Hallå! Har två mätare för jord. En enkel historia med en analog visare och en som går på batteri och som visar förtroendeingivande decimaler.

Stoppar jag ner dem på samma ställe visar den enkla nästan exakt 6 medan den andra går ner till 5,0–5,5 (lite olika ställen i samma gräsmatta). I en blomkruka inne där det står en monstera så visar den enkla 6 och den ”finare” går ner till 3,5! Är det ens rimligt med en så låg pH-nivå i en krukväxt? Och hur kan jag egentligen veta om det går att lita på någon av dem? Känns lite som att ha två klockor på sydpolen som visar helt olika tider under vintern …

I båda fallen så var gräsmattan/jorden fuktig; inte dyngsur, inte torr. Gissar att det inte är jordens pH-värde man mäter utan vätskans, men det känns rimligt att det skulle kunna funka när jorden är i alla fall fuktig.

Någon kemist här som kan berätta hur det här med pH-värde funkar, hur man mäter jordens, om man överhuvudtaget kan lita på en mätare man köper för ett par hundralappar och om det är någon mening att använda sådan här hobbyutrustning alls eller om jag ska ta fram grodinälvorna istället?
 
Jag är vare sig kemist eller särskilt kunnig på området men jag har hållit på med trädgård i mer än 20 år och där har jordens pH värde alltid varit ett samtalsämne.

Du har rätt, det man mäter är koncentrationen av vätejoner i vattnet. Man tar en glasburk, fyller med ca en tredjedel jord och två tredjedelar destillerat vatten och låter det stå några timmar och tar ett prov av vattnet. Detta är en mycket förenklad metod och inte helt tillförlitlig.

Den allmänna meningen i trädgårdskretsar är att dessa billiga mätare har noll och intet värde. En monstera i kruka med pH värde 3,5 i jorden borde vara avliden. Personligen tror jag att det är omöjligt att bara sticka ner en mätare i jord för att avgöra om jorden är sur eller basisk och framförallt att få fram ett korrekt värde, det är mera komplicerat än så.
 
  • Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad det är för elektroder du har eller hur gamla de är men de ph-elektroderna som vi har på jobbet för att mäta pH-värdet på vattnet behöver kalibreras med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag är vare sig kemist eller särskilt kunnig på området men jag har hållit på med trädgård i mer än 20 år och där har jordens pH värde alltid varit ett samtalsämne.

Du har rätt, det man mäter är koncentrationen av vätejoner i vattnet. Man tar en glasburk, fyller med ca en tredjedel jord och två tredjedelar destillerat vatten och låter det stå några timmar och tar ett prov av vattnet. Detta är en mycket förenklad metod och inte helt tillförlitlig.

Den allmänna meningen i trädgårdskretsar är att dessa billiga mätare har noll och intet värde. En monstera i kruka med pH värde 3,5 i jorden borde vara avliden. Personligen tror jag att det är omöjligt att bara sticka ner en mätare i jord för att avgöra om jorden är sur eller basisk och framförallt att få fram ett korrekt värde, det är mera komplicerat än så.
Ja, det verkar sannolikt som att det inte är så lätt. Jag kan nöja mig med ett ungefärligt pH-värde; ett fel på ±1 känns helt okej med tanke på hur smidigt det är att sticka ner en liten stålpinne i jorden och vänta 30 sekunder. Du nämner billiga mätare med noll värde. Finns det då mätare som man kan sticka ner i jorden och få ett bra värde av? På svenska hittar jag i alla fall rätt få. Jag betalar inte vad som helst, men det är värt några kronor till för att ha smidigheten att bara kunna trycka ner en pinne, istället för att ta upp jord och hälla på burk osv.

Med tanke på att två olika mätare har helt olika åsikter (6 eller 3,5!?) så känns det ju helt galet. Den dyrare mätaren mäter också temperatur och fukthalt, så kanske den har någon liten snurra i sig som försöker korrigera ett uppmätt pH-värde genom att ta hänsyn till andra parametrar. Den enklare mätaren verkar visa nästan exakt 6 var jag än sticker ner den, så den inger inte heller förtroende :confused:

Kanske måste jag göra några testmätningar med din föreslagna metod och se om någon av mätarna är bättre än den andra. Just denna Monstera mår faktiskt inte toppen, så det är möjligt att jorden är rejält sur. 3,5 känns dock osannolikt med tanke på att den fortfarande är mestadels grön.
 
N NoOne2k skrev:
Nu vet jag inte vad det är för elektroder du har eller hur gamla de är men de ph-elektroderna som vi har på jobbet för att mäta pH-värdet på vattnet behöver kalibreras med jämna mellanrum.
De är båda inköpta inom den senaste månaden. Finns förstås inga möjligheter att byta ut eller kalibrera dessa, utan de är för enkelt konsumentbruk. Detta är grejer som kostar en eller tre hundralappar. Jag räknar med felmarginal, men jag trodde inte att det skulle vara helt fel... jag tänkte att tekniken kommit längre år 2020 :lying:

Mätarna är:
Medger att det är som att köpa en termometer i 5-kronorshörnan i mataffären. Räknar inte med precisionsinstrument, men om jag lägger två bredvid varandra så förväntar jag mig inte att en visar 7 grader och den andra 46. Var bara förvånad att de inte ens var i närheten av varandra.
 
C
Har ingen erfarenhet av mätning av pH i jord, men en sak är säker och det är att pH-värde är mycket svårare att mäta än temperatur, tryck, elektrisk spänning och andra vardagliga saker där det finns billiga och tillförlitliga mätare tillgängliga.
Förutsättningarna för att en enkel/billig mätare skall ge ett tillförlitligt resultat är alltså inte särskilt goda.

