HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur bygger man stora kondensatorer idag då?
Idag används väl aluminium elektrolyter framförallt om man behöver ”stora” tillsammans med plast. Det är väl mest när man väldigt speciella krav som man använder tantal idag? Jag kan såklart ha fel men jag antar att det är för dyrt att ha sånna komponenter i konsumentapparater, speciellt med tanke på utvecklingen av aluminiumvarianterna. Tantals historia har nog också gjort att man tänker mer än en gång innan man sätter in sånna då de kan vara väldigt känsliga och börja brinna.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag hämtade ut mitt nya paket förra veckan, det blev så att jag fick skicka tillbaka hela det gamla paketet med batteri och laddare sen skickade Proffsmagasinet ett nytt till mig.

Väldigt nöjd med deras hantering av ärendet (y)

Så nu har jag äntligen en rökfri laddare :D
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Här är även storleksskillnaden på ett gammalt batteri och nya ProCore serien:
Gammalt och nytt Bosch ProCore batteri jämförs sida vid sida på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det är även 72g lättare :cool:
Nytt Bosch ProCore batteri som väger 721 gram på en köksvåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På 90 talet lanserade Bosch en snabbladdare som laddade batteriet på en kvart, med följd att laddaren smälte.
Kanske har man provat samma sak igen ?? ;)
 
Isakare Isakare skrev:
På 90 talet lanserade Bosch en snabbladdare som laddade batteriet på en kvart, med följd att laddaren smälte.
Kanske har man provat samma sak igen ?? ;)
Ja det hade varit något, 15 min till 100% :D
"Bosch - Du kan ladda fort, men bara en gång"

Denna utlovar 80% på ~50min om du laddar ett 4ah batteri och det tycker jag är godkänt.
Nu har jag 4st 4ah batterier så jag klarar mig nog.
Tekniska data för en Bosch GAL 18V-40 laddare med laddningstid för olika batterikapaciteter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
70min för att ladda ett 5Ah pack!!

Har för mig att Festool Airstream fixar ett 5,2 pack på 40.
 
R Robert-san01 skrev:
70min för att ladda ett 5Ah pack!!

Har för mig att Festool Airstream fixar ett 5,2 pack på 40.

Man undrar ju dock hur de bär sig åt. Med en sca 8 kan man ladda med Max 18v spänning och Max 8 A men ändå lyckas man ladda 5,2 Ah på 33 minuter. Borde väl ta 39 minuter om man lyckas åstadkomma 100% verkningsgrad? Eller är det batterier med lägre driftspänning som kan laddas snabbare? 14.4v batteri borde man ju kunna ladda snabbare? Sen har ju Bosch även en snabbladdare som laddar med 16A så man kan ju inte jämföra boschs billigaste med festools bästa :)
 
L Lovan83 skrev:
Idag används väl aluminium elektrolyter framförallt om man behöver ”stora” tillsammans med plast. Det är väl mest när man väldigt speciella krav som man använder tantal idag? Jag kan såklart ha fel men jag antar att det är för dyrt att ha sånna komponenter i konsumentapparater, speciellt med tanke på utvecklingen av aluminiumvarianterna. Tantals historia har nog också gjort att man tänker mer än en gång innan man sätter in sånna då de kan vara väldigt känsliga och börja brinna.
Japp, för större kondingar är det aluminium elektrolyter som gäller. Är produkten okänslig i kostnad kan man kosta på sig en polymer konding, dom börjar komma upp i kspacitans men har lite dålig spänningstålighet fortfarande. Tantaler försöker jag undvika i mina designer, men har kommit in i några mil och aerospace projekt. Då är det tantaler med integrerad säkring till ett högt pris. Detta för att undvika felfallet kortslutning vilket kan ge brand. Dåligt ombord ett flygplan tex
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man undrar ju dock hur de bär sig åt. Med en sca 8 kan man ladda med Max 18v spänning och Max 8 A men ändå lyckas man ladda 5,2 Ah på 33 minuter. Borde väl ta 39 minuter om man lyckas åstadkomma 100% verkningsgrad? Eller är det batterier med lägre driftspänning som kan laddas snabbare? 14.4v batteri borde man ju kunna ladda snabbare? Sen har ju Bosch även en snabbladdare som laddar med 16A så man kan ju inte jämföra boschs billigaste med festools bästa :)
Troligen är det för att maskinerna stänger av med några % kvar för att inte skada cellerna. Sedan kanske det är drygt 8A för att de inte skall få klagomål på att det tar längre än beräknat.

Kan hålla med om att AS är Festools värsta, men "standard" är också rätt mycket snabbare än Bosch standard.
 
R Robert-san01 skrev:
Troligen är det för att maskinerna stänger av med några % kvar för att inte skada cellerna. Sedan kanske det är drygt 8A för att de inte skall få klagomål på att det tar längre än beräknat.

Kan hålla med om att AS är Festools värsta, men "standard" är också rätt mycket snabbare än Bosch standard.
Är du säker på det? Vad jag kan utläsa är Festools serie 3, 6 eller 8 A laddström. Bosch är 4, 8 eller 16 A. Har för mig att den billigaste av båda märkena är den som följer med de enklaste maskinerna, mellanmodellen kommer med de dyrare och den dyraste får man köpa separat?

Tycker snarare det låter som att de valt en specifikation att en laddning påbörjas vid ex 25%.

Lite som spa-försäljaren som påstod att de med sina nya hypereffektiva elpatroner kunde värma ett spabad till 40 grader på en timme! På 1500W... Något som fysikens lagar påstod enbart var möjligt för den volymen på 8 timmar :)
Men det var ju då inte tal om gamla konventionella elpatroner utan nyutvecklade grejor! (och absolut ingen värmepump som bara går sönder)
 
Så mycket som 25% lät mycket.

Kollade lite snabbt och de vanligaste Festool kommer med 6A laddare och de mer krävande med 8.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.