I min iver att dra nätverkskabel mellan våningsplanen här hemma lyckades jag borra för nära ett ventilationsrör vilket resulterade i ett litet hål. Jag kan inte nå hålet med fingrarna och inte heller se in i utrymmet där det är. Jag upptäckte det helt enkelt när jag skickade in en liten inspektionskamera för att inspektera mitt borrade hål.

Närkontakt av två borrade hål i byggmaterial med en reva i bakgrunden, troligtvis skadat ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden ovan ser ni två borrade hål. Borret som använts är 14 mm i storlek vilket innebär att revan i ventilationsröret nog bara är några få mm i storlek.

Nästa bild visar samma borrade hål men bilden är roterad. Det lila ni ser är ett sugrör jag fört in.

Inspektionskamera bild av borrade hål med ett lila sugrör nära ett revat ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När sugröret närmar sig hålet uppstår ett visslande ljud vilket alltså innebär att luft strömmar ut från röret. Obra tänker jag eftersom detta är i bjälklaget mellan våningarna och där skall inte utomhusluft sippra ut.

Nu är frågan hur jag kan täta hålet. Eftersom jag kan föra in ett sugrör tänker jag att jag borde kunna spruta in något med fogspruta för att laga hålet. Men vad är lämpligt att använda? I nästa bild ser ni hur jag satt sugröret på en tub våtrumssilikon men jag misstänker att det finns något lämpligare att använda. Vad tror ni?

Ett sugrör kopplat till en tub våtrumssilikon på ett vitt bord, med byggverktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker att jag vill ha något som är hyffsat lätt att applicera och som torkar hyggligt fort. Ventilationen stänger jag av innan för att stoppa luftflödet.

Vad är lämpligt att använda tro? Sättlim?
 
A
Du kan ta precis vad för klet som helst! Standard ventilationsfogmassa är av typen akrylfog.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A Acido skrev:
Du kan ta precis vad för klet som helst! Standard ventilationsfogmassa är av typen akrylfog.
Ventilationsfogmassa. Är det tillräckligt lättflytande för att pressas genom ett sugrör och "flyta" in i och över hålet bra? Jag tänker att jag inte har så många försök att få det tätt och misslyckas jag så måste kanske golvet brytas upp för att kunna komma åt. Det kan också bli svårt att se själva hålet efter att jag försökt laga så jag vill ju ha så goda chanser som möjligt att få det helt tätt på första försöket så att säga. Bäst hade nästan varit om det varit ett svagt undertryck i röret så det sögs in i hålet men det blir nog svårt att få till.
 
A
P På Fritiden skrev:
Ventilationsfogmassa. Är det tillräckligt lättflytande för att pressas genom ett sugrör och "flyta" in i och över hålet bra? Jag tänker att jag inte har så många försök att få det tätt och misslyckas jag så måste kanske golvet brytas upp för att kunna komma åt. Det kan också bli svårt att se själva hålet efter att jag försökt laga så jag vill ju ha så goda chanser som möjligt att få det helt tätt på första försöket så att säga. Bäst hade nästan varit om det varit ett svagt undertryck i röret så det sögs in i hålet men det blir nog svårt att få till.
det beror på fabrikat men det är bara att testa att trycka igenom sugröret. Får det plats med vprör är det att föredra.
 
Använd då silikon som är hyffsat lättflytande jämfört med ett sättlim.
 
Man kan göra det lätt för sig och bara trycka dit en bättre bit tejp.... förutsatt att man kommer åt. Garanterat mindre kladdigt iaf

Såg nu att du inte nådde. Ignorera mig.
 
Måtta ut vart du har hålet. Ser ut som cirka 20-30cm in?
Hur många kablar ska du ha igenom?


Spontant hade jag provat med nån relativt lätt silikon via kanske inte ett sugrör men något liknande. Om det går åt helvete så skulle jag försöka öka diametern på kabeln (om det behövs) och sen silikonat kabeln så den tätar.
 
