Jag köpte mitt första hus i somras, ett enplanshus på 67 kvm boyta utanför en mindre ort i norra Dalarna. Uthus med gäststuga, förråd och vebod. Isolerat dubbelgarage, ej helt färdigställt invändigt. Priset 725.000 efter en mindre budgivning, ostädat och ej utplockat. Huset har tidigare ägts av en äldre herre som nog inte orkat så mycket senaste 15 åren. Sedan jag flyttade in har jag jobbat och slitit med huset i princip varje ledig stund och börjar väl få hyfsat ordning nu. Det som är gjort är följande (listar allt för sakens skull):

  • Rejäl uppstädning på tomten, röjt sly och tagit ner träd. Tömt källare, garage och uthus på skrot.
  • Rivit ut gräsliga gulbruna heltäckningsmattor ur sov- och vardagsrum och lagt in klickgolv och nya socklar.
  • Målat om sovrum, vardagsrum och hall.
  • Rivit ut gamla direktverkande elelement.
  • Satt in en modern luftvärmepump (gjort av fackman). Uppvärmingen består nu alltså av vedpanna och luftvärmepump.
  • Bytt till modern elcentral och dragit om den mesta elen (gjort av fackman).
  • Lagt om taket (gjort av fackman).
Saken är den att det inte finns något ordentligt badrum/tvättstuga, utan jag är hänvisad till att duscha på jobbet/simhallen och kan som tur är tvätta hos mina föräldrar. Det finns ett rum jag rivit ur i syfte att göra badrum av, men som ni förstår har det rullat en hel del pengar redan. Räknar med att badrumsprojektet kommer att gå på åtminstone 200.

Utifrån ovan, skulle ni som är erfarna av sådant här säga att det är någon vits med att låta värdera om huset i syfte att kunna få loss lite mer pengar till att bygga badrum? Jag är i dagsläget belånad till strax under 85% så amorteringskrav är inte en faktor då jag redan amorterar.

Alternativet är såklart att bita ihop och försöka spara undan så mycket man kan i typ 2 år, jag visste ju faktiskt vad jag gav mig in på...:p
 
Björn96 Björn96 skrev:
Jag köpte mitt första hus i somras, ett enplanshus på 67 kvm boyta utanför en mindre ort i norra Dalarna. Uthus med gäststuga, förråd och vebod. Isolerat dubbelgarage, ej helt färdigställt invändigt. Priset 725.000 efter en mindre budgivning, ostädat och ej utplockat. Huset har tidigare ägts av en äldre herre som nog inte orkat så mycket senaste 15 åren. Sedan jag flyttade in har jag jobbat och slitit med huset i princip varje ledig stund och börjar väl få hyfsat ordning nu. Det som är gjort är följande (listar allt för sakens skull):

  • Rejäl uppstädning på tomten, röjt sly och tagit ner träd. Tömt källare, garage och uthus på skrot.
  • Rivit ut gräsliga gulbruna heltäckningsmattor ur sov- och vardagsrum och lagt in klickgolv och nya socklar.
  • Målat om sovrum, vardagsrum och hall.
  • Rivit ut gamla direktverkande elelement.
  • Satt in en modern luftvärmepump (gjort av fackman). Uppvärmingen består nu alltså av vedpanna och luftvärmepump.
  • Bytt till modern elcentral och dragit om den mesta elen (gjort av fackman).
  • Lagt om taket (gjort av fackman).
Saken är den att det inte finns något ordentligt badrum/tvättstuga, utan jag är hänvisad till att duscha på jobbet/simhallen och kan som tur är tvätta hos mina föräldrar. Det finns ett rum jag rivit ur i syfte att göra badrum av, men som ni förstår har det rullat en hel del pengar redan. Räknar med att badrumsprojektet kommer att gå på åtminstone 200.

Utifrån ovan, skulle ni som är erfarna av sådant här säga att det är någon vits med att låta värdera om huset i syfte att kunna få loss lite mer pengar till att bygga badrum? Jag är i dagsläget belånad till strax under 85% så amorteringskrav är inte en faktor då jag redan amorterar.

Alternativet är såklart att bita ihop och försöka spara undan så mycket man kan i typ 2 år, jag visste ju faktiskt vad jag gav mig in på...:p
Banken brukar ha krav på att viss tid skall gå mellan nya uppvärderingar och nya lån. Kolla med din bank, Om du behöver pengar för renovering och får öka bolånet skall du självklart göra det. Du har ju bara ca 600’ i lån.
 
Om du inte får värdera upp nu, så kanske du kan få ett blancolån (utan säkerhet) av banken. Det blir dyrare ränta, men om vi antar att du sedan kan få in det som bolån senare.
 
Jag tror inte att de punkter du nämner kommer att öka en värdering speciellt mycket.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Vad fick du huset värderat till vid köpet? Till 725’? Var det en fysisk besiktning eller bara något som gjordes i datorn?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Vad fick du huset värderat till vid köpet? Till 725’? Var det en fysisk besiktning eller bara något som gjordes i datorn?
Det låg ute för 650.000 om det var frågan. Jag och en annan var seriöst intresserade och mitt vinnande bud var alltså 725.
 
Nej frågan var hur gjorde banken när du fick låna 85%. Kom en besiktningsman ut och tittade?
 
H
Du kan närsomhelst värdera om huset för att t.ex. låna upp om nu ditt värde har stigit. Men du får inte ändring på amorteringskravet om du t.ex. hamnar under 60% belåningsgrad i samband med nya värderingen. Där gäller 5 år eller större utbyggnad typ som krav.

Men att öka lånet ska gå som jag förstått.

Köpte hus för ett år sen och kommer nog inom nått år ev lägga om taket och därför gått i samma banor efter att jag renoverat klart invändigt.

Men gäller ju att man har haft marknaden på sin sida.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Nej frågan var hur gjorde banken när du fick låna 85%. Kom en besiktningsman ut och tittade?
Nej, de såg som jag förstod det bara över annonsen och mitt vinnande bud och sen var de nöjda.
 
Jag tror att man ibland kan få låna delvis för att husvärdet också kommer öka genom renoveringen (alltså även om det inte redan har ökat med det du vill låna). Ett nytt badrum lär ju definitivt öka värdet för en fastighet utan.

Vi kommer göra en totaltrenovering och utbyggnad inom de kommande åren och har fått besked av vår bank att vi kan låna och sedan värdera om huset efter renoveringen. Men då förutsätter det ju såklart att huset ökar i värde motsvarande den nya belåningen.
 
I vårt fall har alltså en mäklare värderat vad huset beräknas var värt efter renovering. Det borde ju du också kunna be om
 
G Grävling15 skrev:
I vårt fall har alltså en mäklare värderat vad huset beräknas var värt efter renovering. Det borde ju du också kunna be om
Tack, ska ta ett snack med mäklare och bank och se vad de säger.
 
Du kan prata med banken, det är dom som bestämmer vem som värderar. Har du tur så är ju huset betydligt mer värt än du gav för det.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Du får inte göra nyvärdering minst 5 år
 
J Jasmin9371 skrev:
Du får inte göra nyvärdering minst 5 år
Jo du kan göra en ny värdering men det får inte ändra amorteringskravet men det spelar ju ingen roll för dig. Om du får huset uppvärderat så har du chans på 85% lån.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.