Hej,

Jag har en tråd här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1095670545

Men eftersom hustypen jag efterfrågar är ny så har jag inte fått många svar.
Så om jag formulerar mig såhär istället: kan någon ge mig lite feedback på Skanskas hus och arbete. Framförallt kvaliteten på själva byggnationen, men givetvis även på administrativt, service mm. och prisvärdhet.
Vi står i valet att välja mellan en totalentreprenad genom Skanska (hus, tomt och område) eller söka egen tomt och bygga själv via husfirma. Vi tycker det är svårt att väga kostnader, valfrihet och enkelheten... Huset genom Skanska fullutrustat med "det bästa av det mesta" inkl. tomt ligger på ca 16 000:-/ kvm. Eftersom vi inte stått i någon tomtkö så har ju även detta betydelse (till Skanskas fördel)

Tips och råd?
 
Det beror väl lite vilken landsände du talar om, och vilken byggteknik (lättbetongstomme eller trä?) skanska använder just där. Häromkring i skåne har Skanska ett lite skamfilat rykte efter en del strul. Stor entrepenör innebär en enormt resursstark motpart vid ev konflikter.

Annars är 16000/kvm,om du menar exkl tomt, vad de mest exklusiva trähusfabrikanterna och många stenhusföretag ligger på. Jag skulle gissa att du får avsevärt mer för pengarna om du står ut med att vänta i tomtkö eller hittar tomt privat. Valmöjligheterna blir dessutom nästan övermäktiga!

Det enda som gäller är att detaljgranska leveransbeskrivningar mellan olika alternativ och jämföra kostnadsbilden. Det är mycket jobb, men det är också en stor investering.
 
Tack för tipset...
Priset jag angav ovan är dock inkl. tomt och med en hög standard på utrustning.
Huset ska byggas i Löddeköpinge, så jag blir ju lite nyfiken på vilka "problem" det skamfilade ryktet gett Skanska i Skåne?

 
Det jag känner till i detalj är ett par bekanta som fick börja sitt husboende med att bryta upp parketten - plattan var inte tillnärmesvis torr när man började bygga.

Alla kan göra fel, men det som är avgörande IMHO är hur man hanterar felen. Skanska gjorde i det här fallet inte ett skvatt, processen mellan dem och försäkringsbolaget (eller om det var GarBo) pågår fortfarande.
 
Har absolut ingen referens på Skanska men jag vet vilket område i Lödde du är sugen på! Skanska har ju redan byggt där (Kopparmyntet). Kanske kan någon som bor där nu svara.
Rent generellt tror jag nog att det är bättre att anlita något av de stora företagen när det handlar om ett sånt här område (för du kan ju inte välja, vill du bo här är det Skanska eller ingen - eller hur?). De har gott om resurser att ta tag i saker och ting.

Det är värre för oss - vi ska bygga på Mellanvången (alldels bredvid) - och har köpt tomt av kommunen. Således - nu nar vi fått ritningarna på vårt drömhus - gäller det att hitta någon som vill bygga det till oss till en rimlig kostnad!

Lycka till !

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.