Staffans2000
L Lowley skrev:
det står i alla fall bland reglerna. Hur man ska sköta sitt.
Det var intressant! Hur?

Staffan
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Då undrar jag hur man ska få dessa grannar att följa den ev nya lagen som de vill ska finnas.
Jag gissar att de vill ha möjligheten att ringa polisen, som då ska komma ut och arrestera grannar som inte tar ned de träd som stör.
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Nissens
L Lowley skrev:
Nja inte lag . Men det står i alla fall bland reglerna. Hur man ska sköta sitt. Så ja du lag.? Men något man ska rätta sig efter. Gick det uppläst av advokat. Såå.
Lowley
Lustigt, vilka regler syftar du på? Bara för att en advokat sagt något muntligt till dig så behöver inte det vara rätt, och det finns alltid utrymme för missförstånd.
Det är naturligtvis lagen som gäller, och den säger inget om hur någon skall sköta sina träd...
Om någon hittar på egna regler så behöver absolut ingen följa dem.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L Lakritsianen skrev:
Städar min dörr mot min granne först och tar ned höga träd mot denne! Ganska självklart!
Nja, inte speciellt självklart att du försöker få din granne att göra något som du själv inte gör.

Det är rörande att läsa att du är så genomsnäll mot din ena granne och omtänksamt anstränger dig med att bekosta fällning av jättestora trädsamilingar på din tomt nära dennes mark.

Det är å andra sidan direkt osmakligt att se när du plötsligt är värsta egoisten och bara tänker på dig själv och kräver att den andra grannen skall fälla sina fina granar utan någon reell anledning. Dessutom har du mage att själv ha stora träd nära ditt hus som du av någon helt obegriplig anledning tycker är ok att ha kvar. De är inte ett mindre hot bara för att de är dina...dessutom står de närmare huset.

Du låter dina egna träd stå kvar och hota ditt hus, men vill att grannen skall ta bort sina, på hans bekostnad dessutom. Detta pga ett problem som inte finns alternativt är mikroskopiskt och täcks av föräkringen...

Bättre du visar hänsyn till din granne och låter honom ha sin mark ifred. Såga ner dina egna träd först till att börja med...
 
Redigerat:
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Jaha min granne har fullt med skrot under sina granar, det syntes inte förut men nu finns inga grenar längst ned. Men ni ska väl fortfarande skydda denna stackars granne som inte behöver visa någon hänsyn av den enkla anledningen att det finns inget krav från högre instans.
Ligger det skrot som kan skada andra så får han ju ta hand om det. Det finns ju regler om det.
Hur hans växtlighet ser ut utan att det kan skada andra beskyddar jag till all världens ände.

Vi bor för tusan i ett fritt land. Hur andra har på sin tomt ska du bara skita fullständigt i.
Vill du bo i ett område där allt är millimeterprecision så får du ju flytta till ett sådant område. Men du kan aldrig kräva någon om hur de har sin tomt.


L Lowley skrev:
Jo då det finns du har att rätta dig efter...ta hänsyn till grannen samt ansvar över din tgård. Men åter igen ...kommunen inblandad o som jag sagt tidigare! Det händer inget. Kan inget.
Lowely
Varför ska kommunen bry sig om växtlighet? De krav många kommuner har är att det inte får växa över trottoarer och väg. Trottoare så är det ca 220 frihöjd och väg om jag minns rätt 4.5 meter.
Hur det ser ut innanför din gräns har de inget med att göra överhuvudtaget.

Som jag skrev, saker som utgör fara för andra får inte ligga och skräpa.
Om du har trädgårdsmöblemang som blivit gömt av gräs så är det ingen fara.

Det fallet jag skrev om var prövat om jag minns helt rätt 2018.

Har du annan uppfattning får du ju hitta en källa.
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Som konstaterades för ca 450 inlägg sedan så är chansen att få bort för TS störande träd som grannen inte bryr sig om är att gå in och snällt fråga om man på egen bekostnad kan ta ner träden och återställa marken. I detta läge är det klokt att informera vem el vilket företag som skall utföra arbetet. Dessutom något bindande dokument som försäkrar att träden forslas bort, stubbarna tas bort och marken återställs. Jag ser ingen annan möjlighet. Det finns ingen lag och det kommer inte finnas någon lag som kommer hjälpa TS
 
L
Nissens Nissens skrev:
Nej, det finns ingen lag som säger det... det är påhitt.
Lag, paragraf, va du vill. Men det finns hur som en text hur man ska förhålla sig till grannen.För dom som inte är uppfostrade, med att ta hänsyn samt ansvara och sköta sin tomt.
Lowley
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
L
snuttjulle snuttjulle skrev:
Nu har vi 2 st i denna tråd som är ena gången helt övertygade om att enlLag eller regel skulle lösa problemet med att vissa inte håller efter höga träd på sin tomt. Samma 2 säger att deras grannar inte följer de lagar/regler som redan finns om andra saker.
Då undrar jag hur man ska få dessa grannar att följa den ev nya lagen som de vill ska finnas.
Du vet.. det går inte . Ingen nya lag. Utan att ta hänsyn till grannen. Det är ju det som är problemet! Det finns regler ner skrivna. Men man får ingen hjälp om dom inte följs! Så dom får göra som dom vill. Den som har rätten på sin sida kan inte mycket göra. Om det var stake i dom som ansvarar över dåliga träd som inte sköts mm mm. Så hade vi inte behövt vara här o ha huvudbryr o skriva.
Lowley
 
