Äntligen får jag mitt hål i backen! I morgon kommer borrgubbarna och fixar en 160m energibrunn till bergvärmeanläggningen. Inkoppling borde ske de närmaste dagarna.


Hoppas nu att det blir riktigt sibirienväder i nån månad nu så man kan gotta sig åt besparingen.....:)
 
Du har fått ett mail!
 
Jag har köpt ett helhetsåtagande från en stockholmsbaserad leverantör, anbuden för just min anläggning varierade mellan drygt 130kSEK till drygt 150KSEK, jag valde ett alternativ som prismässigt ligger mitt i detta intervall av orsaker ej relaterade till priset.

Ytan som skall värmas är på cirka 260kvm och dimensionering av anläggningen är gjort utifrån tidigare förbrukningssiffror samt beräkningar av behov efter renovering som pågår nu. Anläggningen är optimerad för lång gångtid för kompressor och varmvattenproduktionen är överdimensionerad för att hantera störttappning i bubbelbad. Energibrunnen är tilltagen något extra för att säkerställa god verkningsgrad och eliminera risken för försämrad prestanda på sikt, borrdjup 160m.

Ingående komponenter är en Nibe Fighter 1210-7, en 500liter acktank från Borö, en rostfri elberedare från norska Ozo. Till detta finns en rad ventiler för att kunna koppla bort radiatorkrets under den varma delen av året, men ändå kunna köra acktank+golvvärme.

Nästa gång kommer jag sannolikt köpa lösa delar och montera själv och på så vis spara 30-40% i investering. Det skulle jag dock inte rekommendera om man inte känner sig väl förtrogen både med dimensionering av anläggningen och har tummarna på rätt ställe i handen. Det finns pengar att spara men det kan också bli väldigt fel om anläggningen dimensioneras fel eller om man har svårt att hantera dom hantverkare man ändå behöver använda (borrning, slangsättning tex).

Vill man ha en mer standardbetonad anläggning skulle det antagligen funka rätt bra utan acktank och elvb och kostnaden sjunker 8-10k genom detta. Vill man snåla kan man också borra 10-20meter kortare och det fungerar ändå, men jag tycker det är fel ställe att snåla på.

Mvh,
Mathias
 
MathiasS skrev:
Äntligen får jag mitt hål i backen! I morgon kommer borrgubbarna och fixar en 160m energibrunn till bergvärmeanläggningen. Inkoppling borde ske de närmaste dagarna.


Hoppas nu att det blir riktigt sibirienväder i nån månad nu så man kan gotta sig åt besparingen.....:)
Tilläggas kan göras att det nu finns ett hål i marken och slangar indragna i huset. Mot slutet av veckan siktar vi på att få sprit i röret och anslutning till värmepumpen. Jag och borrfirman har också olika uppfattning om vad som menas med "grovåterfyllning" men jag lever i tron att det löser sig till det bästa inom kort. När allt är på plats och entrepenaden avslutad kan jag återkomma med en slutrapport med namngiven leverantör. Ännu sålänge överskuggas eventuella negativa inslag av det positiva så jag är nöjd..... ;)
 
MathiasS skrev:
Tilläggas kan göras att det nu finns ett hål i marken och slangar indragna i huset. Mot slutet av veckan siktar vi på att få sprit i röret och anslutning till värmepumpen. Jag och borrfirman har också olika uppfattning om vad som menas med "grovåterfyllning" men jag lever i tron att det löser sig till det bästa inom kort. När allt är på plats och entrepenaden avslutad kan jag återkomma med en slutrapport med namngiven leverantör. Ännu sålänge överskuggas eventuella negativa inslag av det positiva så jag är nöjd.....  ;)
Jag kan göra ner bilen i garaget!!! Fast jag fick förstås skotta bort stenhögen själv..... Vi är iaf överens om vad som bör göras så förr eller senare kommer någon att lägga ett brunnslock man kan köra över och även fylla med lämpligare massor runt slangen.

Slangen är fylld med sprit och ansluten till pump, dock krävdes det extraordinära doningar för att få ut all luft ur systemet så driftsättning får vänta tills imorgon.

Fortsättning följer...
 
