Hej,

Är i färd med att bygga en Attefallare på 25kvm och loft. Och håller på att resa ytterväggarna så tankarna börjar vandra inför insidan.

Tanken var först att installera en LLVP för värme och en Pax-fläkt vid nocken för mekanisk ventilation. (alla fönster har ventilation för tilluft.)

Men sen har jag tänkt lite mer på detta med värme. Först tänkte jag att inte ha golvvärme, men nu är jag lite sugen. Värme går ju uppåt..

Det finns ju vattenburet och direktverkande el. Och om jag förstått det rätt är vattenburet mer ekonomiskt.
Så.. Kan man ha golvvärme så att det ersätter uppvärmning med LLVP?

Och kan man få det för hela undervåningen? (De paket jag sett för el är oftast bara på några kvm upp till ca 10-11kvm.)

Eller är jag ute och cyklar?

Jag har inget vatten draget till huset.
 
Ville Itämaa Ville Itämaa skrev:
Hej,

Är i färd med att bygga en Attefallare på 25kvm och loft. Och håller på att resa ytterväggarna så tankarna börjar vandra inför insidan.

Tanken var först att installera en LLVP för värme och en Pax-fläkt vid nocken för mekanisk ventilation. (alla fönster har ventilation för tilluft.)

Men sen har jag tänkt lite mer på detta med värme. Först tänkte jag att inte ha golvvärme, men nu är jag lite sugen. Värme går ju uppåt..

Det finns ju vattenburet och direktverkande el. Och om jag förstått det rätt är vattenburet mer ekonomiskt.
Så.. Kan man ha golvvärme så att det ersätter uppvärmning med LLVP?

Och kan man få det för hela undervåningen? (De paket jag sett för el är oftast bara på några kvm upp till ca 10-11kvm.)

Eller är jag ute och cyklar?

Jag har inget vatten draget till huset.

Allting går men ska du ha vattenburen golvvärme måste du ju ha en värmekälla till den, en elpanna eller någon form av värmepump (luft/vatten, berg, jord, frånluft). Alla dessa alternativ är lite overkill för en Attefallare tycker jag.

Ekonomiskt kommer du inte kunna slå en LLVP, då får du ju dessutom kylmöjligheter på köpet. Om du kan leva med att det väsnas lite och att luften rör på sig ganska mycket känns det som ett solklart val.

Hur ska du använda huset?
 
Skall du ha mycket fönster i huset, kommer du ha stor glädje av luft/luftvärmepumpen. Vårt attefallshus blir snabbt väldigt varmt pga mycket fönster, ligger soligt till och liten yta. På sommaren är möjligheten att kyla ner huset nödvändig. Innerdelen låter inte mycket alls, inte störande. Men ytterdelen skapar lite vibrationer i väggen när den går för fullt, så tänk på vilken yttervägg du placerar ytterdelen på. Att den inte bör sitta precis utanför där man skall ha huvudet när man sover.
 
Gjut en platta eller dylikt att sätta utedelen på.
Inte i husväggen, speciellt inte på en liten attefallare.
I övrigt är en luftvärmepump ett synnerligen bra val, trots tidigare nämnde möjliga problem.
I det lilla huset kommer pumpen ha en rejäl överkapacitet så den kan sättas i sitt tystaste läge och ändå klara av att värma upp huset.

En brasklapp är att om innefläkten går på lågvarv hela tiden kan den börja gnissla, den gjorde det i mitt garage då jag hängde för den så den bara värmde några kubikmeter, när jag inte var i garaget, sen när jag flyttade den så får den möjlighet att maxa mycket oftare, och då blev den tyst.
 
Huset skall användas som kontor 5 dagar i veckan och sedan som gäststuga.

Det verkar vara enhälligt med LLVP. Den står ju vid kusten i Västernorrland tanken slog bara om det blir kallt på golven. Ang gjuta platta för utohusdelen är genialt.(Har erf där utomhusdelen ligger för nära sovrummet)

Ang fönster så är det 3 fönster (855 x 1200mm), en på gaveln och 2 på ena långsidan. 2 st mindre kvadratiska fönster (ca 400x400mm) en på loftet och en på nedervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.