Hej

Vi flytta till hus i December 2019 och satte ner en fuktmätare i krypgrunden, som förväntat ligger det högt över sommaren. i mitt lekmannasinne tycker jag det är tillräckligt högt för att fundera på en åtgärd för krypgrunden.
huset byggt 1975.

Krypgrunden är besiktigad vid köp men ingen anmärkning om att det var ruttet eller dåligt på nått sätt men det känns bättre att ha rätt klimat i krypgrunden.

Vilken åtgärd är bäst att göra om man väger samman att åtgärden skall lösa det primära dvs att hålla luftfuktigheten under skadliga nivåer, samt även väga in driftskostnad och åtgärdskostnad.

- Trygghetsvakten

- Elektrisk Krypgrundsavfuktare

- isolera grunden mot mark med polyuretan

- Annan åtgärd?

Någon som gjort något av ovanstående och kan dela med sig av erfarenheter.

Tack
 
  • Grafer som visar luftfuktighet och temperatur över tid i en krypgrund med höga sommarvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det inte blivit dåligt sen 1975 så lär det inte hända något avgörande de kommande åren.
Men om du ska göra något så är det i första hand passiva åtgärder som utstädning av organiskt material, plast på marken och kontroll på ventilationen.
 
Så tänkte jag med , samtidigt tänkte jag att det är kanske inte sen 1975 som vi haft så milda vintrar och ett sämre krypgrundsklimat, det kanske är de 10 senaste åren?
Kan tillägga att vi bor i Skåne så det är inte vinter vissa vintrar så att säga.

Plast ligger på marken redan, ventilationshål finns och inget oönskat material ligger där nere.
 
Avvakta!
 
Gör Nada, avvakta och bevakas bara.
 
Okey men hur håller jag koll, jag fick rådet att sätta ner en fuktmätare vilket jag gjort och nu har det legat högt några månader.

Vad tycker ni jag skall använda som indikator som att jag bör göra något?
 
Gör ett par kollar per år med ficklampa och undersök noga.
 
Okey kanske köpa en fuktmätare och mäta i bjälklaget ?
 
Ja, men lite överkurs. Den börjar inte ruttna av sig själv bara...
 
Okey jag börjar med att göra okulär besiktning ett par ggr per år, kanske se hur fukthalten i luften rör sig nästa sex månader.

tack för input
 
Temperaturen och tiden är också viktig för eventuell mögeltillväxt, så man ska inte stirra sig blind på fuktigheten under några enstaka perioder.

Graf över mögelrisk baserad på relativ fuktighet och temperatur med zoner för olika risknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Temperaturen och tiden är också viktig för eventuell mögeltillväxt, så man ska inte stirra sig blind på fuktigheten under några enstaka perioder.

[bild]

Jag har uppdaterat min bild och lagt till temperaturen för samma period. 15-17°C

Som jag tolkar diagrammet rör jag mig i gränslandet för "risk för mögeltillväxt vid RH >8v"

Fortfarande sitta still i båten?
 
ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.