Jag är lite rådvill för tillfället och skulle vilja ha lite reflektioner från er kloka forumdeltagare.

Vi har fått en vattenskada i ett av rummen i souterängplanet. Skadan bestod i att vatten från ett sönderfruset rör lade sig på plattan. Golvkonstruktionen är uppreglat golv på betongplatta, reglar 45x70, 70 mm gullfiber mellan reglar. Reglarna ligger inte direkt mot betongen, utan har träklossar som stöd mot plattan. Mellanrummet mellan undersida regel och platta varierar mellan 1,5-8 cm.

När byggfirman som försäkringsbolaget anlitat bröt upp furulamellgolvet och tog bort isoleringen hittade vi en massa byggskräp, spån, träbitar och wellpapp. Inget av detta eller av golvkonstruktionen visade några tecken på lukt eller påväxt, trots att konstruktionen klassas som "riskkonstruktion".

Nu till frågan: Skall vi passa på att byta ut undergolvskonstruktionen mot Nivell-golv? Anticimex, som sköter torkningen, förespråkar det. Eller skall vi resonera som byggfirman och säga "har det klarat sig i 25 år så funkar det i det här huset" och strunta i att göra något. Ytterligare alternativ är att ersätta träklossarna under reglarna med något som snickaren kallade "bulo-brickor"(?), ett slags plastbrickor som skulle kunna instaleras ganska enkelt.

Vilka kostnader anser ni vara motiverade med hänsyn till risken att vi kan få eller få slippa problem senare?
 
Träklossar direkt mot betongen är ju egentligen helt fel. Men har det klarat sig i 25 så kanske det klarar 25 år till. Har ni mätt fukthalt och mögel i klossarna?

Vi bytte till Nivellgolv nu i december. Då gamla golvet var bortrivet hittade vi bl.a. en genomrutten träkloss som varit stöd för trappan.

Vad kostar de olika alternativen? Ifall bulo-alternativet kostar en bråkdel av Nivell så kan det vara ett bra alternativ. Själva är vi så nojjiga pga astma så vi valde dyra Nivell-alternativet. (Gick på 170 000...)
 
De fuktmätningar som gjorts visar ca: 50% RF i träkonstruktionen. Idag har det även gjorts mätningar i borrhål i plattan, där jag tror att man fick ett värde på 85% RF. De enda prov som gjorts av mikrobiell påväxt är med hjälp av näsan på en van yrkesman och han såg ingen anledning att tro att det var angripet.

Priset för Nivell ligger på ca: 10-15 kkr för vårt golv (23m2). För alternativet med plastbrickorna har jag inget exakt pris ännu, men snickaren trodde att det skulle röra sig om en arbetsdag, vilket borde röra sig om ~3kkr.

Det övergolv vi tänkte lägga in (det gör jag själv), vilket är golvspån och ett 14mm klickgolv från Byggmax kostar ca: 8,5kkr.
 
Tack för länktipsen! Men när jag läser i produktkatalogen om distansbrickorna så ser jag "OBS! Pallningsbrickorna får endast användas för tillfällig injustering. De måste därför alltid avlastas med betong vid permanent belastning". Betyder detta att snickaren som föreslog detta inte riktigt vet vad han pratar om, eller är det varningen till trots en vedertagen lösning?

Fasting65: Plattan är ojämn och skall golvreglarna bytas så skulle nivell onekligen underlätta. Tanken med plastbrickorna var att man skulle kunna peta in dem under befintliga, redan avvägda, reglar för att sedan knacka bort träklossarna och med dem alla världens problem.
 
Hej har haft Nivellgolv sedan -98. Har funkat mycke bra. Vårat problem var att syllen låg direkt på plattan. Lyckades få ersättning från småhusskadenämnden + att det räknades som dolt fel. Så föregående ägaren fick hosta upp lite flis,så vi kom billigt undan. /jojje
 
Goggen skrev:
De fuktmätningar som gjorts visar ca: 50% RF i träkonstruktionen.
Jag har bestämmt för mig att vår besiktningsman sa att gränsvärdet ligger på 15 - 17%. Vi bröt upp rubbet och lade Nivell eftersom vi mätte värden på upp till 30%.

(Kan påpeka att vi förhandlade ner huspriset en hel del i samband med det här.)
 
jarlh skrev:
Jag har bestämmt för mig att vår besiktningsman sa att gränsvärdet ligger på 15 - 17%. Vi bröt upp rubbet och lade Nivell eftersom vi mätte värden på upp till 30%.

