Det finns ju en tråd om möss men kanske inte om flugor. När jag kom till fritidshuset häromdagen fick jag nästan en chock. Det var drivor av flugor som de senaste veckorna när huset stått tomt invaderat. Det verkar som gotlands alla flugor tänkt övervintra i just vårt hus. Fönsterbrädorna är täckta av flugor. I dubbla lager på vinden. De har lagt sig på rygg och väntar på våren. De verkar leva för de rör på benen om man lyser på dem. När solen lyser in tror många att våren har kommit och börjar surra omkring i huset. Väldigt jobbigt. Den stora frågan är hur de tar sig in. Det har ju varit stängt hela tiden.
 
Har själv samma problem på landet . Men jag tror inte alla flugor kommer utifrån . Tror dom flesta lägger äggen inomhus och på så sätt blir fler inne . Sen så lever ju flugor inte särskillt länge heller , tror dom flesta flugor lever upp till en månad.
Och sen när dom ligger på rygg är det nog mer slutet som närmar sig.
 
  • Gilla
Nyburgare
  • Laddar…
ROSTIGASTE ROSTIGASTE skrev:
Har själv samma problem på landet . Men jag tror inte alla flugor kommer utifrån . Tror dom flesta lägger äggen inomhus och på så sätt blir fler inne . Sen så lever ju flugor inte särskillt länge heller , tror dom flesta flugor lever upp till en månad.
Och sen när dom ligger på rygg är det nog mer slutet som närmar sig.
Men larverna behöver väl mat för att utvecklas och det har inte funnits något ätbart i huset. De här flugorna visar heller inget intresse för mat utan surrar bara omkring när de väcks ur vinterdvalan.
Det finns en annan sorts flugor som ser lite annorlunda ut som däremot gärna landar på tallriken.
 
C
Verkar vara ett gynnsamt år för höstflugorna. Vi använder en sån här insektsdödare:
https://www.granngarden.se/insektsdodare-halley-2138/p/1158732

Med rätt placering håller den effektivt beståndet av både flugor och andra flygfän inomhus i schack.
Fast den kräver viss uppsikt, ibland fastnar det någon lite större insekt och då kan det bli ett riktigt fyrverkeri med öppen låga.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det finns ju en tråd om möss men kanske inte om flugor. När jag kom till fritidshuset häromdagen fick jag nästan en chock. Det var drivor av flugor som de senaste veckorna när huset stått tomt invaderat. Det verkar som gotlands alla flugor tänkt övervintra i just vårt hus. Fönsterbrädorna är täckta av flugor. I dubbla lager på vinden. De har lagt sig på rygg och väntar på våren. De verkar leva för de rör på benen om man lyser på dem. När solen lyser in tror många att våren har kommit och börjar surra omkring i huset. Väldigt jobbigt. Den stora frågan är hur de tar sig in. Det har ju varit stängt hela tiden.
Det är väl vindsflugor, de kommer in för att övervintra. Om de tar sig in är det inte helt tätt, kanske behöver du se över fönsterlisterna?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det är väl vindsflugor, de kommer in för att övervintra. Om de tar sig in är det inte helt tätt, kanske behöver du se över fönsterlisterna?
Om det inte är helt tätt så verkar huset sunt.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om det inte är helt tätt så verkar huset sunt.
Nja, det ska ju inte finnas springor på flera mm så att flugor kan klämma sig in.
 
H hapazard skrev:
Det är väl vindsflugor, de kommer in för att övervintra. Om de tar sig in är det inte helt tätt, kanske behöver du se över fönsterlisterna?
Stämmer att det inte är helt tätt. Öppnar man fönstren så sitter det ett helt gäng i springorna.
 
Finns en sak som min fru testade i somras då vi hade getingbo under altanen. Hon tog sådana här papperspåsar för matsopor/frukt (de små) och placerade i fönstren samt bredvid getingbot. Getingarna försvann och det gjorde även flugorna. Forma påsen så att det ser ut som ett getingbo. Min teori är att de blir rädda och sticker eftersom de tror att det finns getingar i närheten. Metoden var inte vattentät, vissa flugor var kvar, men helt klart hjälpte det. Skönt också att slippa döda djuren
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.