Hej.

Vi bor i en bostadsrätt byggd -82, jag gissar att även plastmattan i duschen är från detta år. Den har nu släppt runt golvbrunnen ca 10 cm runt om. Väggarna i duschen är kaklade.

Frågan är om det är pga ålder eller om det är ett fuktproblem?

Om man vill åtgärda snabbt och enkelt, vad ska man då göra - ny matta? (Den är säkert bara 1m2, den är skarvad precis utanför en upphöjning för att vattnet inte ska rinna ut). Vad kostar det ungefär?
 
duschkabin
 
Vi vill alltså inte ha duschkabin utan åtgärda bubblan på enklaste sätt.
 
Frågan är varför den har släppt. Kan det har kommit in fukt under pga av otäthter runt/i/under/sidan av brunnen? Det åtgärdas inte i en handvändning.
 
Ja, det är det som är frågan. En från HSB ska komma hit och kolla på det iaf, i värsta fall får man väl byta matta. Tycker dock själv att det inte borde vara fukt utan mer vanligt "släpp".

Nån som har pejl på vad det kostar att riva ut och lägga in ca 1 kvadrat plastmatta?
 
Hej,
vår matta under badkaret hade också släppt. Det var ett fuktproblem runt golvbrunnen. Så vi har fått riva ut hela mattan och knackat bort den blöta betongen och gjutit runt den nya golvbrunnen.

Som tur var upptäcktes det vid överlåtelsebeskitningen så att kostnaden står säljaren för. :)

Om du har riktigt otur kan det vara golvbrunnen som läcker. Men förhoppningsvis är det som du säger att plastmattan har släppt.
 
Man behöver inte googla länge för att få reda på att man alltid måste byta golvbrunnen om man byter golvbeläggning. Du måste dessutom anta att du har fått fukt i materialet under mattan, så du måste riva upp och torka och göra en fuktmätning. Om det inte är torrt kommer det att släppa igen, och igen, och igen... :-/

//P
 
Ok, jo jag hoppas ju den bara släppt pga ålder. :-/

Nån som har en uppfattning om pris på det?
Jag tror att föreningen står för det om det är fukt eller fel på brunnen, men det vore intressant att veta vad det kostar att dels bara byta ut mattan och dels behöva byta brunn osv.
 
Ja, det är ju bara en liiten del av duschen också så det är inte större problem. Vill bara få situationen klar för mig och vilka ev. pengar det handlar om.

Vi ska nämligen flytta och det var på visning som en undrade om detta så jag tyckte det var lika bra att grotta ned mig i problematiken och se om det är vi eller föreningen eller båda som ska göra nåt samt om det är fukt eller inte.

Å andra sidan bör man ju (och ska) vara inställd på som köpare att badrum som är 20-25 år bör göras nåt åt, det är precis den situationen i det hus vi köpt där badrummet är orginal från 76 så det ska vi göra om bums.
 
C
Sitter mattan 100% tätt i anslutningen till golvbrunnen? Annars har du nog nästan garanterat ett vattenskadat golv! Kan dessutom tyvärr pågått ganska länge innan det går så långt att mattan släpper.

Golvet och avloppet (ink. golvbrunnen) räknas normalt till själva fastigheten vilket dels innebär att det är föreningens ansvar att fixa detta, och dels att du faktiskt inte får fixa med dessa på egen initiativ utan föreningens tillstånd! Föreningen kan sedan kräva dig på ersättning för detta, men endast om det kan bevisas att du orsakat skadan genom oaktsamhet.

Du själv ansvarar sedan för ytskiktet (matta/kakel) och tätskikt.

Se till att golvbrunnen blir bytt, golvbrunnarna från 80-talet kan vara hopplösa att få helt täta mot tätskiktet.
 
Intressant ,, Har identiskt problem, skrev till styrelsen och undrade om dom inte var intresserade av att besiktiga min dusch eftersom jag tyckte att vi hade ett gemensamt problem ( huset kan ju få skador), Fick svaret att allt var mitt problem Besiktning, och åtgärdande skulle jag stå för och att det inte angick styrelsen vad jag gjorde,
 
[Fick svaret att allt var mitt problem Besiktning, och åtgärdande skulle jag stå för och att det inte angick styrelsen vad jag gjorde]

Lustigt svar, för om fukten gått ner i betongen så är det föreningens ansvar.
Förenklat kan man säga att allt som man ser i lgh är ditt ansvar. Det underliggande är BRFs.

Så om fukten kommit ner i betongen så skall BRFs försäkring användas. Brf skall stå för avfuktningen osv.
OCH/Men för att de skall komm åt "sitt" material så måste rör osv demonters och återmonteras.
Kostnaderna som du kan åka på är ytskiktskostnerna(inkl tätskikt) och ev åldersavdrag på rör mm. Golvbrunn och ev byte tillfaller BRF.
Lycka Till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.