Hej!
Jag har efter bergvärmeinstallation fått rörelse i bjälklaget på övervåningen vilket gett sprickor i badrummet och andra ställen i huset som är byggt 1864 och totalrenoverat 2010 med vattenburen värme.

Vid skadeanmälan när sprickorna uppstod stängde försäkringsbolaget ärendet omedelbart med hänvisning att försäkringen inte täcker sättningar.

För nån vecka sedan började duschvatten rinna genom tätskiktet ner i tvättstugan. Försäkringsbolaget skickade en besiktningsman som konstaterade att det är rak genomrinning i tätskiktet, att avloppet är opåverkat och att det inte är någon lagrad fukt i innertaket på tvättstugan.

Därefter fick vi ett handskrivet beslut att försäkringsbolaget ersätter nytt badrum avseende arbete och material för väggar (5% åldersavskrivning), men att vi får stå för golvet själva. Jag skulle därefter begära in offert från alla lokala snickeri/plattsättare/VVS för jobben och lämna in dessa till handläggaren. Jag bad att få beslutet skriftligt, men han sade nej hänvisat till GDPR, vilket jag tycker är jättekonstigt eftersom det är mina egna personuppgifter det gäller.

Ingen av firmorna jag begär offert från har hört talas om man särar på golv/vägg i arbetskostnaden.
Har jag råkat ut för en handläggare som gör en smidig lösning till min fördel eller är det något annat tankesätt bakom?
 
Det här är ju speciellt då det ursprungligen är din sättning som orsakar skadan.

Sen ersätter tydligen försäkringsbolaget ändå trots att det är en följdskada. Det är antagligen nån paragraf som ger dig ersättning för en specifik del av skadan.

Det är inte alls ovanligt att man delar upp konstruktionen i delar ur ersättningshänseende. Däremot skulle jag säga att det är ovanligt att man får ersättning för en skada som beror på en annan skada som man redan nekats ersättning för.
 
Lite Off Topic. Jag antar att sättningen kom med borrningen? Borde inte borrfirmans försäkring ta den skadan?
 
H hempularen skrev:
Lite Off Topic. Jag antar att sättningen kom med borrningen? Borde inte borrfirmans försäkring ta den skadan?
Nej, enligt inspekterande byggingenjör är det bara bjälklagssättning på övervåning pga värmeexpansion. Undervåningen har inga sättningar. Borrhålet är 30 meter från huset pga närhet till avloppsbädd.
 
Som sagt. Jag tolkar att förs. bolaget inte ersätter golvet, för att det är golvet som är själva felet. Som vid vattenskada från rör så ersätter de inte själva röret som en del av vattenskadan. Men möjligen som ”maskinskada”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.