Fogskum runt fönster...
Jag vill ifrågasätta detta med att "Fogskum ska vara diffusionsöppet på utsidan men ångspärr-tätt på insidan"
Hur långt in i fogskummet måste inneluften vandra i en 85 mm bred fog, innan den kondenserar? En fog som normalt är 10-15mm tjock och 85 mm djup? Vad får luften att sugas in i fogen om man har undertryck i rummet?

Nej kravet på diffusionsöppen utåt är bara dumsnack som jag ser det. Till vilken nytta då?, Att fogsskummet kan torka genom den lilla spalten utåt? Nej det måste den väl kunna göra inne i väggen mycket bättre där arean är 10x större...
Nej bättre täta både in och ut sida ordentligt med silikon eller latex så de blir riktigt täta och inte exponeras för varken ljus eller fukt!...
Eller hur?:cool:
 
Nej, det är inte alltid bra att täta på båda hållen. Speciellt inte om fönstren är i trä.

Fogskum tycker jag inte man bör använda över huvud taget mer än för att täta formar och dylikt provisoriskt arbete.
 
F falkn skrev:
Nej, det är inte alltid bra att täta på båda hållen. Speciellt inte om fönstren är i trä.

Fogskum tycker jag inte man bör använda över huvud taget mer än för att täta formar och dylikt provisoriskt arbete.
Det är PVC-fönster jag monterar...

När det gäller fogskum antar jag väldigt många råkat ut för kladdande fogskum som klistrar och kladdar överallt och känns helt okontrollerbart. Aldrig mer...! Men om man lärt sig vara försiktig och kan hantera det så vet inte jag något som är enklare och bättre? Nu senast köpte jag en fogskumspistol på Biltema som ger ett bättre grepp att hålla i plus att man kan justera flödet, vilket sammantaget ger en helt annan kontroll. Det och rengöringsvätskan gör att man kan avbryta och spruta lite i flera omgångar.
Stora treglasfönster väger tungt! Med fogskum så sitter fönstren bergfast och tätt. De går inte att efterjustera, men varför ska man göra det? Det gäller bara att sätta dem rätt på en gång... Karmskruv och drev är svårare och jag tror inte det sitter lika säkert?
 
Kompiz roggan999 skrev:
Det är PVC-fönster jag monterar...

När det gäller fogskum antar jag väldigt många råkat ut för kladdande fogskum som klistrar och kladdar överallt och känns helt okontrollerbart. Aldrig mer...! Men om man lärt sig vara försiktig och kan hantera det så vet inte jag något som är enklare och bättre? Nu senast köpte jag en fogskumspistol på Biltema som ger ett bättre grepp att hålla i plus att man kan justera flödet, vilket sammantaget ger en helt annan kontroll. Det och rengöringsvätskan gör att man kan avbryta och spruta lite i flera omgångar.
Stora treglasfönster väger tungt! Med fogskum så sitter fönstren bergfast och tätt. De går inte att efterjustera, men varför ska man göra det? Det gäller bara att sätta dem rätt på en gång... Karmskruv och drev är svårare och jag tror inte det sitter lika säkert?
Då kan man skippa fuktaspekten helt. PVC fönster är lite speciellt, men självklart kan även dessa behöva justeras över tid. Karmskruv är nog ingen hit i PVC, men karmhylsa och skruv bör funka utmärkt och blir såklart minst lika stadigt. Problemet med fogskum är ju om omkringliggande konstruktion rör sig och pressar ihop eller drar isär karmen. Med hylsor går detta att justera.
 
F falkn skrev:
Problemet med fogskum är ju om omkringliggande konstruktion rör sig och pressar ihop eller drar isär karmen. Med hylsor går detta att justera.
Vi får se hur det utvecklar sig! De gamla fönstren satt dikt an runt om, varken drev eller isolering fanns det plats för... Justermånen var alltså lika med noll, så varför krångla till det? :) Det har ju funkat bra ändå sen 1947. Så på den linjen är det :rofl::crysmile:. Lite tröga att öppna har de varit, men det berodde nog mest på gammal färg och att de så sällan öppnades... kanske? Karmen satt spikad utifrån så den monterades tydligen före alla plankskikt som väggen är uppbyggd av.
Fönstren hade gått att göra i ordning, men jag valde att byta till modernare. Undrar om gammalt fönsterglas kan vara värt något? Gammalt och ojämt glas kan nog vara svårt att hitta? :rolleyes:
 
F falkn skrev:
Nej, det är inte alltid bra att täta på båda hållen. Speciellt inte om fönstren är i trä.
Varför skulle inte det vara bra?
Tar skummet inte in någon fukt, vilket det inte gör, så behöver det inte släppa ut någon heller.
F falkn skrev:
Problemet med fogskum är ju om omkringliggande konstruktion rör sig och pressar ihop eller drar isär karmen. Med hylsor går detta att justera.
Det finns särskilt fogskum för fönster och dörrmontage. Det är lite mer flexibelt, och klarar rörelser:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/fogskum-000155/

PS
Har själv monterat många fönster och dörrar med skum, utan några som helst problem.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skulle inte det vara bra?
Tar skummet inte in någon fukt, vilket det inte gör, så behöver det inte släppa ut någon heller.

Det finns särskilt fogskum för fönster och dörrmontage. Det är lite mer flexibelt, och klarar rörelser:
[länk]

PS
Har själv monterat många fönster och dörrar med skum, utan några som helst problem.
Ni får göra hur ni vill, men det är inget man sysslar med i nyproduktion. Faktum kvarstår att man bör kunna justera fönstret i framtiden, vilket inte går om man monterar i skum. Det gäller ju i och för sig PVC-fönster generellt. Tunga fönsterdörrar t.ex. kommer alltid hänga ner sig lite över tid och behöva justeras med några års mellanrum.
 
  • Gilla
Kompiz
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.