(Kan påpeka att vi förhandlade ner huspriset en hel del i samband med det här.)

Vår besiktningsman mätte också upp till mellan 25-30% i klossarna som låg direkt på betongen och rekommenderade byte av hela golvet. Grejen är ju att de endast kan göra stickprov, i vårt fall gjordes 3st men det kan ju vara så illa att bara någon meter ifrån hålet så är allt uppruttnat. :-/

Vi la iallafall in Nivellgolv i höstas och det blev riktigt bra vi fick även märkbart varmare golv. Se till att få in offerter från flera företag, hos oss skiljde det på ca 70000 mellan den dyraste och billigaste. Sen kunde iallafall vi trixa lite med priset då vi gjorde utrivningen själva om man nu vill spara lite (men det är inget trevligt arbete ska ju kanske tilläggas) :)

 
kotte skrev:
Fungerar det med att lägga tex syllpapp under golvreglarna?
Det beror ju lite på hur stora skador man redan fått och hur det ser ut med isolering osv... det bästa är nog att kontakta en besiktningsman(kvinna) för ett utlåtande.

;)
 
Tack för alla inlägg. Det verkar som om de som haft problem tycker att Nivell har löst problemen, vilket känns tryggt.

Jag har suttit på mitt uppbrutna golv och funderat i påskhelgen och kommit fram till att jag bara skall se till att lyfta isoleringen från plattan med hjälp av Nivells isoleringshållare. I övrigt behåller jag nuvarande konstruktion med träklossar direkt mot betongen. Denna lösning kostar mig inget i varken arbete eller pengar eftersom försäkringsbolaget står för fiolerna.

Jag är medveten om att det kan komma att leda till problem, men eftersom Anticimex säger att det inte varit några problem hittills så hoppas jag att det funkar ett tag till. Även om jag sätter in Nivell i gillestugan kommer jag fortfarande ha träklossar och skräp på plattan i övriga rum i källaren och då ser jag till att byta alltihop, till Nivell eller FBS, när (förhoppningsvis "om") problemen kommer. Gillestugan är det rum som borde klara sig bäst, eftersom den ligger i "ytterkant" av souterängplanet, helt utan motfyllda väggar.

Jag kommer även att dränera om huset med isodrän eller motsvarande, vilket inte bara är till hjälp för gillestugan, utan hela huset och på så sätt hoppas jag kunna förlänga livslängden på riskkonstruktionen väsentligt.
 
Goggen skrev:
I övrigt behåller jag nuvarande konstruktion med träklossar direkt mot betongen.
Lägg åtminstone en bit tjärpapp el. dyl. mellan betongen och träklossarna. ;)
 
Hej,
intressant diskussion.
Jag bor i ett SIAB-hus från 1967, platta på mark och reglade golv. Vid besiktningen så varnade Anticimex-killen för att vår konstruktion är en riskkonstruktion med reglar direkt mot betongen.
I vintras byggde vi om en toa till dushrum och då togs allt trämaterial upp och det vidade sig att det ligger byggplast (0.2 mm typ) under alla reglar och istort sett inget trä ligger mot betongen. Det trä jag såg var torrt och fint.
I de hus som drabbats av vattenskador (läckande rör etc) så gillar byggfirmorna att lägga in Nivellsystem.
Min fråga kring Nivelle är att man fortfarande har problemet att om rör läcker (våra vattenrör ligger ovanpå betongen i bjälklaget) så rinner vattnet ut över i princip hela betongplattan? Är inte det illa?
Som naiv lekman så undrar jag om det inte är bättre att isolera ovanpå betongen med cellplast och sedan gjota betong?
 
Jenson skrev:
Min fråga kring Nivelle är att man fortfarande har problemet att om rör läcker (våra vattenrör ligger ovanpå betongen i bjälklaget) så rinner vattnet ut över i princip hela betongplattan? Är inte det illa?
Nivell ska ses som en lösning på dålig grundkonstruktion.

Att vatten kan rinna ut över hela betongplattan är nog inte så farligt bara man har koll och kan låta det torka upp. Fördelen med Nivell är ju just att det är luftigt och välventilerat.

Smygläckage är kanske värre, men vilken konstruktion klarar det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.