Handritad skiss av badrumsplan med mått och anteckningar om planerad belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum 180x170x240 Spånskiva tak och direkt på den 60 cm isolering (lätt att flytta och återställa)Nu ska det installeras spottar men hur många hur placerade med dimmer från diseignlight Vill undvika skuggor bra belyst (dimmer installerats) Vilken styrka ska jag ha på spottar hur många och hur placerade Kan man använda i dusch hörna två spottar som är svagare än dem i andra zonen eller ska man ha samma styrka på alla Badrumsskåp har en belyst övre del
 
BirgitS
Hide-a-light har en bra guide med förslag på spottar av olika typ i badrum och hur man ska tänka vid placeringen.
 
Jag byggde för ett antal år sedan ett attfallshus med ett badrum som påminner om ditt. I det satte jag 4 spottar av normal effekt (kommer inte ihåg exakt). Effekten blev att vi alltid fick dimma ner ordentligt för att det inte skulle vara för ljust. Efter det har vi bygt hus med två ganska små badrum, drygt 4 kvm styck.

När vi bygde huset anlitade vi en ljusdesigner som ritade belysning i hela huset. I båda badrummen har vi två spottar samt spegelbelysning, betydligt mindre än vad jag själv skulle valt. Spotrarna sitter ganska nära väggen m, där det finns vägg ledigt mellan inredningen. Resultatet blev att vi kan köra på rätt mycket ljus på spottarna utan att det blir för ljust, vilket jag tycker blev riktigt trevligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Takplafond och skåpbelysning i ett badrum med grå kakelväggar, överväger installation av spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsinteriör med två plafondlampor på taket, duschhörna och gråa kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsinteriör med grå kakelvägg, långsträckt lysrörsarmatur ovanför en dusch och en hörna med mörkgrå klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut idag Elektriker kommer om två dagar så behöver jag ta beslut hur ska jag göra 1. Ta bort plafond och installera spottar (hur många och hur placerade) alternativ 2 behålla som det är och installera kanske 3 mini spotlights längst kanten den gråa väggen Nu tänds båda plafond och skåp belysning med samma brytare :Om jag väljer alternativ hur kan han koppla spottar med befintliga armaturer ( vet inte om dem kan dimras takplafond har lysrör 2d gr8 och skåpet är Aspen )Tackar till varje förslag och anser att med nya idéer eller åsikter till slut gör man så att resultat blir bra
 
BirgitS
2 spottar plus belysningen i ovanför handfatet borde räcka till. En skulle kunna vara ungefär ovanför toastolen och en just innanför dörren.
Det går inte att koppla in en dimmer till lysrör.
Elektrikern kan dra nya trådar och byta strömbrytaren till en med två brytare så att tak- och spegelbelysning kan styras varför sig.

En bra elektriker har ju själv förslag på vad som är bra spottar och bra placering.
 
Tack för din hjälp Det är bra att du sa det att det finns den alternativ att elektriker kan dra nya trådar .Om jag ska ha bara två spottar kan det skapas skuggade område Kan den tanke med 3 mini light på den gråa väggen med befintlig belysning fungera bättre?
 
BirgitS
Nackdelen med att bara ha småspottar borta vid bortre väggen är att det kanske kan upplevas som lite mörkt just när man kliver in genom dörren och inte tänder över handfatet (för att man inte vill ha så starkt ljus), ljuset kommer ju knappt att reflekteras mot en så mörk vägg. Men fråga gärna elektrikern som kan ser mer hur det fungerar i just ditt badrum.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag byggde för ett antal år sedan ett attfallshus med ett badrum som påminner om ditt. I det satte jag 4 spottar av normal effekt (kommer inte ihåg exakt). Effekten blev att vi alltid fick dimma ner ordentligt för att det inte skulle vara för ljust. Efter det har vi bygt hus med två ganska små badrum, drygt 4 kvm styck.

När vi bygde huset anlitade vi en ljusdesigner som ritade belysning i hela huset. I båda badrummen har vi två spottar samt spegelbelysning, betydligt mindre än vad jag själv skulle valt. Spotrarna sitter ganska nära väggen m, där det finns vägg ledigt mellan inredningen. Resultatet blev att vi kan köra på rätt mycket ljus på spottarna utan att det blir för ljust, vilket jag tycker blev riktigt trevligt.
kan du inte bjuda på en bild?
 
D Derbyboy skrev:
kan du inte bjuda på en bild?
Det är inte helt enkelt då våra badrum är rätt små med högt till tak. Här kommer ett försök

Liten badrumshörna med högt i tak, gråa kakelväggar och mörkt kakel vid spegeln ovanför toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Litet badrum med kaklade väggar i grått och svart, vit toalett och högt i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Litet badrum med högt tak, mörka kakelväggar, fristående badkar och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet badrum med mörka kakelväggar, fristående badkar och toalett, suddig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Blev inte riktigt som det var tänkt... Nytt försök.
Modern fristående badkar och handfat i ett badrum med mörka kaklade väggar och inbyggd hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt badrum med grå kakelväggar, handfat, spegel och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Badrum med kaklade väggar, duschhörna och handdukshängare, belysning ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Villa bara se avståndet från väggen för spotten. Jag hade planerat att sätta två spottar ganska centrerat i badrummet (1,6x1,9) men nu när du kommer dragandes med ljusdesigner och flådigheter kanske jag får tänka om för det där säg mycket bra ut.

För övrigt har du ett sjuhelvetes snyggt badrum!
 
Men de e klart...du har högt i tak jag har 2,30m
 
D Derbyboy skrev:
Men de e klart...du har högt i tak jag har 2,30m
Principen torde vara den samma. Mina sitter ca 30 cm från vägg.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Principen torde vara den samma. Mina sitter ca 30 cm från vägg.
Här kommer en skiss på belysningen vi fick från ljusdesignern. Kanske kan vara till någon nytta. Jag tycker iaf att de blev riktigt bra.
 
  • Skiss av belysningsplan med markerade ljuspositioner och numrering i en byggritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis suddig arkitektonisk ritning som markerar belysningsplan med blåa pilanteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Grymt, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.