A Acido skrev:
det beror på fabrikat men det är bara att testa att trycka igenom sugröret. Får det plats med vprör är det att föredra.
Ett VP-rör blir troligen för stort men framför allt blir det för mycket klet tror jag. Hålet/revan är inte större än ett sugrör i bredd som man ser på bilden.


F falkn skrev:
Använd då silikon som är hyffsat lättflytande jämfört med ett sättlim.
Spelar det nån roll vilken typ av silikon och hur är det med bästföre-datum för silikon? Tuben jag hittade här hemma är våtrumssilikon och det står 12 augusti 2020 på den. Det står ju inte uttryckligen att det är till för detta ändamål eller att det fäster på metall men det kanske det gör. Hur är det med åldersbeständigheten? Det är förstås bra om man kan lita på att det håller i 40 år eller så då jag inte planerar att skicka in kameran och titta till min lagning varje år


S sparv3n skrev:
Måtta ut vart du har hålet. Ser ut som cirka 20-30cm in?
Hur många kablar ska du ha igenom?

Spontant hade jag provat med nån relativt lätt silikon via kanske inte ett sugrör men något liknande. Om det går åt helvete så skulle jag försöka öka diametern på kabeln (om det behövs) och sen silikonat kabeln så den tätar.
Det är inte runt kabeln det skall tätas, det är bara hålet på röret. Jag drog kabeln på ett annat ställe till slut eftersom jag misslyckades med att borra där jag först försökte och vill ogärna slira med borren och göra hålet i ventilationsröret ännu större. Det stora problemet är just att det inte går att se vad man gör där inne förrän efteråt när man drar ut borret och skickar in inspektionskameran.


Jag hittade denna tråd som inte precis handlar om att laga hål men där diskussionen går kring olika typer av fogmassa.
https://www.byggahus.se/forum/threads/baettre-fog-aen-akrylfog-latexfog.252801/

I tråden länkas bl.a. till detta:
http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501

Jag känner att jag har svårt att avgöra vad som egentligen borde passa bäst. Kanske blir det att besöka en fackhandel och se om någon med bra kunskap kan vägleda vilken typ av produkt som passar bäst.
 
A
Tror du oroar dig lite för mycket! Har sett diverse lagningar av spirorör med heltäckningsmattor, färghinkar, tuggumi, snusdosor, strumpor, cykelslang etc. Fullt fungerande ventilationssystem!
För mycket klet ska du inte vara orolig för! Det går nästan inte :geek:
 
Fogskum?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A Acido skrev:
Tror du oroar dig lite för mycket! Har sett diverse lagningar av spirorör med heltäckningsmattor, färghinkar, tuggumi, snusdosor, strumpor, cykelslang etc. Fullt fungerande ventilationssystem!
För mycket klet ska du inte vara orolig för! Det går nästan inte :geek:
Så är det helt klart. En svaghet jag har ‍:rolleyes:

Det är bara det att jag inte har lust att fylla utrymmet där inne med något men ändå inte lyckas täta hålet helt. Är rädd att första lagningsförsöket helt enkelt inte blir bra och att sikten för inspektionskameran sen blir obefintlig pga för mycket klet i vägen. Att få in fuktig utomhusluft som på sikt leder till mögel där inne är det jag vill undvika genom att få det helt tätt och lyckas jag inte med det blir det att bryta upp golvet antar jag. Så jag vill göra ett bästa möjliga första och förhoppningsvis enda försök helt enkelt.
 
A
Har du ftx? Är det en tilluft eller frånluftskanal?
 
A Acido skrev:
Har du ftx? Är det en tilluft eller frånluftskanal?
Ja det är FTX. Tilluft. Hade det varit frånluft hade jag nog inte brytt mig så mycket.
 
A
Okej! Hade det hänt hos mig hade jag fyllt det felborrade hålet med klet och sen sovit gott om nätterna ändå. Det är så marginellt lite luft som kryper ut där.
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
P På Fritiden skrev:
Ja det är FTX. Tilluft. Hade det varit frånluft hade jag nog inte brytt mig så mycket.
Du tänker tvärs om.
Uteluft blir torr när den värms upp inne i husstommen. Frånluft innehåller alltid mer fukt och fukthalten stiger om den kyls av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.