Vore jag TS skulle jag bara sitta still i båten. Möjligen fundera på när skalet var klart och vara beredd att hävda det som dagen då svartbygget var klart. Det är ju i princip bara det kommunen kan se i efterhand på flyg-/satellitfoton.

Tre–fyra år kvar i ovisshet kanske, sen är regelbrottet preskriberat. Om vi inte pratar strandskyddsområde då det inte finns någon preskriptionstid där.
 
Vi byggde Attefsllshus som komplementsbostadshus för 2-3 år sedan. Då kom Miljö- och Byggnadsnämnden på platsbesök efter att slutanmälan var inskickad av entreprenören, och gjorde en mycket detaljerad inspektion. Efter detta fick vi slutbesked, och innan slutbesked fick man inte inreda eller använda bygget.

i startbeskedet står att det upphör att gälla 2 år efter att det gavs.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vore jag TS skulle jag bara sitta still i båten. Möjligen fundera på när skalet var klart och vara beredd att hävda det som dagen då svartbygget var klart. Det är ju i princip bara det kommunen kan se i efterhand på flyg-/satellitfoton.

Tre–fyra år kvar i ovisshet kanske, sen är regelbrottet preskriberat. Om vi inte pratar strandskyddsområde då det inte finns någon preskriptionstid där.
Hej,
Tackar för svaret, måste bara understryka att frågan är hypotetiskt ställd. Jag är tämligen säker på att jag följt alla regler.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
S Strontus skrev:
Är det verkligen så? Enligt mittbygge.se [länk]

"Det är kommunen som har bevisbördan vid ingripanden. Kommunen kan inte ta ut byggsanktionsavgiften om byggnadsnämnden inte låtit den som byggt olovligt, fått möjlighet att yttrande sig inom 5 år efter överträdelsen."

Men det står även att:
  • Kommunen kan utfärda ett föreläggande för att få till rättelse vid avvikelse från bestämmelser i bygglagstiftningen.
  • Föreläggande följer med till ny ägare när en fastighet säljs om den tidigare ägaren inte har följt beslutet. Den nya ägaren kan då få ta kostnaden.
Ja, det är så faktiskt. Man måste kunna bevisa. Som köpare är det otroligt viktigt att man kollar upp att det finns bygglov på allt, även bodar m.m. Men "ingen" gör det. Var kommer de ifrån? Månen eller? Man behöver ta reda på en hel del innan fastighetsköp. Eller orkar de inte? Jag vet inte, jag bara gapar över att många bara går och köper ett bostad utan att kolla upp?

Jag var nyfiken på Idrottsgatan i Göteborg, så jag tog mig dit och tittade på det. Bra lärdom var det. Där har några lagt miljonbelopp på att köpa rena svartbyggen.
Den inte helt okända Mäklarfirman Erik Olsson skötte om försäljningen, men full rätt. De har ingen skyldighet att kontrollera om det är svartbyggen de säljer. Nu sitter köparna i skiten och beklagar sig för att de inte kollade upp innan. Tyvärr har de sig själva att skylla. Ett tips som få gör, men ändå. Som köpare anlita en mäklare som konsult och låt de kolla upp allt åt dig om du inte hinner osv. I Danmark gör de så en hel del. Kostar några tusen, men vad spelar det för roll.

Lita på säljande mäklaren om att det finns bygglov, jo jag tackar jag. och "de trodde på..." tror gör man bäst i kyrkan!.

Artikel från Göteborgs-Posten i höst i år:

Tre lägenheter i Bagaregården som sålts för miljonbelopp saknar bygglov – något som satt köparna i en mycket svår situation. Det handlar om en omgjord villa som av byggnadsnämnden konstaterats vara ett svartbygge. En av de som drabbats är Rosita Mansouri. Eftersom hon köpte av en mäklare från Erik Olsson och hennes bank gjorde kontroller, trodde hon att allt var i sin ordning.
Affären gjordes upp i juni 2017 hos Erik Olsson, vars styrka, enligt den egna reklamen, sitter i detaljerna och där ambitionen är ”att erbjuda en modern mäklartjänst som minimerar det oroliga pirret i magen för alla inblandade”.

