Rödmålat hus med sadeltak och skorsten, litet fönster och dörr på tillbyggnad, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning av ett hus med markerade rum, möjlig renoveringsplan för 70-tals hus med tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad tillbyggnad med litet fönster och enkel dörr mot en gräsmatta, ger ett intryck av 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har köpt ett gammalt hus renoverat 1979. Finns en tiilbyggnad på huset som vill få bort 70-talskänslan från. Drömmer om pardörrar mitt på framsidan och större fönster men invändigt får vi inte till en bra planlösning på detta sätt. Någon som har nån bra idé? Tacksam isåfall!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Någon direkt 70-talskänsla får jag inte från tillbyggnaden.

En stor entré behöver många kvm. Vad i den befintliga planlösningen är du beredd att offra?
Om vattentanken kan flyttas till grovköket skulle det gå att ha en pardörr i stället för den nuvarande ytterdörren till pannrummet, samt öppna upp mot nuvarande ingång.
 
Tack!
Pannan, den vedeldade spisen och vattentanken skall bort. Jag vill gärna ha pardörrar mitt på utbyggnaden, alltså inte där den befintliga dörren finns. Har dock börjat inse att det kan bli svårt.
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Mitt på är ju lite svårt när murstocken står där. Är fyrkanten till höger om den någon panna/pump? Är den flyttbar?

När entrén är via dagens pannrum så föreslår jag att högersidan av utbyggnaden görs rak, dvs. man tar bort trappan och bygger in utrymmet. det blir då en stor och rymlig hall.

Ritningen verkar inte vara helt korrekt eftersom nuvarande huvudtrappa ser ut att gå längs den ursprungliga ytterväggen och inte någon meter ifrån den. Eller är det fotot som luras?
 
Vi tänker nog att vi river ner hela muren och allt som är runt skall bort, byter till annan uppvärmning. Visst skulle det vara bäst att lägga dörren där den befintliga finns och bygga ut väggen precis som du skriver men då jag utseendemässigt gärna hade velat had den mitt på framsidan
Ritningen är inte helt korrekt, dörren är närmare väggen och utbyggnaden är mera mitt på huset.
 
BirgitS
Okej, om hela murstocken och skorstenen ska bort går det väl att göra hur man vill med dörren. Då är väl frågan mer hur mycket som är kvar av tillbyggnaden.
 
Det mesta verkar vara rejält men okänsligt gjort. Är det inte synd att riva murstocken? Den representerar trots allt en del nedlagt arbete och kapital. Varför inte utnyttja den till en öppen spis/braskamin på en ny inbyggd veranda? Taket på tillbyggnaden behöver göras brantare och gå upp i en skärning på det stora taket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tacket skall ändras ja och funderar också på en utbyggnad ovanpå den befintliga tillbyggnaden. Jo visst skulle det vara idealiskt med en glasveranda och på det sättet bevara muren men vad då göra av badrum och tvättstuga? Vill ju helst ha rumsfördelningen som den är inne i huset.
 
Normalt är det en bra idé att förlägga moderniteterna i en tillbyggnad, men kanska inte huvudentrén. Jag ser dock inga svårigheter att behålla kök och WC mm i en i övrigt öppnad veranda. Antagligen måste man flytta ut tillbyggnadens fasad något. Det känns egendomligt med dessa högt sittande fönster i köket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J justusandersson skrev:
Det känns egendomligt med dessa högt sittande fönster i köket.
Det normala köket verkar finnas i "kammaren".
 
Obegripligt med två kök men så ser det väl inte ut i verkligheten?
 
J justusandersson skrev:
Obegripligt med två kök men så ser det väl inte ut i verkligheten?
Nej egentligen är det ju mera som en tvättstuga i tillbyggnaden men med en gjutjärnsspis där dom tydligen har kokat en hel del..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.