Hejsan. Jag har bestämt mig för att jämna ut min sluttande tomt med fyllnadsmassor för att få det någorlunda jämt. Som avslut har jag beställt 10ton ”gräsmattejord” för anläggning av nya gräsmattan som jag ska så.
Gräsmattejord är ju som det heter bara sållad jord. När jag kollar på Youtube så finns det många videor där de menar att gräsmattejorden för anläggning av ny gräsmatta ska eller MÅSTE! blandas med vanligt finkornig sand för bra genomsläpplighet av vatten.
Detta är inget de nämt i butiker eller av företaget som lämnade gräsmattejorden. Så jag blir osäker på vad som faktiskt är bäst?
Någon som vet eller har egna erfarenheter?
 

Bästa svaret

Du får höra med leverantören vad jorden innehåller. Vissa kallar vanlig trädgårdsjord/planteringjord även för gräsmattejord. Det ska du inte ha. Och det är inte seriöst av en leverantör att göra så.

Det du vill ha är en mineraljord, dvs baserad på "stenmjöl" med måttlig mullhalt och lerhalt.
Eller sandbaserad jord.
Vanlig jord med hög mullhalt kommer bara bli gegga och efter några år förmultna och bli ojämn.

10 ton räcker inte långt. Hur stor area?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Osäker på vad jorden innehåller. Har en bild som ni kan få kika på, svårt att avgöra ändå kanske. Det är 150kvm så vi har räknat ut att 10ton räcker för några cm ”gräsmattejord”

Det jag kan säga är ju att jorden är väldigt ”jordig” så att säga... Tänker på de Youtube klippen som menar på att man med fördel kan blanda ut det med sand?
 
  • Hög med mörk jordig jord nära gräsmatta med några löv, stenmur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag körde ut 11 ton gräsmattejord i helgen på ca 100kvm. Den ser ut som din bild. Min var ganska lätt och innehöll mkt sand. Mitt underlag är ren sand så jag blandade inte ut min, vill ju behålla så mkt fukt som möjligt eftersom sanden under kommer dränera nå djävulskt. Såvida ditt underlag inte är ren lera så hade jag inte blandat ut. Tror det är mkt sand redan i din jord.
 
L lasa7 skrev:
Jag körde ut 11 ton gräsmattejord i helgen på ca 100kvm. Den ser ut som din bild. Min var ganska lätt och innehöll mkt sand. Mitt underlag är ren sand så jag blandade inte ut min, vill ju behålla så mkt fukt som möjligt eftersom sanden under kommer dränera nå djävulskt. Såvida ditt underlag inte är ren lera så hade jag inte blandat ut. Tror det är mkt sand redan i din jord.
har du möjlighet att ta en bild på jorden och vida? Så kan vi försöka jämföra konsistensen
 
Risig bild tyvärr men det är det jag har tillgängligt i mobilen. Det är ute i fritidshuset så jag har svårt att vaska fram en bättre. Vår jord hette Hasselfors gräsmattejord bio om jag minns rätt
 
  • Hög med gräsmattejord och en spade framför svartmålat fritidshus, gräsklippare till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fan om inte din ser mer sandig ut ändå
Eller så ser jag i syne. Mitt fungerar säkert jättebra med. Men ville kolla upp sandgrejen
 
T
Finns ingen regel som säger att något alltid måste göras.

Hänger på sunt förnuft egentligen.
Har du en jord innan som vattnet stannar på och bildar lätt pölar och innehåller mycket lera så ska du tillsätta grovkornig sand för att luckra upp och få ner syre.

Har du en jord som lätt blir torr på sommaren, där vattnet rinner rakt igenom så skippa sanden och kör bara på jord/torv.

Beror helt enkelt på hur det ser ut hos dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.