Ser ut som en siporex vägg. Dvs lättbetong. De är inte bärande för de tål inte mycket.

Testa ta en vanlig träborr. Kan du borra rakt in i den utan motstånd så är det lättbetong
 
K Knight skrev:
Ser ut som en siporex vägg. Dvs lättbetong. De är inte bärande för de tål inte mycket.

Testa ta en vanlig träborr. Kan du borra rakt in i den utan motstånd så är det lättbetong
jag tror det kan bryta sönder bitar av väggen med händerna så det känns troligast
 
Det går bra att ta ner alla väggar inne i lägenheten.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det går bra att ta ner alla väggar inne i lägenheten.
tusen tack för all hjälp
 
Du kan ju kika runt så du inte råkar förstöra vattenledningar, värmesystem eller shackt för avlopp som går mellan lägenheter. De är oftas inklädda i lättbetong för att man lätt ska kunna byta stammarna
 
K Knight skrev:
Du kan ju kika runt så du inte råkar förstöra vattenledningar, värmesystem eller shackt för avlopp som går mellan lägenheter. De är oftas inklädda i lättbetong för att man lätt ska kunna byta stammarna
okej och vilka tecken är det man skall leta efter eller gäller det bara att vara försiktig när man river?
 
Rörschakt och ventilation syns på den första ritningen. De ligger i de lägenhetsskiljande väggarna. Däremot är elen inte markerad så det finns all anledning till försiktighet. Ta inte ner mer än nödvändigt.
 
C
J justusandersson skrev:
Däremot är elen inte markerad så det finns all anledning till försiktighet.
Påminner mig om en bekants granne som rev en liknande vägg där det visade sig att hela husets kabel-tv-stam gick mitt i väggen. Var bara att bygga upp väggen igen. :lying:
 
J justusandersson skrev:
Rörschakt och ventilation syns på den första ritningen. De ligger i de lägenhetsskiljande väggarna. Däremot är elen inte markerad så det finns all anledning till försiktighet. Ta inte ner mer än nödvändigt.
det sitter en strömbrytare till lampan i vardagsrummet som jag har koll på men inga andra uttag på de avskiljande väggarna, kan det finnas anledning att tro att det finns mer el i väggen?
 
Kanalisationen till lampan från strömbrytaren (VP-rör) är sannolikt ingjuten i bjälklaget. Du måste ha en plan (och en behörig elektriker) för hur du ska hantera det. Det blir inte alltid så snyggt med en utanpåliggande kabel i taket. Man vet aldrig säkert vad som finns i en vägg. Stor försiktighet är på sin plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.