Någon som har tips på enkelt datorprogram eller webbtjänst för att skapa ritningar som kan lämnas in för bygglov? Det är ett enkelt trädgårdsförråd som skall uppföras så det behöver inte vara avancerade funktioner för planritningar etc.
 
M
Penna och papper
 
M Marcusskold skrev:
Penna och papper
Jo, tanken har slagit mig. Men behöver en linjal också i så fall ;)
 
M
P På Fritiden skrev:
Jo, tanken har slagit mig. Men behöver en linjal också i så fall ;)
Ja en linjal är väl bra att ha också... ;)
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
nikasp
Du ska nog kunna fixa det med Google Sketchup men det kan ta lite tid att komma igång.
 
Jag körde tiger CAD för att rita upp mitt hus (fanns inga ritningar och behövdes för utbyggnad), tyckte den var helt ok. Numera kör jag draftsight, men dom har slutat med sin gratisversion...

annars är ju Google sketchup populärt, brukar köra det för 3D, men passar inte mig för konstruktionsritningar
 
Är Sketchup.com = Google Sketchup?

Jag testade lite snabbt men fattar inte hur jag får linjerna till att bli exakta mått? Jag verkar bara kunna dra linjer på frihand och det blir ju inte klockrent precis.
 
Dra en linje, sen skriver du måttet och den ändrar sig till det.

Kolla ngn video på youtube, ganska enkelt att komma igång
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Ah, jag försökte ändra i efterhand men det var såklart inte så jag skulle göra. Tack! :D
 
nikasp
P På Fritiden skrev:
Ah, jag försökte ändra i efterhand men det var såklart inte så jag skulle göra. Tack! :D
Det finns många ”tutorials” på Youtube. Är nog snabbaste sättet att komma igång.
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
C
Jag använder QCad (qcad.org) ganska mycket. Ett gratis traditionellt 2D-program som på gott och ont påminner mycket om AutoCAD.
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.