L
Nissens Nissens skrev:
Lustigt, vilka regler syftar du på? Bara för att en advokat sagt något muntligt till dig så behöver inte det vara rätt, och det finns alltid utrymme för missförstånd.
Det är naturligtvis lagen som gäller, och den säger inget om hur någon skall sköta sina träd...
Om någon hittar på egna regler så behöver absolut ingen följa dem.
Men Staffan va du fastnat på mig! Jösses. Svårt för kvinnor som har åsikter ? Lr? Nu är det så att jag fick det uppläst ur jordabalkslagen av en advokat. Men du tror att det står hur folk ska sköta sina tgårdar ! Men vad det står är att dom som inte sköter sina tgårdar .O inte tar hänsyn till grannen ska göra det. Tex. Ruttna träd vid tomtgränsen, lr annat. Så inte hur den ska skötas i ordets rätta bemärkelse! Utan den är mer för dom som inte bryr sig i ruttna träd lr skiter i grannen! Är du med? Staffan
Lowley
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
L
Nissens Nissens skrev:
Nej, det finns ingen lag som säger det... det är påhitt.
påhitt
Sorry Staffan. Det var Nisse jag svarade på
Lowley
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
L
R Rkarlsson skrev:
Ligger det skrot som kan skada andra så får han ju ta hand om det. Det finns ju regler om det.
Hur hans växtlighet ser ut utan att det kan skada andra beskyddar jag till all världens ände.

Vi bor för tusan i ett fritt land. Hur andra har på sin tomt ska du bara skita fullständigt i.
Vill du bo i ett område där allt är millimeterprecision så får du ju flytta till ett sådant område. Men du kan aldrig kräva någon om hur de har sin tomt.




Varför ska kommunen bry sig om växtlighet? De krav många kommuner har är att det inte får växa över trottoarer och väg. Trottoare så är det ca 220 frihöjd och väg om jag minns rätt 4.5 meter.
Hur det ser ut innanför din gräns har de inget med att göra överhuvudtaget.

Som jag skrev, saker som utgör fara för andra får inte ligga och skräpa.
Om du har trädgårdsmöblemang som blivit gömt av gräs så är det ingen fara.

Det fallet jag skrev om var prövat om jag minns helt rätt 2018.

Har du annan uppfattning får du ju hitta en källa.
Det är kommunen man ringer till om gammla granar som är som ett trevåningshus lutar o två hus ligger i riskzonen. Det är dom som kommer ut o bedömer. Miljöförvaltningen. OM dom ens kommer
Lowley
 
L
L Lowley skrev:
Lag, paragraf, va du vill. Men det finns hur som en text hur man ska förhålla sig till grannen.För dom som inte är uppfostrade, med att ta hänsyn samt ansvara och sköta sin tomt.
Lowley
Dessutom hade hon bara med tomter o tomträtter o tgårdar SOM INTE SKÖTS. LR NÅGOT ANNAT FARLIGT.
Lowley
 
Nissens
L Lowley skrev:
Men Staffan va du fastnat på mig! Jösses. Svårt för kvinnor som har åsikter ? Lr? Nu är det så att jag fick det uppläst ur jordabalkslagen av en advokat. Men du tror att det står hur folk ska sköta sina tgårdar ! Men vad det står är att dom som inte sköter sina tgårdar .O inte tar hänsyn till grannen ska göra det. Tex. Ruttna träd vid tomtgränsen, lr annat. Så inte hur den ska skötas i ordets rätta bemärkelse! Utan den är mer för dom som inte bryr sig i ruttna träd lr skiter i grannen! Är du med? Staffan
Lowley
Haha, hur kom ditt kön med i detta? Jag visste inte ens att du är kvinna, och det har ingen betydelse för mig i detta sammanhanget. :)
Jag har INTE ”fastnat” på dig, men denna tråden handlar om en snubbe som försöker tvinga en granne att ta ner sina friska träd, dessutom på grannens egna bekostnad.

Det finns INGA ”regler” eller lagar som ger TS rätt att kräva det. Vad någon advokat läst upp för dig spelar ingen roll, TS granne har inte misskött någonting, det är TS som har en obefogad trädskräck helt enkelt.

I verkligheten kan man missköta sin tomt otroligt mycket under väldigt lång tid utan att någon kan göra någonting åt det. Men det är inte det denna tråden handlar om... ingen har misskött någonting..
 
Redigerat:
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Du vet.. det går inte . Ingen nya lag. Utan att ta hänsyn till grannen. Det är ju det som är problemet! Det finns regler ner skrivna. Men man får ingen hjälp om dom inte följs! Så dom får göra som dom vill. Den som har rätten på sin sida kan inte mycket göra. Om det var stake i dom som ansvarar över dåliga träd som inte sköts mm mm. Så hade vi inte behövt vara här o ha huvudbryr o skriva.
Lowley
Så alla dina inlägg här handlar bara om att gnälla på att du har dåliga grannar och att du tror att det inte hjälper om du anmäler dina problem?
Frågan i denna tråd handlar om man får ha höga träd vid tomtgräns och sedan fortsatt i hur en sådan lag skulle kunna utformas. Inte att gnälla på att det inte hjälper att anmäla.
 
Det tar 40 år för en gran att bli 20 meter(möjligen lite snabbare i Skåne). Du måste haft 20 år på dig att inse att detta kommer att bli ett problem. När man har ett hus måste man ha möjlighet att kontinuerligt åtgärda uppkomna fel, t ex nya vitvaror el nytt tak. Det innebär att man måste ha en buffert. Har du det? Har du tagit reda på vad det kostar att ta ner granarna? På 20 år finns väl chans att få in en granfällning i budget?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.