Hej! Införskaffade nyligen ett gammalt skåp, typ linneskåp, från 1900-talets mitt nånstans. Lite kntstött på sina håll, men mycket fint.

Dock har gångjärnen i mässing till skåpsluckorna givit upp helt, vilket jag visste vid köp. Charmiga små saker, formade som två pistolkulor med ändarna mot varandra, eller en oliv, beroende på vem du frågar,. Någon som vet om man kan få tag på nya i den här stilen någonstans?

Gammalt mässingsgångjärn formad som en oliv på ett träskåp från 1900-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mässingsgångjärn formade som oliv eller pistolkulor i en hand framför ett gammalt linneskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pipela
  • Laddar…
Om det inte är värre än sådär borde man ju kunna hårdlöda ihop delarna på nytt.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om det inte är värre än sådär borde man ju kunna hårdlöda ihop delarna på nytt.
Det är nog den värsta i bild, de andra är inte helt av, så det låter hoppfullt. Är själv okunnig när det gäller metallarbete, är det någon en amatör kan klara själv efter att ha läst på lite?
 
Nej det där är inte rätt ställe att lära sig hårdlöda. Å andra sidan ser det inte särskilt svårt ut för någon som kan konsten och har gassvets.
 
M MÅLLGAN skrev:
Här finns det gångjärn.
[länk]
Snygga, faktiskt mer rätt än de amerikanska jag sett. Men satan, 4 nya gångjärn kostar det dubbla mot vad jag gav för hela skåpet. :surprised:
 
Hur gick det med dina gångjärn? Ser ut som att jag har exakt likadant skåp som dig och ett gångjärn har gått sönder. Fick du tag på några nya eller blev det hårdlödning?
 
B brasklappen skrev:
Hur gick det med dina gångjärn? Ser ut som att jag har exakt likadant skåp som dig och ett gångjärn har gått sönder. Fick du tag på några nya eller blev det hårdlödning?
Är ditt också ett NK-skåp? :)

Blev att jag lämnade in dem till slut. Blev strax över 1000-lappen för alla tre tror jag, så klart lägre kostnad än 4 nya fraktade från utlandet hade kostat - och så passade de ju utan att jag behövde lära mig vara händig först.

Om man kollar noga på de svetsade bitarna ser det kanske inte perfekt ut - men inget som jag ser till vardags. Om du har närhet till huvudstaden så vet jag i alla fall två ställen som kunde hjälpa mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.