Hej

Hur är egentligen de regulatoriska reglerna när man bygger en lampa med elektrisk kontakt?

Eftersom det inte är fast installation tror jag att det är eget ansvar?

Tänk t ex att man köper en gammal fin lampa på loppis och byter sladdar och sladdkontakt, det är väl ok så länge det inte är fast installation?

Tackar på förhand/
 
Jag har för mig att man får göra det för eget bruk (inte sälja/ge vidare). Men den måste uppfylla gängse krav på säkerhet etc. (Dubbelisolerad eller jordad eller ELV).
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Så tolkar jag det med
 
Ja, så länge det är för ditt eget privata bruk är det mesta tillåtet så länge det är säkert.
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Det finns inga behörighetskrav. Om du börjar sälja sådana apparater, så kommer CE märkningsreglerna in.

Men för eget bruk är det helt OK att tillverka egen elmateriel. Sedan gäller det ju att veta hur det skall utföras, de säkerhetsregler som finns för elmaterial måste följas.

Just detta med gamla lampor kan vara svårt rent kunskapsmässigt. Oftast vill man ju kunna använda den i ett jordat uttag. Då finns det 3 vägar.
1. den farliga, "olagliga" men vanliga lösningen. Man sätter helt enkelt en jordad kontakt utan ansluten jordledare. Beror oftast på okunskap.

2. Man jordar armaturen, och sätter en jordad kontakt. En bra lösning, OM man vet hur det skall gå till. I många fall är det väldigt svårt att avgöra vilka delar som behöver kopplas till jord. Man kan ex. inte alltid lita på att metalldelar som är ihopskruvade verkligen har kontakt med varandra. Kan behövas jordanslutning till båda delarna.

3. Man bygger om armaturen så att den är dubbelisolerad. Kan vara relativt enkelt om man använder nya lamphållare. Ofta är en äldre stömbrytare på armaturen omöjlig att få till att vara dubbelisolerad.
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Det hoppas jag verkligen at man får. Jag har gjort det flera gånger. Här går jag och grunnar på en idé. Skärmen till en fönsterlampa har gått sönder. Jag tänker ta vara på sladden och bygga en ny liten lampa. Det ska bli riktigt roligt!
Lycka till, Mattsan33!
 
  • Gilla
Mattsan33 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.