Hej

1.
Skriver för första gången på denna utmärkta sida. Har en dörrkarm in till badrummet där katten vässat sina klor ett antal gånger (se bif.bilder).
Nu är det dags att renovrera hallen och tänkte samtidigt fixa alla dörrkarmar.
Endast denna karm i detta skick. Går det att laga denna karm utan att man behöver byta ut träet ?
Tänkte då med att spackla eller så.
Om någon i vårt avlånga land har tips på hur man går till väga vore jag tacksam om det.

2.
Sedan nästa fråga i samma ämne. Om man kan laga karmen hur går man till väga sedan för att måla den och de övriga dörrkarmar.
Dvs. slipa,spackla,måla ?

3.
Är det oljefärg man sedan använder till den slutliga strykningen ?

Ha en bra dag alla !

Skadad dörrkarm med tydliga klospår från katt på vitmålad träyta i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörrkarm med skador efter klösande katt, behov av reparation och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant ser det där ut som att det behöver bytas.
 
Karlia
Jag har lagat antingen genom att spackla eller skära till en träbit och slipa. Det där ser ut att vara förbi lagning, enklare och snabbare att byta.

Imponerad av kisse, starka klor! Här var det bara soffan som blev klöst.
 
Fodret mot väggen skulle jag byta (och då runt hela karmen för att få det enhetligt), själva karmen är svårare att byta. Även om det går att jacka ur och lägga in trä skulle jag nog hellre spackla där. Flera tunna lager snickerispackel, med lätt slipning för att få bort ojämnheter mellan lagren, tills du kommer up i nivå över omgivande trä. Sen slipa ner i nivå.

Val av slutfärg beror lite på läge. Klassisk servalac (lacknafta som lösningsmedel) ger absolut bäst yta, men gulnar om det är mörkt, så är det ett problem kanske det är bättre med en modern vattenburen akryllackfärg.
 
A
Jag hade använt något starkare än snickerispackel, karmar är utsatta. Jag hade letat efter en tvåkomponentlösning. Kanske plastic padding eller liknande.
 
Ett alternativ till snickerispackel är tvåkomponents träfyllning. Luktar illa men härdar snabbare och blir hårdare. Dock jobbigt att slipa så lägg inte mer än vad som behövs.
 
Är det bara en illusion att det ser ut som att fodret har en profil som inte är rak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.