Rosita Mansouri betalade 3 010 000 kronor för trerumslägenheten på bottenvåningen i villan.
"Litade på att mäklaren visste vad han sysslade med"
De bodde bra i en villa i Stora Höga men ville till Göteborg för att sonen, handbollsstjärnan William, skulle få närmare till sina studier och träningar.

– Det är klart man kan säga att vi borde ha kollat bättre. Men lika väl som att jag litar på att den läkare som ska operera mig är legitimerad och vet vad han gör, så litade jag på att mäklaren visste vad han sysslade med, säger Ulrika Andersson Moberg.

LÄS MER: Här har svarta lägenheter sålts – i ombyggda villor

LÄS MER: Civilekonomen: "Finns förmodligen tusen vindar som är inredda på det sättet"

Ulrika Andersson Moberg och Jesper Andersson köpte sin lägenhet i september 2016, för 3,9 miljoner kronor. Mäklaren var den samme, hos Erik Olsson, som sålde till Rosita Mansouri.

Han hade även sålt lägenheten högst upp i huset, redan i juni 2016.

Lägenheter såldes innan det fanns ekonomisk plan
När dessa två första försäljningar gjordes, fanns ingen ekonomisk plan registrerad för bostadsrättsföreningen. Sådana försäljningar får inte göras, enligt bostadsrättslagen.

Lägenheten högst upp i huset såldes våren 2018 vidare till de nuvarande innehavarna Daniella Söderberg och Tobias Andersson.

De är båda i 35-årsåldern och flyttade hit när de bestämt sig för att bli sambor.

Daniella och Tobias köpte genom ett annat av Sveriges större mäklarföretag: Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Jag har litat på mäklare, speciellt från de större firmorna. Men jag har kommit till insikten att det är en falsk tilltro. De tar en jäkla massa pengar för att lägga upp en annons på Hemnet, men tar inget ansvar. Vi frågade vår mäklare om det fanns bygglov. Hon återkom, efter att ha frågat säljaren, med beskedet att det fanns, berättar Tobias Andersson.

De betalade knappt tre och en halv miljon kronor för lägenheten.

De miljontals kronor som lägenheterna kostat – totalt drygt tio – riskerar nu att vara förlorade för de tre familjerna som bor i dem. Detta på grund av ett fundamentalt fel i denna bostadsrättsförening: huset är ett enfamiljshus och byggnadsnämnden har sagt nej till att i efterhand legalisera de tre lägenheterna genom att ge dem bygglov.
 
Redigerat:
F Freddan#1 skrev:
Ja, det är så faktiskt. Man måste kunna bevisa.
Men inget av det du skriver handlar om/beivsar att det är ägaren som har bevisbördan, bara att man bör kolla upp ev. bygglov innan köp.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
F
S Strontus skrev:
Men inget av det du skriver handlar om/beivsar att det är ägaren som har bevisbördan, bara att man bör kolla upp ev. bygglov innan köp.
Ägaren har alltid bevisbördan. Sedan kan man ju begära skadestånd och låta köpet gå tillbaka om man har tur, hävda olika saker, falska dokument, osv. Men en lagfaren ägare är alltid ansvarig. Kolla upp med Lantmäteriet om du inte tror på det.
 
F
F Freddan#1 skrev:
Ägaren har alltid bevisbördan. Sedan kan man ju begära skadestånd och låta köpet gå tillbaka om man har tur, hävda olika saker, falska dokument, osv. Men en lagfaren ägare är alltid ansvarig. Kolla upp med Lantmäteriet om du inte tror på det.
Detta var ett svar på ett annat ämne, men moderator har flyttatt det hit. Begriper inte varför.
Bra om de kan ta bort det helt,
tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.