Har ett isolerat förråd byggt på L-element och gjuten platta. I ett av dörrhålen möts golvet och markbetongen
som finns utanför förrådet. I denna tröskellösa skarv är golvet sprött och tunt pga att det missades att skära ur
frigoliten i dörrhålet, och har nu börjat spricka. Nu undrar jag hur jag ska fixa till detta? Vill helst undvika tröskel.
En närbild av en sprucken tröskellös skarv mellan ett betonggolv och markbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken skarv mellan isolerat golv och markbetong utanför förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är inne på att skära ur ett ca 2cm spår i betongplattan längs med sprickan och sen fylla med något lämpligt
material. Betong? Känns som det kommer att spricka det med. Eller kanske såga upp ett smalare spår på max
nån centimeter och fylla med elastisk fogmassa av nåt slag? Vad i så fall?

Vore tacksam om jag kunde få lite tips och idéer av er

mvh/ Moribusken
 
Eftersom du har frigolit en bit in bör du skära upp och ta bort frigoliten några centimeter ner och sen gjuta igen. Förmodligen är frigoliten 100 mm djup. Skär ett spår med vinkelslip 3-4 cm djupt och krafsa bort frigoliten. Gjut igen med lämplig betong. Expanderbetong är bäst, men finbetong funkar också.
 
F falkn skrev:
Eftersom du har frigolit en bit in bör du skära upp och ta bort frigoliten några centimeter ner och sen gjuta igen. Förmodligen är frigoliten 100 mm djup. Skär ett spår med vinkelslip 3-4 cm djupt och krafsa bort frigoliten. Gjut igen med lämplig betong. Expanderbetong är bäst, men finbetong funkar också.
Tack för svar. Expanderbetong var ngt nytt. Ska kolla lite på det. Du tror inte det finns risk att det spricker när det blir så pass tunt?
 
Nej, det bör det inte göra. Det kan dock fortfarande bli en tunn spricka mellan gjutningarna, men det kommer du aldrig ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.