Vi har fjärrvärme i en nybyggd villa. Det är två plan med golvvärme på bägge. Huset blev färdigt och fjärrvärmeväxlaren Metro Superb Si monterades förra sommaren. Vi hade väldigt svårt att få någon ordentlig värme förra vintern men då jag ändrade inställningen för "normaltemperatur" på menyrad 70 i centralen (Siemens RVS46.530/1) från 20 till 23 grader började systemet kunna hålla termostaternas angivna 22,5 grader.

Nu när det börjar bli höst och det bitvis är bara 20 grader inomhus så skulle jag gärna vilja att systemet leverade lite värme. Utegivaren ligger ju på typ 15 grader och vad jag kan se så finns någon slags ECO-läge som ligger som default. Jag följde manualens instruktioner för att stänga av ECO-läget men nu har systemet börjat bete sig märkligt. (Jag har återställt det som ändrades för att stänga av ECO-läget men nu visar inforad 1. Ingående flöde på ca 37 grader (som den ska). Inforad 2(beräknat ingående flöde) visar dock bara - - -. Inforad 3 visar på utegivarens temp (inga konstigheter). Inforad 4 ska visa rumstemperatur och den visar bara - - -. När jag frågade rörläggaren som installerat så föreslog han att höja kurvan. Han trodde att denna skulle ligga på ca 1,75 men när jag kollar in i menyn ligger denna på 0,42.

Första frågorna. Varför visar beräknat ingående flöde på - - -? Och varför visar rumstemperatur också - - -? Sen till huvudfrågan. Hur fasen ska jag ställa in systemet så att det faktiskt levererar värme även när det är 10-15 grader ute? Hur välisolerat det än är så blir det kallt inne efter några dar med 15 grader ute.
 
C
Inforad 4 visar uppmätt temperatur från rumsgivare. Om det inte finns någon rumsgivare installerad (vilket är helt normalt) visas "---". Om det finns en rumsgivare och den ändå visar "---" torde de indikera att det är något fel på rumsgivaren eller inkopplingen av denna.

Inforad 2 skall visa börvärdet för framledningstemperaturen. Om den visar "---" misstänker jag att det indikerar att regleringen är avstängd, t.ex. om du lyckats ställa den i handkörningsläge. Vilka symboler visas i displayen?

Inställningen av värmen sker med i huvudsak två parametrar.

Den första är valet av kurva. Kurvan avgör vilket börvärde framledningstemperaturen skall ha vid en given utomhustemperatur. Kurvorna har olika lutning och väljs så att inomhustemperaturen blir densamma oavsett utomhustemperatur.

Det andra är parallellförskjutningen. Den plussar på eller drar ifrån ett givet antal grader från kurvans värde utan att påverka kurvans lutning.

Så:
Om inomhustemperaturen varierar beroende på utomhustemperaturen: Byt kurva
Om det konstant är för kallt eller för varmt oberoende av utomhustemperatur: Ändra förskjutning

Sen har du olika driftlägen sommardriften som du själv nämner (ECO-läget) och semesterläge som också påverkar.
 
C cpalm skrev:
utomhustemperatur
Kan det finnas någon funktion "pumpstopp" i den styrning som diskuteras typ 14 grader
 
C
K kest skrev:
Kan det finnas någon funktion "pumpstopp" i den styrning som diskuteras typ 14 grader
Ja, det är väl ECO-läget som nämnts. 18 grader med fabriksinställningen enligt manualen.
Men då borde väl inte är-värdet för framledningstemperaturen vara 37°?
Fast det kanske är värdet precis efter att TS fipplat med inställningarna... Det var därför jag efterfrågade vilka symboler som syns i displayen. :)
 
18 grader låter lite högt för de duc:ar jag jobbat med. Man räknar med solinstrålningen skall ge lite energi. I offentliga lokaler försöker man spara där man kan. Är inte van vid villor. Beroende på var givaren sitter kan den narras lite när cirkulationspumpen står stilla. Man kan bli lurad av att bara lita på enstaka värden.
 
C cpalm skrev:
Vad visas i displayen?
.
Jag kollade nu och det står inget alls. Trycker jag på ”serv” blinkar ON till i skärmen och en skiftnyckel dyker upp (Då drar också systemet igång). Trycker jag igen på samma knapp blinkar off upp och skiftnyckeln försvinner
 
Den stora boven verkar vara hittad. Värmen var helt enkelt avstängd. Jag vet inte riktigt hur men solen och strecket uppe till höger är nu tillbaka.

Efter diskussion med ansvarig på Tekniska Verken har jag nu testat att ställa min framledning till 30 grader och max framledning till 35. Genom att få konstant framledning av värme tänker jag att det blir upp till termostaterna att strypa flödet istället när det blir för varmt. Enligt utsago ska inte förbrukningen bli enormt hög av det. Vad tror ni om det? Och borde jag vrida upp framledningstempen? Övervåning med parkettgolv och nedervåning med betong
 
Tur att det är fjärrvärme och inte värmepump när man sätter temperaturerna så. Men även cirkulationspumpen mår dåligt om alla termostater stänger så inget värmevatten kan cirkulera i systemet. En by-pass bör finnas på golvvärmefördelaren alternativt en slinga som alltid är öppen utan termostat.
 
C
P Pillard skrev:
Genom att få konstant framledning av värme tänker jag att det blir upp till termostaterna att strypa flödet istället när det blir för varmt.
Man kan göra så, men det är inte rätt :rofl:
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man kan göra så, men det är inte rätt :rofl:
men frågan är ju hur de istället ska ställas för att säkerställa värme även när utegivaren ligger på 5-15 grader?
 
C
P Pillard skrev:
men frågan är ju hur de istället ska ställas för att säkerställa värme även när utegivaren ligger på 5-15 grader?
Jo, det var den jag försökte besvara i mitt första inlägg.
Till att börja med, vad har du för normaltemperatur inställd (parameter 70)?
 
P Pillard skrev:
5-15 grader
Har du tillgång till manualen så kolla att du inte har pumpstopp 15 grader. Ganska vanligt om man räknar tillskott sol/folk/datorer mm
 
Ps
Ute givaren sitter sitter väl inte på en solvägg. Det har hänt förr liksom. Det blir helfel då!!!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, det var den jag försökte besvara i mitt första inlägg.
Till att börja med, vad har du för normaltemperatur inställd (parameter 70)?
den är ställd på 23 grader. Den ställde vi upp i vintras eftersom de aldrig blev varmare än 20,5 inne, trots att termostaterna stod på 22,5. Så fort jag ändrat det blev det bättre.
 
K kest skrev:
Ps
Ute givaren sitter sitter väl inte på en solvägg. Det har hänt förr liksom. Det blir helfel då!!!
Nej då, den ser nog faktiskt aldrig direkt solsken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.