Hej!

Jag har byggt en friggebod och vill ha dit el. Har delvis grävt ner en N1XV 5G2,5 i gul skyddsslang mellan hus och friggebod, men som bilden visar finns inget att gräva i mellan mitt hus och en lite upphöjning där gräsmattan börjar.

1. Hur skyddar jag kabeln bäst när jag monterar den på bergytan? Har sett ibland att man använder nån gummislang, men hittar inte denna produkt.

2. Hur ansluter jag det skyddet i den nedgrävda slangen så att bös och djur och annat inte kan krypa in? Eller på annat sätt försluter den nedgrävda skyddslangen runt kabeln?

Tack på förhand.
 
  • Handritad skiss som visar ledningsdragning från hus till friggebod med N1XV-kabel på berg och i skyddsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanpå mark kan du använda SRE-P, och den kan ju användas hela vägen om du vill.
https://www.elbutik.se/product.html/pipelife-kabelskyddsror-sre-p

Då du redan grävt ned en gulslang så får ju den vara. Det finns täcklock till dessa men en trasa eller dylikt går lika bra. Det behöver inte vara överdrivet tätt.

Har du dimensionerat kabeln så att du vet att 2.5 mm² räcker?
 
Hej Bo,

Tack! SRE-P var inte superbilligt dock.. det gula kostade inte en tiondel :)

Har inte direkt dimensionerat kabeln. Kabeln är 20 meter lång.. kan hända att jag kan fimpa den någon meter vid installation. I värsta fall kan jag väl säkra av med 3polig 10A i huvudcentraler istället för 16A?
 
Nä, den är inte billig, men det är inte billigt att skydda en kabel som ligger öppet på marken.

Kabeln ska dimensioneras ja. 16 A är tumregelmässigt den högsta säkring du kan använda för 2.5 mm². Vi har ungefär en miljon trådar i hur man dimensionerar en kabel till en friggebod och liknande bodar. Även om man tumregelmässigt kan säga att 20 meter 2.5 mm² kan följa tumregler så bör man åtminstone höfta lite med de förutsättningar man har, önskad belastning och förimpedans. Det enda vi vet här är längden.
 
E
Berg.

Ja, då är det inte lätt att gräva. Du kan då antingen hänga upp kabeln eller lägga den i extra kraftiga rör som du helst klamrar i berget på några ställen.

Alternativet är att spränga eller fylla upp.
 
E El-Löken66 skrev:
Berg.

Ja, då är det inte lätt att gräva. Du kan då antingen hänga upp kabeln eller lägga den i extra kraftiga rör som du helst klamrar i berget på några ställen.

Alternativet är att spränga eller fylla upp.
Går det inte att gjuta en klack i betong över kabeln ?
 
E
J JohanLun skrev:
Går det inte att gjuta en klack i betong över kabeln ?
Betong?
Det låter jobbigt.
Eller du menar att fixera slangen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä, den är inte billig, men det är inte billigt att skydda en kabel som ligger öppet på marken.
Det är väl ändå en Polyetenslang PEM, som normalt sett kostar 1/4 del av vad PipeLifes kostar.
Eller är den bättre på något sätt?
 
Jag vet inte om SRE-P skiljer sig mot "vattenslang" i fråga om det skydd mot UV-ljus och mekanisk påverkan som specificeras i SS 424 14 37. Det är inte omöjligt att tillverkaren enbart saltar den märkning som indikerar kraftkabel...

Dokument med text om kabelförläggning och skydd ovan mark, inkluderar tabell med slagfasthetsprovning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schematisk illustration som visar mått och specifikationer för spets för fallvikt enligt SS-EN-standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.