Langbein
Vi får inte plats med garage inom en max. byggrätt, p-plats är väl fritt, men minns jag rätt att även Carport ligger inom byggrätt, då det gäller allt med tak utom Friggebodar ???
 
Carport räknas inte in i byggytan.
 
Langbein
Jesca_j skrev:
Carport räknas inte in i byggytan.
¨
Vill minnas att Tyresö tyckte annat.

Det får vara tak men inga väggar?
 
Har för mig att Carport räknas in i byggytan enligt de "generella" reglerna för mätning. Men i detaljplanen (och hur den uttolkas) så finns det ibland undantag.

Här har vi ex en regel om Max 120 kvm byggnadsyta, men utöver det får man bygga garage på max 30 kvm (enligt detaljplan).
 
Langbein
hempularen skrev:
Har för mig att Carport räknas in i byggytan enligt de "generella" reglerna för mätning. Men i detaljplanen (och hur den uttolkas) så finns det ibland undantag.

Här har vi ex en regel om Max 120 kvm byggnadsyta, men utöver det får man bygga garage på max 30 kvm (enligt detaljplan).
Här har vi 150 +25 eller 40 +5% men max 20% av tomtytan
 
För oss räknas den inte med och gränsen går vid tre väggar, har du fyra väggar räknas det med i bygglovsytan.
 
Langbein
Jesca_j skrev:
För oss räknas den inte med och gränsen går vid tre väggar, har du fyra väggar räknas det med i bygglovsytan.
Från Bn:
Tak/skärmtak över p-plats som är större än 12 m² och som sitter fäst i huvudbyggnaden är bygglovspliktig. Fristående tak max 10 m², 4,5 m från tomtgräns, max 3 meter i nockhöjd är ej bygglovspliktigt. Övrigt utförande är det.
 
Visst är det bygglovspliktigt men dess yta räknas inte med i byggytan.
 
Langbein
Jesca_j skrev:
Visst är det bygglovspliktigt men dess yta räknas inte med i byggytan.
Ja just det och det brukar vara en bra början med lov till carport som sedan blir garage. ::)
 
I våra detaljplaner görs ingen skillnad på carport och garage. Byggnadsarean räknas _alltid_ in i den totala ytan. Det är nämligen så att om du har fått bygglov för carport så kan man inte bli hindrad att göra om den till garage. Därför räknas alltid carportens BYA in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.