Vi bor i ett hus byggt 1969 (Nyckelhus) med fönster som är vitmålade idag. Jag gissar att fönstren original möjligtvis varit träfärgade.

Har någon erfarenhet av att skrapa bort färgen från övermålade fönster och olja dem?

Hur blev resultatet? Hur ska man gå tillväga, plocka isär ramarna eller skrapa på plats? Tips?

Tack på förhand! :)
 
M Messier1994 skrev:
Vi bor i ett hus byggt 1969 (Nyckelhus) med fönster som är vitmålade idag. Jag gissar att fönstren original möjligtvis varit träfärgade.

Har någon erfarenhet av att skrapa bort färgen från övermålade fönster och olja dem?

Hur blev resultatet? Hur ska man gå tillväga, plocka isär ramarna eller skrapa på plats? Tips?

Tack på förhand! :)

Det är bäst/nödvändigt att lyfta av fönstren och renovera dem så.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är bäst/nödvändigt att lyfta av fönstren och renovera dem så.
Ska man också ta loss lister mm runt omkring?
 
Närbild av ett gammalt fönster med flagande vita färglager och synliga slitage, indikativt för 60-talsstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet vita fönsterkarmar med flagande färg och synliga sprickor, som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar ändå bli dags att göra något åt fönstrena. Gissar att det är ett hästjobb att skrapa bort och slipa ordentligt; täcka för glasen och olja jämt. Men riktig 60-tals look är väldigt fin. :)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
[bild] [bild]

Det börjar ändå bli dags att göra något åt fönstrena. Gissar att det är ett hästjobb att skrapa bort och slipa ordentligt; täcka för glasen och olja jämt. Men riktig 60-tals look är väldigt fin. :)
Nej listerna får sitta kvar. De måste tas på plats.

Ja dee är ett hästjobb :)
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…

Bästa svaret

Räkna inte med att träet är snyggt under färgen. Fuktfläckarna sitter djupt. I ett tidigare hus var fönstren i 70-talsstuk fernissade. (Alltför) mycket annat (alla tak) var också lackad furu som ju var ideal på 70-talet. Furu mörknar med tiden och är inte alls lika ljust och "vackert" som från början.
Det är ett hästjobb att få fönster trärena. Inte minst om man tänker slipa bort färgen. Råkar man slipa på glaset har man repor som inte går att få bort utan att byta glas. Skrapar man hård färg riskerar man att skada träytorna.
Håller själv på att renovera 20-talsfönster.
En speedheater som mjukar upp färgen gör det "hopplösa" jobbet något mera uthärdligt och att man behåller ursprungspofilerna. 34 luft med spröjsade och kopplade bågar, dvs 68 bågar eller 204 glas.... tog ur 6 glas i helgen.
 
  • Gilla
oxöga och 2 till
  • Laddar…
Lyfter denna tråden då min fråga tangerar trådens ämne. Har renskrapat ett fönster där träet i bågen längst ner är grått och i något sämre skick än övriga fönstret.

Kan/ska jag olja flera ggr tills träet är mättat eller är det endast en strykning som gäller innan jag går vidare med grundfärgen?
 
Det sägs att färgen fäster sämre om man mättar trä med olja. Jag har inte kommit så långt i utvärderingen att jag märkt sådant. Det brukar se fläckigt och konstigt ut de första lagren (linoljefärg) där grundoljan inte härdat ut helt. Jag använder halvolja med rå linolja som härdar långsamt som grund. Vissa värmer in kokt linolja som härdar snabbare.
 
  • Gilla
maddeh och 1 till
  • Laddar…
När det gäller olja och problem så är det oftast så att man då har oljat för mycket......En del tror att allt blir bättre ju mer man oljar men det påverkar ju som sagt bara färgen sen om det blir för mycket. En del har ju haft trärena bågar och låter nederdelen stå och suga olja i en balja tex och sen undrar de varför färgen släpper........Det räcker att olja in dem en eller max två strykningar typ.
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
imported_benno: om min olja står det "högpenetrerande alkyd-, kina- och linolja". Jag målar inte heller med linoljefärg om det nu gör någon skillnad.

Jag testar att olja hela bågen en gång samt nederdelen två ggr tunt.

Just nedre delen har delat sig lite i fogen. Är det en bra idé att trycka i lite trälim? Fogarna hålls ihop av stjärnformade "metallplugg"
Närbild av en sprucken träfog med oljebehandling på en båge, synlig metallplugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.