en BRF har ett solidariskt betalningsansvar. I en för liten förening blir risken för banken helt enkelt för hög. Sen är det inte alltid säkert att ett lågt pris gör det lättare att få lån. En "bra" bostadsmarknad med hög prisökning kan mycket väl vara mer attraktivt än att låna ut mindre pengar i en marknad som inte rör sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.