MathiasS skrev:
Jag kan göra ner bilen i garaget!!! Fast jag fick förstås skotta bort stenhögen själv..... Vi är iaf överens om vad som bör göras så förr eller senare kommer någon att lägga ett brunnslock man kan köra över och även fylla med lämpligare massor runt slangen.

Slangen är fylld med sprit och ansluten till pump, dock krävdes det extraordinära doningar för att få ut all luft ur systemet så driftsättning får vänta tills imorgon.

Fortsättning följer...
Igår låg det plötsligt ett riktigt brunnslock i uppfarten....ett problem löst.

I morse driftsattes VPn, får se om huset exploderat när jag kommer hem.....

Återkommer om några timmar!
 
MathiasS skrev:
Igår låg det plötsligt ett riktigt brunnslock i uppfarten....ett problem löst.

I morse driftsattes VPn, får se om huset exploderat när jag kommer hem.....

Återkommer om några timmar!
Dags för en uppdatering kanske?

Pumpen har nu snurrat i en knapp vecka och allt verkar fungera som planerat. Värmerelaterad elförbrukning sjunker som planerat till mellan en tredjedel och en fjärdedel av tidigare värde. Avläsning av mätvärden sker varje morgon och då gör jag också eventuella konfigurationsändringar. Testar nu lite olika metoder för att öka gångtiden och minska antalet starter. Ligger nu på 30 starter per dygn vilket är lite mer än jag tänkt mig (dock så värms bara en tredjedel av dimensionerad yta så det är inte så konstigt). Tack vare acktank och separat elvb finns dock en del att skruva på utan att komforten blir lidande. Pumen drar 2400W vid 40graders framledningstemp. Rätt hyfsat givet att ett hus på 260kvm kan hållas varmt ända ner till 5-10 minusgrader med denna effektförbrukning.

Slutbesiktning väntar jag på, finns en del saker att fixa som jag ser det (avstick för golvvärme nu monterat på rätt ställe men på tok för långt bort från returen, något rör ej upphängt ordentligt, återfyllning kring slangar från hål ej gjord med rätt material)....

 
MathiasS skrev:
Dags för en uppdatering kanske?

Pumpen har nu snurrat i en knapp vecka och allt verkar fungera som planerat.  Värmerelaterad elförbrukning sjunker som planerat till mellan en tredjedel och en fjärdedel av tidigare värde. Avläsning av mätvärden sker varje morgon och då gör jag också eventuella konfigurationsändringar. Testar nu lite olika metoder för att öka gångtiden och minska antalet starter. Ligger nu på 30 starter per dygn vilket är lite mer än jag tänkt mig (dock så värms bara en tredjedel av dimensionerad yta så det är inte så konstigt). Tack vare acktank och separat elvb finns dock en del att skruva på utan att komforten blir lidande. Pumen drar 2400W vid 40graders framledningstemp. Rätt hyfsat givet att ett hus på 260kvm kan hållas varmt ända ner till 5-10 minusgrader med denna effektförbrukning.

Slutbesiktning väntar jag på, finns en del saker att fixa som jag ser det (avstick för golvvärme nu monterat på rätt ställe men på tok för långt bort från returen, något rör ej upphängt ordentligt, återfyllning kring slangar från hål ej gjord med rätt material)....
Angående antal starter som diskuterades i annan tråd:

Jag är nu nere på 13-15 starter per dygn med runt 15 timmars gångtid/dygn. För att nå detta har jag justerat tillåtet gradminutunderskott till -120gm innan pumpen får starta. Tack vare acktank kan jag göra detta utan att få några svängningar i rumstemp. I stunder som denna inser man att reglering utifrån gradminuter är en lysande ide, med hysteres och start och stopptemp skulle man inte få samma fina "dynamiska" tröskelvärden. Det går antagligen att pressa antalet starter ytterligare utan att rumstemp påverkas så detta kommer blir bra när hela huset värms med pumpen.

Tips! Skaffa acktank, utan denna skulle jag inte kunna reglera enligt ovan.

Tips! Den separata elvb jag har gör att jag kan ställa start och temp får vv-produktion till lägsta möjliga värde => lång gångtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.