Bytte i våras ut den gamla pumpen som tjänstgjort troget sen 50-talet med att pumpa upp sjövatten vid sommarstugan mot pumpautomaten från Classe. Blir inte klok på om det räcker att tappa ur vattnet genom avtappningspluggen eller om ytterligare åtgärder krävs inför vintern?

Manualen är kryptisk och hintar om att pumpen helst bör förvaras frostfritt och att ”både pumphuset och tanken” ska tömmas vintertid men säger inte hur detta ska göras. Frågade därför Clas Ohlsons maskinavdelning som säger att pumphuset måste demonteras:

”Du måste skruva av pumphuset och få bort allt vatten och sedan tömma tanken via avtappningstanken. Vi rekommenderar dig att använda tryckluft och blåsa rent för att få den så torr som möjligt så det inte blir en frostskada.”

Detta låter ju väldigt omständigt..förstår också att de vill gardera sig mot reklamationer för frostskador både i manualen och på serviceavdelningen.

Jag ser tre alternativ:

1. Demontera PEM kopplingar och ta hem pumpen för varmförvaring. Känns bökigt att behöva montera/demontera dessa varje år och det kommer ju givetvis medföra att det börjar läcka och att kopplingarna behöver bytas rätt ofta med ny gängtejp och svordomar etc.

2. Öppna alla kranar, skruva bort avtappningsplugg, filter på sugsidan och backventil i sjön och hoppas att det räcker.

3. Som alt. 2 fast även köra igenom pumpen ett varv med frostskyddsvätska efter tömning. Typ: https://www.seasea.se/antifrost-vake-4l-50-50

Jag kan inte vara den enda med samma problem. Hur gör ni andra? Någon som testat att bara tömma hjälpligt och låta vara?
 
Ingen? :thinking:
 
Du är på rätt väg med tänket, öppna upp allt som innehåller vatten och låt det rinna ur, det blir kanske en liten skvätt kvar i pumphuset men gör inget. Det går även att luta pumpen lite, en känslig punkt är rören som sitter mellan pump och kärl, där kan det frysa.
 
Jag har kallförvarat en liknade pumpautomat utan problem i många år. Den demonterar jag och ställer in i kallförråd.

Du är inne på rätt spår. Se till att PEM-slangen är tömd med backventilen demonterad. Öppna alla kranar och låt dem stå öppna. Töm ur pumpautomaten genom att ta bort "drain plug" helt. Vicka gärna på pumpautomaten så du kan tömma ur den bättre om möjligt.

Illustration av en pumpautomat med delar numrerade och "drain plug" markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag ska tillägga att jag har en en äldre Robota pumpautomat som inte enkelt går att dränera ur hydropressen så det är alltid vatten kvar där. Det har funkat bra hittills trots förvaring i minusgrader.
 
Lägger in en tilläggsfråga, som dök upp nu när jag tömde mina 2 system vid fritidshuset :
Kan gummiblåsan ta skada av att ligga hoptryckt som ett russin av tankens lufttryck, när den förvaras i köldgrader ? Bör man kanske även lätta på lufttrycket ? Blir i så fall mycket att pumpa i vår ( 2 bar och 20 l blir 40 l luft med cykelpump :( ).
 
Jag tror att det är tvärtom. När du dränerar hydropressen så vidgas gummiblåsan eftersom det inte är något mottryck från vattnet. Kylan gör att blåsan drar ihop sig lite grann dock. Jag har aldrig haft problem på den fronten.
 
Tack för alla svar! Tömde pumpen igår och håller nu tummarna att den överlever vintern.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tror att det är tvärtom. När du dränerar hydropressen så vidgas gummiblåsan eftersom det inte är något mottryck från vattnet. Kylan gör att blåsan drar ihop sig lite grann dock. Jag har aldrig haft problem på den fronten.
Nej, blåsan , som ju är den, som innehåller vatten, blir ju tömd på vattnet och då har man ju en stålcylinder, fylld med kanske 2 bars tryck, som trycker ihop blåsan till ett minimum ( hopskrynklad ballong ) och frågan är vad, som händer med gummit om det ligger så i spänn flera månader och i låg temperatur. Jag har alltid låtit det vara lufttryck på, men började tvivla nu i helgen, när jag tömde för vintern.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, blåsan , som ju är den, som innehåller vatten, blir ju tömd på vattnet och då har man ju en stålcylinder, fylld med kanske 2 bars tryck, som trycker ihop blåsan till ett minimum ( hopskrynklad ballong ) och frågan är vad, som händer med gummit om det ligger så i spänn flera månader och i låg temperatur. Jag har alltid låtit det vara lufttryck på, men började tvivla nu i helgen, när jag tömde för vintern.
Ok, för mig har det funkat bra hittills. Jag har aldrig fixat med lufttrycket utan bara ställt in pumpautomaten i boden.
 
Jonas Persson
Googlade lite snabbt på blåsa till hydropress och det finns alla varianter, ett membran mitt i kärlet, blåsor med vatten och blåsor med luft. Har själv den nedersta från Wellmate och vet att blåsan har luft.

pumpautomat-genomsk%C3%A4rning.jpg

Blåsa med vatten
hydropress.jpg
Blåsa med luft
Wellmate hydropress med markerade nivåer för att illustrera luft- och vattenblåsor.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
I den här hydropressen verkar det som om vattnet är i blåsan.

Svart gummisäck till hydropress Cocraft HB 1300, möjligen fylld med vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
L i n u s
  • Laddar…
L L i n u s skrev:
Tack för alla svar! Tömde pumpen igår och håller nu tummarna att den överlever vintern.
Nu svarar jag på mig själv att idag kom domen. Dränerade i höstas genom att ta bort dräneringsplugg, backventil, öppna alla kranar och köra pumpen en stund. Sen har den stått i sitt pumphus i 20-30 minusgrader. Kopplade på vattnet idag och det verkar funka utmärkt.
 
  • Gilla
Bjrne och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.