Jag fixar till en gammal släpvagn som förlorat det mesta av sin forna glans. Nu i slutfasen skulle det vara fint att sätta nya stripes utefter släpvagnssidor och på baklämmen. Var hittar jag sådana till hyfsat pris? Det skulle ju även kunna vara samma material i större ark som ja klipper/skär till själv.
 
K Kurtivan skrev:
Jag fixar till en gammal släpvagn som förlorat det mesta av sin forna glans. Nu i slutfasen skulle det vara fint att sätta nya stripes utefter släpvagnssidor och på baklämmen. Var hittar jag sådana till hyfsat pris? Det skulle ju även kunna vara samma material i större ark som ja klipper/skär till själv.
Kolla med en firma som folierar bilar, de borde ju ha nånting som passar dig... Kanske lite passbitar som du kan få billigt?
 
Ronny och Ragge köpte sina ”striii-pes” hos Mekonomen i Segeltorp men även Biltema har :)
 
  • Haha
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
Dekaltrims stripes är 15 m och mitt behov är kanske 5m, så det känns ju onödigt dyrt. Sen det här med folie, är inte det ett väldigt tunt material? Det här är ett gammalt galvaniserat släp så ytorna är inte supersläta.
 
possum77 possum77 skrev:
Ronny och Ragge köpte sina ”striii-pes” hos Mekonomen i Segeltorp men även Biltema har :)
Jag känner tveksamhet inför historiebeskrivningen här. Mekonomen både etablerade och lämnade segeltorp efter att Ronny och ragge gjorde sitt inköp av striipes. Vid sagda tidpunkt fanns väl mekonomen bara i ett skumt bergrum i Årsta-trakten?

I övrigt inga invändningar....:)
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Skulle vilja påstå att det kommer att bli svårt att få någon typ av "klistermärke", för det är ju det som stripsen är, att fästa på en "gammal" varmförzinkad yta. Den är inte tillräckligt jämn och fin längre efter att den har börjat oxidera. I bästa fall kommer de att sitta någon/några månader max innan de lossar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag känner tveksamhet inför historiebeskrivningen här. Mekonomen både etablerade och lämnade segeltorp efter att Ronny och ragge gjorde sitt inköp av striipes. Vid sagda tidpunkt fanns väl mekonomen bara i ett skumt bergrum i Årsta-trakten?

I övrigt inga invändningar....:)
Om du tittar på avsnitt 2 av Byhåla på https://www.oppetarkiv.se/video/3018865/byhala-avsnitt-2-av-14 så ser man 45 sekunder in i klippet hur de sladdar in på Mekonomen för att köpa stripes, rattmuffar, wunderbaums och annat nödvändigt :) Jag tycker det ser ut som butiken i Segeltorp men jag kan minnas fel, det är snart 15 år sedan jag lämnade Stockholm...
 
R roli skrev:
Skulle vilja påstå att det kommer att bli svårt att få någon typ av "klistermärke", för det är ju det som stripsen är, att fästa på en "gammal" varmförzinkad yta. Den är inte tillräckligt jämn och fin längre efter att den har börjat oxidera. I bästa fall kommer de att sitta någon/några månader max innan de lossar.
Ja, jag befarar att det också... vilka alternativ har man då? Måla? Med vad?
 
Måla på varmförzinkad yta är svårt. Färgen vill gärna släppa pga oxidationen som blir på gammal vfz-yta. Har tyvärr inget tips att komma med.
 
possum77 possum77 skrev:
Om du tittar på avsnitt 2 av Byhåla på [länk] så ser man 45 sekunder in i klippet hur de sladdar in på Mekonomen för att köpa stripes, rattmuffar, wunderbaums och annat nödvändigt :) Jag tycker det ser ut som butiken i Segeltorp men jag kan minnas fel, det är snart 15 år sedan jag lämnade Stockholm...
Här behövs detektivarbete. Känner inte alls igen det som Segeltorp (men du tänker nog på Sätra på andra sidan motorvägen) och ej heller Sätra. Men, när de sladdar ut från parkeringsplatsen så står det "Norr...." någonting. Är det inte i Norrköping? Hinner inte riktigt se.

Vid tidpunkten hade Mekonomen som vi känner det idag inte bildats. Man hade endast 17butiker i landet, resultatet av ett förvärv av en annan kedja.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Här behövs detektivarbete. Känner inte alls igen det som Segeltorp (men du tänker nog på Sätra på andra sidan motorvägen) och ej heller Sätra. Men, när de sladdar ut från parkeringsplatsen så står det "Norr...." någonting. Är det inte i Norrköping? Hinner inte riktigt se.

Vid tidpunkten hade Mekonomen som vi känner det idag inte bildats. Man hade endast 17butiker i landet, resultatet av ett förvärv av en annan kedja.
Va inte Megafon en SVT Växjö produktion? Lite OT nu....
 
A anis16 skrev:
Va inte Megafon en SVT Växjö produktion? Lite OT nu....
Lite OT? Inte så lite :D
 
K Kurtivan skrev:
Ja, jag befarar att det också... vilka alternativ har man då? Måla? Med vad?
Du kan "beta" ytan med syra och sedan måla. Hammarlack har burkar för att måla på galvat.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Här behövs detektivarbete. Känner inte alls igen det som Segeltorp (men du tänker nog på Sätra på andra sidan motorvägen) och ej heller Sätra. Men, när de sladdar ut från parkeringsplatsen så står det "Norr...." någonting. Är det inte i Norrköping? Hinner inte riktigt se.

Vid tidpunkten hade Mekonomen som vi känner det idag inte bildats. Man hade endast 17butiker i landet, resultatet av ett förvärv av en annan kedja.
Jag får det till att det står "Norrköpings byggmaskiner Tel 107740" på skylten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.