Hej!
Ska göra om ett badrum i mitt hus och ska därför gjuta golvet med eps. Får jag gjuta direkt emot träbjälklaget då?
 
Tack för snabbt svar! Men varför får man inte(?) lägga direkt emot trä?
 
S
för att det är betong och inte nog typ av plast
 
Men skulle man gjuta det direkt mot trä så skulle trä:et bli fuktskadat med andra ord?
 
S
lillen1 skrev:
Men skulle man gjuta det direkt mot trä så skulle trä:et bli fuktskadat med andra ord?
precis och sen är inte betongs ph bra heller mot träet
 
Så om det mot förmodan (haha) redan skulle vara gjutet utan plast så är det "bara" att ta bort EPSen och göra om o göra rätt?
 
Så som jag har förstått det med EPS så är skälet att för mycket fukt sugs upp av träet när man inte har plast emellan. EPS:en blir då inte så stark som den egentligen ska bli. För trävirkets väl och ve spelar det nog ingen roll. Så länge EPS:en inte ligger direkt mot mark eller på något annat vis kan suga upp fukt och leda den till trävirket så skulle jag strunta i att det saknas lite plast emellan.
 
Okej! Är trots allt rätt litet badrum med bara toa o handfat, tror det är på 3kvm. Så jag skiter i att riva upp det igen o kör på? Är förövrigt på övervåningen också
 
Jag är intresserad av att veta hur man INTE kollar upp en sådan väsentlig grej innan man gjuter
 
Huvvä dumt få kroppa lida
 
  • Haha
leby
  • Laddar…
SBH skrev:
precis och sen är inte betongs ph bra heller mot träet
Är det ok att gjuta med EPS mot gipsskivor? (Konstruktionen ska bli - Stålregel, plywoodskiva, gipsskiva, eps).
Om det är ok eller inte, hänvisa gärna till byggnorm där detta framgår, eller instruktion från EPS tillverkare.
 
När man gjuter EPS mot trä så ska man lägga plast mellan eftersim trävirket annars suger ut vatten ur EPS:en. Så lägg en bit plast mellan din EPS och gipsen så är det ingen fara.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
När man gjuter EPS mot trä så ska man lägga plast mellan eftersim trävirket annars suger ut vatten ur EPS:en. Så lägg en bit plast mellan din EPS och gipsen så är det ingen fara.

Tackar, yes, jag har precis den uppfattningen men byggfirman som jobbar åt mig tänker gjuta eps direkt mot gipsskivorna. Vet du om det finns något direktiv/instruktion/byggnorm om detta som jag kan ge byggaren?
 
När jag gjöt så stod det i arbetsbeskrivningen från EPS-tillverkaren att man skulle lägga plast mot trä. Kolla i den så bör det stå något.

Vilket fabrikat på EPS ska de använda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.