Huvudsaken är att kopplingen trivs... Vissa material i friktionskivorna kan lösas upp av vissa oljor, och vissa kunde svälla... Men nu ska jag inte skrämma upp dig i onödan, jag är rätt övertygad om att vad du än petar i där blir bra... Vad gäller mängden brukar det finnas en nivåskruv på sidokåpan...
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
R RalleB skrev:
Kör på:
[länk]

Gjord för våtkoppling och håller JASO MA2 standard.
Funkar för både 2-takt och 4-takt

Bra du påminde om oljan där! Har fått många olika förslag nu hahs svårt.. till nästa motor
Blir det instruktionsbok
 
På facebook finns en/flera veteranmopedgrupper, där kommer du få svar direkt.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
MathiasS MathiasS skrev:
På facebook finns en/flera veteranmopedgrupper, där kommer du få svar direkt.
Jasså , synd man ej har favebook dådå , fråga du åt mig ...avanti motor typ vet ej modell o visa min olja som jag använt om jag ska ha nån annan
 
R
Olja till växellådan är inget konstigt egentligen, det viktiga för din del är att oljan är gjord för våtkoppling.

Och använd inte bilolja, använd en olja som är gjord för mc och våtkoppling.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
R RalleB skrev:
Olja till växellådan är inget konstigt egentligen, det viktiga för din del är att oljan är gjord för våtkoppling.

Och använd inte bilolja, använd en olja som är gjord för mc och våtkoppling.
Okej , hur vet man det är våtkoppling , hur ser/vet man att man har det? Är det bilolja jag haft innan ..tråkigt isf
 
R
Jag länkade ju till en olja som funkar för dig, den håller JASO-MA standard dvs är gjord för våtkoppling.

Hur man ser att man har våtkoppling har du ju fått svar på, man ser din koppling genom hålet på din bild där du hade skruvat bort pluggen till kåpan som håller oljan.

De flesta mc/mopeder har våtkoppling.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
R RalleB skrev:
Jag länkade ju till en olja som funkar för dig, den håller JASO-MA standard dvs är gjord för våtkoppling.

Hur man ser att man har våtkoppling har du ju fått svar på, man ser din koppling genom hålet på din bild där du hade skruvat bort pluggen till kåpan som håller oljan.

De flesta mc/mopeder har våtkoppling.
Ok då är jag med ! Ja kan testa den , jag ska tömma det gamla.. inga problem att det blir lite blandat?
 
Din motor kommer funka på båda oljorna i bensinen. 2% är lagom för alla med nållagradagrad kolvbult, 3-4 % om den är glidlagrad. men för att få reda på det får man plocka av toppen/kolven o kolla.
Ju mer olja, ju sämre effekt.

Angående växellådan har typ 99% av mopederna motorolja, vanligtvis använder man gräsklipparolja SAE 30.
 
  • Gilla
JeLö och 1 till
  • Laddar…
R
Obs! Ingen av de oljorna du länkade till är för växellåda om det var det du menade.

Det är oljan som du ska ha i bensinen, syntetolja är bättre än mineralolja.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
R RalleB skrev:
Obs! Ingen av de oljorna du länkade till är för växellåda om det var det du menade.

Det är oljan som du ska ha i bensinen, syntetolja är bättre än mineralolja.
Ja nä jag vet , ville meat se vilken som var bästa, nu har jag den mineraliska kanske får pynta i syntet nästa gång tanken e tom då.. om man kan blanda så..
 
Det har sagts tidigare; det är inte noga vad det är för olja i motorn. I de allra flesta fall, och sannolikt 99,9% av alla manuellt växlade mopeder, så funkar vilken motorolja som helst lika bra som mc-olja. Den dunken du har med 10w30 duger fint.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
M Maximarcus skrev:
Det har sagts tidigare; det är inte noga vad det är för olja i motorn. I de allra flesta fall, och sannolikt 99,9% av alla manuellt växlade mopeder, så funkar vilken motorolja som helst lika bra som mc-olja. Den dunken du har med 10w30 duger fint.

Ja det har ju gått på det länge innan så antagligen;) vet dock ej om jg kanske ska satsa på syntetiska 2 takts oljan istället o blanda med bensinen för när man läser om den så är dom syntetiska oljorna lite bättre , tydligen men har mineraliska i nu men om tanken blir tom kanske det går o blanda i den syntetiska , borde inte skada om jag tömmer o det blir lite blandning av den mineraliska o syntetiska ..i think
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.