Lägg till detta att skalan är ganska "kort" (0-14) och att det i detta sammanhang är ett relativt litet intervall i mitten vi är intresserade av, så kan man fundera på om en precision på ±1 är meningsfullt...

Kollade jämförelser mellan olika vattentester som används för akvarieodlare, bl.a. pH, och det är samma sak där. Olika tester ger ofta olika resultat, ibland med extrema avvikelser.
 
Kolla upp vad cannabisodlarna använder för utrustning. En ”yrkesgrupp” som är otroligt mån om exakt pH i sina odlingar. :cool:
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har ingen erfarenhet av mätning av pH i jord, men en sak är säker och det är att pH-värde är mycket svårare att mäta än temperatur, tryck, elektrisk spänning och andra vardagliga saker där det finns billiga och tillförlitliga mätare tillgängliga.
Förutsättningarna för att en enkel/billig mätare skall ge ett tillförlitligt resultat är alltså inte särskilt goda.

Lägg till detta att skalan är ganska "kort" (0-14) och att det i detta sammanhang är ett relativt litet intervall i mitten vi är intresserade av, så kan man fundera på om en precision på ±1 är meningsfullt...

Kollade jämförelser mellan olika vattentester som används för akvarieodlare, bl.a. pH, och det är samma sak där. Olika tester ger ofta olika resultat, ibland med extrema avvikelser.
De flesta växter verkar kunna acceptera ett spann på 1,5–2, så därför tänkte jag att ±1 vore betydligt bättre än ingenting. Men det är kanske som du säger. Låter som att det nästan är bluff med de pH-mätare som säljs, om förutsättningarna för att de ska fungera är så dåliga :thinking:
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kolla upp vad cannabisodlarna använder för utrustning. En ”yrkesgrupp” som är otroligt mån om exakt pH i sina odlingar. :cool:
En specifik mätare de rekommenderade var just den från Willab. Tänk vilken värld det finns där ute för örtodlare. Nåväl, nästa steg upp är mätare som kostar några tusenlappar. Då kan jag köpa många små mångfärgade papperslappar att testa jordvatten med. Vatten kan jag nog ta från avfuktare eller torktumlare.
 
C
halper halper skrev:
Nåväl, nästa steg upp är mätare som kostar några tusenlappar.
Och tittar man på de mer seriösa mätarna, då är det förvaringsvätska, olika kalibreringsvätskor och bäst-före-datum på elektroderna. Och då undrar man ju hur bra en billig mätare kan fungera utan allt detta krångel som de seriösa mätarna kräver.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
En ”yrkesgrupp” som är otroligt mån om exakt pH i sina odlingar. :cool:
Vilken "intressant" kunskap du besitter... :thinking:;)
 
  • Haha
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
D
halper halper skrev:
Ja, det verkar sannolikt som att det inte är så lätt. Jag kan nöja mig med ett ungefärligt pH-värde; ett fel på ±1 känns helt okej med tanke på hur smidigt det är att sticka ner en liten stålpinne i jorden och vänta 30 sekunder. Du nämner billiga mätare med noll värde. Finns det då mätare som man kan sticka ner i jorden och få ett bra värde av? På svenska hittar jag i alla fall rätt få. Jag betalar inte vad som helst, men det är värt några kronor till för att ha smidigheten att bara kunna trycka ner en pinne, istället för att ta upp jord och hälla på burk osv.

Med tanke på att två olika mätare har helt olika åsikter (6 eller 3,5!?) så känns det ju helt galet. Den dyrare mätaren mäter också temperatur och fukthalt, så kanske den har någon liten snurra i sig som försöker korrigera ett uppmätt pH-värde genom att ta hänsyn till andra parametrar. Den enklare mätaren verkar visa nästan exakt 6 var jag än sticker ner den, så den inger inte heller förtroende :confused:

Kanske måste jag göra några testmätningar med din föreslagna metod och se om någon av mätarna är bättre än den andra. Just denna Monstera mår faktiskt inte toppen, så det är möjligt att jorden är rejält sur. 3,5 känns dock osannolikt med tanke på att den fortfarande är mestadels grön.
Jag har ingen erfarenhet av att mäta just pH i jord, men viss erfarenhet av mätning i allmänhet. Jag tror du kan glömma att bara sticka ner en sticka i jorden och punktmäta, utan ett minimikrav är nog att blanda med destillerat vatten enligt ovan för att få en rimligt skattning. (Medelvärdesbildning i en större volymsenhet). Annars blir det lite som att försöka bestämma receptet i en fruktkaka genom att titta på en enda smula och komma fram till att det är 100% russin i kakan.

Om det är som andra säger att det dessutom är extra svårt att mäta just pH så är det möjligt att instrumenten mest kan säga om det absolut är surt, men det är mer än jag vet
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typiskt sett mäter man pH i jord genom att skaka ett jordprov med en pH-neutral saltlösning, t ex en KCl-lösning som man berett på rent vatten jonfritt vatten, typ destillerat vatten. K+ kommer då att eluera vätejonerna som är bundna till negativt laddade ytor på jordpartiklarna. Sedan låter man sedimentet sjunka undan och mäter pH på lösningen.

Kalibrerad elektrod anbefalles.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja inte verkar det lätt inte. Ska man ha ett bra resultat blir det kanske att skicka in på analys. Kan ju försöka anteckna hur det svaret skiljer sig från mätarna för att se om de visar ens i närheten.

Tack för svaren!
 
Claes Sörmland
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.