Min förra diskmaskin var kopplad till varmvatten men de nya ska kopplas till kallvatten men ingen fattar hur?

Vet ni om jag behöver anlita VVS are för detta?

bilder skickar jag här
Har tagit av förstycket på diskmaskinavstängningen för har hört att det kan ändras där.
När jag tog av den var den stängd o om jag ska öppna den vrider jag den till vänster.
 
  • Vattenanslutningar under diskbänk med avstängd ventil och borttaget förstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under diskbänk med öppen avstängningsventil för diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängningsventil under diskbänk med borttaget förstycke, inställt i stängd position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängningsventil under en diskbänk med främre delen avmonterad, visar reglage för vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mats-S
Använder du avstängningskranen till diskmaskinen varje gång du diskar ... typ ingen gör väl det idag? Moderna diskmaskiner har ju säkerhetsslangar som typ gör den här avstängningen överflödig?

Om inte kan du sätta en gren på kallvattnet (efter ballofixen) och sedan koppla diskmaskinen direkt på den avgreningen.
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Använder du avstängningskranen till diskmaskinen varje gång du diskar ... typ ingen gör väl det idag? Moderna diskmaskiner har ju säkerhetsslangar som typ gör den här avstängningen överflödig?

Om inte kan du sätta en gren på kallvattnet (efter ballofixen) och sedan koppla diskmaskinen direkt på den avgreningen.
Det var de mest korkade jag läst idag.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Ta reda på fabrikat på armaturen så du hittar beskrivningen. Helt klart går det ändra vredet så det blir kallvatten i stället.
 
  • Gilla
Woman1
  • Laddar…
Tack
Det är fm Mattsson o tror den är gammal men ej säker
Från 2004

var hittar jag en beskrivning?
Letat men hittar bara andra kranar.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Här är en beskrivning hur du gör, om det nu är en Garda.
https://www.fmmattsson.com/storage/...05aeecec1041a8ae1e/1003188_Garda_Ettgrepp.pdf

D Inställning disk/tvättmaskinsavstängning:
Varmt eller kallt vatten till diskmaskin:
Blandaren är fabriksinställd på kallt. För varmt vatten, ta av vredet [1] (se tidigare under punkt D) och vrid spindeln medurs till stopp. Återmontera vredet, i stängt läge. Vid om- ställning från vv till kv vrids spindel moturs till stopp och vredet återmonteras i öppet läge.
 
GoC GoC skrev:
Här är en beskrivning hur du gör, om det nu är en Garda.
[länk]

D Inställning disk/tvättmaskinsavstängning:
Varmt eller kallt vatten till diskmaskin:
Blandaren är fabriksinställd på kallt. För varmt vatten, ta av vredet [1] (se tidigare under punkt D) och vrid spindeln medurs till stopp. Återmontera vredet, i stängt läge. Vid om- ställning från vv till kv vrids spindel moturs till stopp och vredet återmonteras i öppet läge.
Kanon, ska se om någon klok person klarar att fixa detta.
 
Mats-S
Henrik Nordlander skrev:
Det var de mest korkade jag läst idag.
Då har du inte läst mycket, läs ditt svar tex, vad jag kan se så tillför det ingenting till ämnet eftersom du inte ens kan peka på vad som är så korkat, så det inlägget är nog ännu mera korkat än mitt inlägg :cool:
 
Jag tycker också det var ett korkat inlägg, i vårt hushåll så öppnas kranen när man startar diskmaskinen och stängs när den är klar, därmed basta

Protte
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Det är väl inte godkänt att bara ha en ballofix under diskbänken som avstängning idag ?
Händer det något så täcker väl inte försäkringen vattenskador mm.
 
M Micro skrev:
Det är väl inte godkänt att bara ha en ballofix under diskbänken som avstängning idag ?
Händer det något så täcker väl inte försäkringen vattenskador mm.
Det ska vara avstängning ovan diskbänk numera, om man ska följa Säker Vatten.
I detta fallet så finns det redan en avstängning inbyggd i blandaren så ballofixen har nog kommit dit av okunskap.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A
eller dubbel säkerhet...
 
  • Gilla
Woman1
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det ska vara avstängning ovan diskbänk numera, om man ska följa Säker Vatten.
I detta fallet så finns det redan en avstängning inbyggd i blandaren så ballofixen har nog kommit dit av okunskap.
Blandaren kan ha fastnat i öppet läge och då kompletterats med en ballofix.
 
M magnu skrev:
Blandaren kan ha fastnat i öppet läge och då kompletterats med en ballofix.
Mycket möjligt, fast den verkar funka nu iaf. TS kunde ju manövrera den.
 
  • Gilla
Woman1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.