Ok finns ett fall man kan få fel, röret måste vara då stort att kapillärkrafterna inte ställer till det. Men få försöker nog med rör mindre än några mm.
Och tänk extremfallet en stor balja med en slang ansluten under vattenytan. Nivån i den slangen är samma som i baljan, prova om du inte tror mig.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tanke-experiment:surprised:m lufttrycket är 1 bar (1 kg/cm2) och högra slangänden har en vätskeyta på 2 cm2 och den vänstra på 3 cm2 så trycker luften med 2 kg på den vänstra vätskepelaren och 3 kg på den högre vätskepelaren. Klar det blir obalans.
OM det skulle stämma, vad hade hänt om du placerat en slang i havet med en enorm yta och den andra i handen med bara en liten liten yta. Vattnet borde ju då spruta ur slangen!

Nä,
 
Ni lyckas inte vederlägga min enkla beräkning med olika krafter på vätskeytorna.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ni lyckas inte vederlägga min enkla beräkning med olika krafter på vätskeytorna.
Det är ett grundläggande antagande som är fel i ditt tankeexepriment: du ser båda ändarna som egna vattenytor utan att tänka på att det är samma vattenmängd som påverkas i båda ändar. Ytan på ändarna är förbundna av vattnet som påverkas av atmosfärens tryck i båda ändarna.

Om du nu inte har en väldigt lång slang (tänk hav) så kommer du aldrig att ha någon större tryckskillnad i ändarna och de kommer alltid att ha samma höjd på vattenytan.
 
A
Det är ju lätt att prova praktiskt!
 
T te95mne skrev:
Det är ett grundläggande antagande som är fel i ditt tankeexepriment: du ser båda ändarna som egna vattenytor utan att tänka på att det är samma vattenmängd som påverkas i båda ändar. Ytan på ändarna är förbundna av vattnet som påverkas av atmosfärens tryck i båda ändarna.

Om du nu inte har en väldigt lång slang (tänk hav) så kommer du aldrig att ha någon större tryckskillnad i ändarna och de kommer alltid att ha samma höjd på vattenytan.
Nej tvärtom! Tänk dig en våg med två vågskål som är förbundna med en rörig balk. Lägg ett kilo i den ena skålen och 2 kg i den andra. Skålarna kommer inte att vara på samma nivå.
 
Handyman 1 skrev:
Det är ju lätt att prova praktiskt!
Det är klart att jag vet att det är så. Jag vill bara förstår konsekvenserna av mitt tankeexperiment.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Se upp för luftbubblor i slangen, inte bra för resultatet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är klart att jag vet att det är så. Jag vill bara förstår konsekvenserna av mitt tankeexperiment.
Sök på kommunicerande kärl så hittar du nog en förklaring. Eller om du hittar en högstadiebok i NO.

Kanske om du tänker dig att vatten + luft består av en stapel med vatten och luft. Trycket i vätskan eller luften ger kraft som påverkar i alla riktningar, slangväggar osv. Kraften som luften applicerar på dina 3cm leds ju inte enbart till den andra ytan utan även på slangen. Detsamma gäller för kraften som appliceras av luften på 2cm-ytan. Till slut hamnar ju kraften i bordet som slangen ligger på (eller var man nu har den).
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Trycket leds ingenstans alls. Vurpan i den här tankegåtan görs ju vid vattenytan.
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej tvärtom! Tänk dig en våg med två vågskål som är förbundna med en rörig balk. Lägg ett kilo i den ena skålen och 2 kg i den andra. Skålarna kommer inte att vara på samma nivå.
Skålarna kanske inte är på samma nivå, men vattenytan i dem kommer att vara på samma nivå.
 
Medans ni träter kan jag visa hur jag har gjort;)
Jag har utrustat en dunk med snabbkoppling som jag fyller med färgat vatten, denna hänger jag mitt i området där jag jobbar.
Dunk med snabbkoppling och färgat vatten för att mäta höjder vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till denna kopplar jag en slang som i andra änden har en 90° vinkel och ett akrylrör med en skjutbar skala.
Dunk med snabbkoppling och färgat vatten på en arbetsbänk, kopplad till en slang med skjutbar skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar ett mått på höjden jag vill hålla och skjuter skalan så vattennivån hamnar på något mått jag tycker blir bra och sedan är det bara att sätta de andra höjderna på samma mått.
En dunk med snabbkoppling och färgat vatten, ansluten till en slang med akrylrör och skala för att mäta höjder vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med att jag har skalan kan jag även hyfsat lätt sätta fall.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sök på kommunicerande kärl så hittar du nog en förklaring. Eller om du hittar en högstadiebok i NO.

Kanske om du tänker dig att vatten + luft består av en stapel med vatten och luft. Trycket i vätskan eller luften ger kraft som påverkar i alla riktningar, slangväggar osv. Kraften som luften applicerar på dina 3cm leds ju inte enbart till den andra ytan utan även på slangen. Detsamma gäller för kraften som appliceras av luften på 2cm-ytan. Till slut hamnar ju kraften i bordet som slangen ligger på (eller var man nu har den).
Ingen bra förklaring.
För att klarställa: Jag vet ju att det funkar men vill gärna ha en förklaring varför mitt tanke-experiment blir så konstigt.
Min högstadiebok i NO ligger tyvärr begravd under mina universitetskurser i teknisk fysik.
Men vi släpper det.
 
Förklaringen är enkel. Du förväxlar två helt olika krafter i din tankenöt: tryck och gravitation. Det (luft-)tryck vi har på ovansidan av vattenytan är samma som trycket i vattnet, vilket ger en utjämning till noll. Det spelar alltså ingen roll vilket lufttryck vi har, eftersom det alltid kommer vara exakt samma tryck i vattnet. Men när vi tänker kilogram så vill vår hjärna automatiskt relatera till gravitation, dvs en kraft riktad nedåt. I exemplet med vågen har vi inget (luft-)tryck inblandat, bara gravitation, så där fungerar teorin som vi förväntar oss.
 
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ni lyckas inte vederlägga min enkla beräkning med olika krafter på vätskeytorna.
Lufttrycket utövar ingen kraft på vätskeytan. I så fall skulle ju inte en luftballong kunna flyga - Trycket från luften ovanför skulle vara flera tusen ton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.